Nekromanti .sid till .mp3

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Är det någon som vet hur man konverterar siddar till mp3? Jag vill ju ha retro-gamingmusik i min iPod såklart!

Går det att få tag på lagliga mp3:or med gammal spelmusik? Från C64 och NES typ.

- Vulf
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Är det någon som vet hur man konverterar siddar till mp3? Jag vill ju ha retro-gamingmusik i min iPod såklart!
Du kommer nog inte undan att det blir lite bök med det. Så länge du kan spela siddar i Winamp så är det ganska enkelt. Kan du inte spela dom där får du ladda ner och installera SidPlay2 eller något liknande. Lägg till sidden du vill konvertera på din playlist. Tryck sedan Ctrl+P i Winamp för att ändra output-plugin. Där ändrar du till Nullsoft Disk Writer plug-in (glöm inte att ändra tillbaka när du vill lyssna på musik igen! Viktigt!). Dubbelklicka på plugin'n i listan för lite inställningar och så. När du sedan kör igång låten så tycks det kanske inte hända så mycket, men håll ett koll på stället där du ville att filen ska dyka upp på. När processen är klar så dyker filen upp där den ska, men som en wav-fil, inte en mp3'a. För att konvertera från wav till mp3'a kan du använda dBpowerAMP Music Converter. Den är att föredra av den enkla anledningen att den är helt gratis att använda. Detta är kanske inte den ultimata metoden, men det är en metod iaf.

Går det att få tag på lagliga mp3:or med gammal spelmusik? Från C64 och NES typ.
Om det duger med remixar av retro-gaminglåtar så är det inte så svårt. Kolla här till exempel.
 
Top