Eon Siluna

Otto Boll

Veteran
Joined
7 Sep 2023
Messages
11
I ett försök att komma till rätta med vad som gäller tänkte jag att det finns få ställen mer lämpade för mitt (kanske för djuplodande) aber än detta forum.

Det gäller nämligen det officiella materialet kring den alviska metallen Siluna.
Enligt Siluna (helmgast.se) så har metallen en densitet på 2.6kg/dm³, vilket är väldigt lätt (Aluminium har som referens en densitet på 2.7kg/dm³, och stål i spannet av ca. 7.75-8.05kg/dm³ beroende på legering.
På sida 180 i "Strid - kalla sinnen och härdat stål" så anges istället en viktmodifikation av x0.9 för Siluna jämfört med stål, vilket i sig inte går på tvären med dess officiella densitet, men skulle innebära att volymen också är ca. 3ggr högre för saker smidda i Siluna kontra stål.
Tänker mig att det bitvis blir klumpigt ("Tunn"plåtsrustningar tjocka som Michelinmannen), skäktor med spjuthuvuden, dolkar stora som kortsvärd osv.

Så vågar sig någon med mer än 4T6 i metallurgi bekräfta ovan skrivet material, eller kan vi få en errata kring densitet/viktmodifikation som gör att volymen inte behöver skilja sig så mycket?
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,035
Location
Stockholm
Nu kan jag inget om metaller, men vill man behålla siffrorna kan man kanske tänka sig att metallen läggs på som ett skyddande hölje ovanpå andra metaller? :)
 
Top