Nekromanti själspoäng...

G

Guest

Guest
själspoängen e ett värde som följer spelaren... asså inte rollpersonen. Det funkar nästan som äp i dod 6... när man gör nått bra får man ett par sp (själspoäng) när rpn dör kan man välja att köpa utrustning till sin nya rp för de spna eller spara de till nästa.... man kan köpa vapen utrustning elller växla in de i pängar...

vad tyx???????????????????/images/icons/laugh.gif
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: TFOS

/images/icons/laugh.gif
Ingen dum idé det dära... drar mig till minnes att i Teenagers From Outer Space fick man erfarenhetspoäng i form av smarties eller M&M's eller någon form av smågodis. Sedan kunde man köpa färdigheter för dem (med andra ord lämna tillbaka dem till SL) eller käka upp dem.
Se spelarna dregla! Muahahahahahaha! /images/icons/devil.gif


Storuggla, som nog borde undersökas
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Koboldfest

Verkar enligt mig någonting som skulle bli väldigt powergamerish.

<font face="Comic Sans MS">
Kobolden: OJ, jag dog för 10 gången. Men titta. Nu har jag precis så mycket själspoäng att jag kan köpa det där Ultra Hellmaster +12 ultramördarish svärdet samt Absolute Terror Field Plate of Invulnerability +34</font face=comic>
 
G

Guest

Guest
Re: Koboldfest

Kobolden: OJ, jag dog för 10 gången. Men titta. Nu har jag precis så mycket själspoäng att jag kan köpa det där Ultra Hellmaster +12 ultramördarish svärdet samt Absolute Terror Field Plate of Invulnerability +34......

----------
näää så funker de inte!!!! rpn måste tjäna ihop spna! man för inga sp för att bara dö o dö o dö o dö o dö o dö..../images/icons/smile.gif
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
DoD Samuraj

Påminner lite om Karma till DoD samuraj.. Genom att göra goda saker fick man karmapoäng och när man dog så kunde man höja grundegenskaper, få bättre socialt stånd eller mer färdighetspoäng (om jag kommer ihåg rätt).

Givetvis kunde man även få negativ karmapoäng vilket innebar att man fick mindre i GE:na eller mindre färdighetspoäng.. En ball idé från början men det mer eller mindre tvingar spelarna att spela goda typer, nåt jag vill undvika..
DoD Samuraj hade iaf en hyggligt vettig förklaring till varför det fanns karmapoäng..

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte orkade skriva förklaringen
 
G

Guest

Guest
Re: DoD Samuraj

...tvingar spelarna att spela goda typer...
fan du har rätt!! man ska inte spela en god kille i ett skräck rollspel... =)
men om man vänder på de då??? då passar de mer in i ett skräckrollspel... när man dödar nån får man poäng.... =)börjar likna super mario =)
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det verkar bra men två saker.

Hur ska man förklara att det bara dimper ner massor med pengar i den nya rp:ns ficka?

Det borde i så fall bli på den rp:n efter. Man ska inte kunna spara sina själspoäng hur länge som helst. Då blir det just så koboldigt. Man ska inte heller dela ut det i mängder utan låta spelarna rösta på vem som ska få 3 poäng eller så, efter spelmötet...
 

Mr Blood

Veteran
Joined
5 Dec 2001
Messages
8
Självmord...

Jenz jag skulle bara gå bärsäkra.
Och varför inte som i Chronopia...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Spelarpoäng?

Med själspoäng, menar du då att de båda rollpersonerna har samma själ? De funkar ju inte, om det inte är stora tidsglapp mellan äventyren...

Borde det inte heta spelarpoäng istället? Det ger inte samma associationer.
 
G

Guest

Guest
Re: Spelarpoäng?

spelarpoäng.... de låter lite ....fult....men du har rätt de kan inte heta själspoäng! kan ni hjälpa majj att hitta på nått nytt namn? /jens
 

Blippe

Warrior
Joined
7 Jan 2001
Messages
393
Location
"Rojala" hufvudsta'n
Kakpoäng!

av två anledningar. K.a.k. kan betyda något roligt och man kan ha kul att kommapå dem. om man ger mig (SL) kakor, kan det bli kakpoäng, vilket låter logiskt och fint!
 

Eternal watch

Veteran
Joined
19 Sep 2001
Messages
53
Location
Sverige, Boden
syftet...

Själva syftet med dessa sp är få mer inlevelse och roligare rollspel, eller hur?. Detta tycker jag att WoD (world of darkness) har löst på ett mycket föredömligt sätt. Just att få poäng till nästa rollperson är enligt mig bara korkat; menar vissa skulle kunna skapa en hjälte och andra bara bondesöner, och hjältarna som slaktar mycket får mycket mer poäng etc.... strunta i det och ge rollpersonerna poäng för acting och sådannt istället (acting är när man verkligen, och inte bara i tal spelar ut sin rollperson)
 
Top