Nekromanti Sidoprojekt i Kult

Rising

Vila i frid
När man läser om gnosticism och alla arkonter stöter man på en del häftig information. Jag blir inspirerad till att skriva om historien lite...

Petersén och Johansson har förmodligen valt Astaroth som Infernos härskare för att det är ett tufft namn. I själva verket finns det flera ärkedemoner, där Astaroth delar tronen med kända namn som Baal och Asmodevs. Läs mer om dem här: <a href="http://users.cybercity.dk/~dsl38097...rs.cybercity.dk/~dsl38097/GSIV.htm</a> Dessa tycker jag är så vettiga att man bör göra en sorts satanist-Kult med flera onda kejsare över Inferno.

Som jag nämnt tidigare är <a href="http://www.digital-brilliance.com/k...w.digital-brilliance.com/kab/magcores.txt</a> en bra länk också.

Här finner man ytterligare information av Kultvärde: De fyra världarna, till exempel: Atzilut, Briah, Yetzirah och Assiah. Den sista är materien (Elysium, mao), men de andra tre? Paralella plan till de olika fängelserna Inferno och Limbo?

När man sätter en arkont i kontext med dess änglar ser man nya spår:

Binah står i förbund med ordern Aralim, "The Mighty Ones" (!)
Isiah XXXIII, 7: "Behold their valiant ones cry without; the ambassadors of peace weep
bitterly."

Chesed med Chashmalim, "The Shining Ones" osv...

-Defenitivt Kultmaterial.

När vi kommer till planeterna har också dessa olika namn förknippade med dem. Planeterna är ju redan förknippade med varsin arkont, så dessa figurer borde vara avatarer sprungna ur deras väsen.

Nakhiel, texempel, står för "Smiting of God" och förknippas med solen (=Tipharet)
Hagiel, han yrkar för "Cutting of God" (!) och är sprungen ur Venus (=Netzach)

Det sista anade vi, men i stort finns det mycket även här att ta upp i ett eget Kultmateriel.

Som om inte det vore nog, finns det också mer konkreta andar förknippade med alla planeter.

Kedemel är den ursprungliga guden (jösses!), Sorath är utdriven och bannlyst, Bartzabel är guds soldat, Zaziel är rätt och slätt "förstöraren" och Taphtartarat, han personifierar det våldsamma spottandet (!)

Jupp, jag vill se dessa zodiakidéer invävda i Kultmytologin också. I Kultboken står det ju faktiskt på flera ställen om mäktiga varelser från andra världar än våra...

Vidare finns det änglar tillhörande enskilda element, såsom Phorlakh, Chassan och Taliahad. Varje element har dessutom en demonkung och en demonprins anknuten till sig: Paimon, Amaimon, Mahazael osv. Bara namnen är ju coola!

Dessa alkemistidéer skulle mycket enkelt kunna vävas in i Kultvärlden, de med.

Slutligen finns det en uppsjö av änglar och deras idéer listade.

Vad sägs om Sachieber, "Vile is Purified" och Natarvadaiel "Tremble and be Filled with God"?

Kanske bör de behandlas som rafaeliter eller seraphim, men de är ju ändå tillräckligt balla för att man ska skriva något kort om dem, visst?

Men det finns mer, vi har en massa hedniska mörka gudinnor också. Titta bara på <a href="http://www.paganvillages.com/Goddes.../Goddess/pendragon/dark-goddess.html</a>. De flesta känner vi igen; Lilith är ett namn som återkommer gång på gång, tex. De andra borde omedelbart smältas ihop med övrigt Kultmaterial.

Tills vidare skall jag forska i <a href="http://www.esotericarchives.com/">http://www.esotericarchives.com/</a>, kommer ni på något själva så hojta till.

Annars tycker jag att ett satanist/alkemist/zodiac - Kult kan vara djefligt heftigt.

/Rising

Seraphim

Warrior
"Dessa tycker jag är så vettiga att man bör göra en sorts satanist-Kult med flera onda kejsare över Inferno."

Öhm.. Var det inte därför dödsänglarna fanns med i spelet? Demiurgen och Asaroth är ju faktiskt ute på semester och fältet är ju fritt för intrigerande mellan "ärkeänglar" och "ärkedemoner".. (ja, jag vet att Asaroth inte är försvunnen, men han är ju ändå rätt absent.. /images/icons/crazy.gif).

Arkonter, förresten;

Archons

"in Gnosticism, any of a number of world-governing powers that were created with the material world by a subordinate deity called the Demiurge (Creator). The Gnostics were religious dualists who held that matter is evil and the spirit good and that salvation is attained by esoteric knowledge, or gnosis."

Demiurge?

"Greek Demiourgos (“public worker”), plural Demiourgoi, in philosophy, a subordinate god who fashions and arranges the physical world to make it conform to a rational and eternal ideal."

...och nu skulle jag egentligen lägga in en hög bra länkar, men tyvärr har jag för lite tid.. /images/icons/wink.gif

- §eraphim, "Ill be back!"

Rising

Vila i frid
Vad jag menade med satanist-kult var att Petersén och Jonsson förmodligen valt Astaroth som "the bad guy" för att det är en ärkedemon som inte många relaterar direkt till. Hade de valt Diablo, Baal, Mephisto, Lucifer eller Satan som namn, så hade det förtagit en del mystisk stämning i spelet. Ändå så har faktiskt varje chakra i qabbalan inte bara en egen ärkedemon (dödsängel), utan också en s.k. ärkedjävul:

Netzach hänger ihop med Harep Serapel (eller Hareb Serap, eller A'arab Tzereq), men också med nyss nämnda Baal, till exempel.

Jag ansåg att ett Kultsystem med tio arkonter, tio dödsänglar och tio djävular faktiskt skulle vara mer "sataniskt" än det som målas upp i Kultboken, därför kallade jag min vision således för ett "satanist-Kult."

Dösänglarna skulle vara kvar, ville bara att de skulle få lite uppbackning av storebrorsorna...

Någon som har en bra länk som förklarar alla "paths" i Qabbalan förresten?

/Rising