Nekromanti Sitdon

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Alla har vi sökt efter det perfekta sittetyget, eller? Jag har flera gånger trott att jag vara nära, för att inse att förmålet för min passion inte var så fulländat som jag först trott. Det har alltid varit någon del av kroppen som inte varit riktigt nöjd. I en stol brukar min kropp sträva efter en liggande ställning, och i en säng söker jag sitta upp. Många gånger har jag påståtts ha diverse bokstavsdiagnoser för min ovilja att använda sittföremål enligt möbelskaparens avsikt. Yyy mfl har sett akrobatkonster bortom sin fantasi i mina försök att hitta en bekväm sittställning.

Men så slog det mig! Divan!
Sitta och ligga på samma gång!

Så kära forum, är det någon som äger en sådan och kan bekräfta eller grusa mina drömmar? Själv har jag aldrig testluggit/suttit en sådan.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Det är som en säng, fast lite fastare och så får man ligga i alla riktningar man vill och ha porriga kuddar.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Så kära forum, är det någon som äger en sådan och kan bekräfta eller grusa mina drömmar? Själv har jag aldrig testluggit/suttit en sådan."
Jag har alltid tyckt divaner är rätt lyxiga.. Tror jag fått den uppfattningen av att ha läst Asterix, när romarna satt och latade sig i divanerna..

Fast när jag funderade över hur lyxigt bekväm den är så kom jag fram till att den kanske inte är det.. Ska man inte sitta i den liggandes på sidan? För att titta upp så borde man stödja sig på armen och efter ett tag så borde axeln domna bort.. Sedan är det inte bekvämt (för mig i alla fall) att ligga på sidan i ett V (ok, kanske inte såå extremt då)..

Men du kanske menade att du ville ligga i den som i en solstol.... för då kan du lika gärna tänka dig hur bekvämt det är med en... solstol.. :gremtongue:

Annars kan jag rekommendera en puff... eller en saccosäck, som det tydligen heter när jag googlade efter en bild.. Det här var den bästa bilden jag kunde hitta:

<center>
</center>
Du kan sitta i den och det gör inget om du glider längre och längre ner, för du kan även halvsittligga i den.. Nackdelarna är att du sitter rätt lågt i den, så vid bord så ser du precis över kanten.. Två andra nackdelar är att den dels är varm (vilket det ändå brukar bli av en hoper folk som befinner sig i ett och samma isolerat rum) och dels att man måste byta ut innehållet efter något år..

/Han som inte direkt är bekväm i solstolar, även om han har samma problem som The_Gorger
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Nja...

Problemet med sackoäckar är att de inte har någon struktur, och eftersom jag också saknar sådan, så blir det bara manethångel av alltihopa. Två mjukheter funkar liksom inte.

Jag tror att det skulle passa min ryggrad att ligga så här __/, där överkroppen är slashen. Det brukar vara bekvämt. Och divaner verkar vara konstruerade så.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Det är som en säng, fast lite fastare och så får man ligga i alla riktningar man vill och ha porriga kuddar.

Försöker du få mig och Gorger att idka porrorgier hemma hos mig eller vad? :p

I övrigt förstår jag Gorgers problematik, han har bara tiofalt mer annorlunda sittliggsväva-positioner än vad jag har. Det vore inte farligt, om inte hans ben & fötter hamner på tv'n, tv-spelet, i bokhyllan, på någon ömtålig mojäng i fönstret sådär. :gremsmile:

Men annars så finns det ju såna hybridmöbler som designas av massa folk från konsthögskolor och konstfack och sånt där som är av dubbelaktig natur, där man kan sitta eller stå eller ligga beroende på hur man vänder på den eller på sig i den.. Hittar inga bra exempel just nu, men jag vet att de finns och att de kostar mer än normala IKEA-möbler tyvärr.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Men så slog det mig! Divan!
Sitta och ligga på samma gång!
Så kära forum, är det någon som äger en sådan och kan bekräfta eller grusa mina drömmar? Själv har jag aldrig testluggit/suttit en sådan.
Sorry, funkar inte. Det tar en kvart, sedan är hela ryggen sned och smärtsam.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Troberg presenterar den ultimata stolen

Das Überstol 3000 XL Executive Edition!



Den tillkom som en följd av två händelser:

1. En morgon startade inte min Honda CRX och en närmare undersökning visade att bränslepumpen var kass. Med tanke på de andra problemen med bilen var inte en reparation ekonomiskt försvarbar, så den fick skrotas (den enda av mina bilar som jag gett ett så snöpligt slut, vilket känns lite dåligt, resten har sålts eller fått gå ner i en hedervärd krasch på vägen). Innan den gick till skroten så plockade jag naturligtvis ur allt som gick att använda, stereo, verktygssats, domkraft, batteri, lite lampor och andra valda delar. Jag hade alltid gillar sätena i den, lagom stabila för att kännas sportiga, men inte så mycket att de blev obekväma, så jag sparade även passagerarsätet (förarsätet var lite mer slitet och det skulle vara struligt att dra den till skroten utan det).

2. Jag hade en riktigt sliten skrivbordstol som inte var mycket att ha. Den hade dock ett bra underrede.

Efter att ha mätt och funderat lite så konstaterade jag att det var lätt att skruva av sitsen från skrivbordsstolen och det var så lyckligt att fästena stämde rätt bra med bilsätet. Det enda jag behövde göra var att borra fyra hål i fästskenorna till bilsätet, dra en M8 gängtapp i dem och dra i fyra skruvar. Vips hade jag världens bästa och krocksäkraste (jag har lyckats vicka bakåt på den...) skrivbordsstol. Skönare, stadigare och gedignare än någon skrivbordstol jag sett på marknaden och då har jag sett en hel del. Man har kvar alla inställningsmöjligheter från bilsätet, den har gungfunktion och höjdjusteringsfunktion från skrivbordsstolsunderredet och den har till och med kvar bakvärmaren (som dock inte är inkopplad).

Jag skulle gärna haft en handfull sådana till som spelstolar. Ingen som har några Honda CRX-säten över som ni vill sälja?
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Testade en sådandär divan en gång.. Visst var den skönt att ligga/sitta i...
Dock så gillar jag min morfarsstol bättre som jag ärvde.. Är pefekt att sjunka ner , stamtidigt somm an kan slänga upp fötterna på tv-bordet... Ren njutning måste jag ju säga !! :gremlaugh:
 
Top