Nekromanti Shoppingrundehjälp

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,313
Location
Göteborg
Tänkte att ni skulle få hjälpa mig med lite tips på bra spel därute.

Först så behöver jag hjälp med en julklapp, söker ett spel som liknar Boggle (eller om Boggle går att få tag på?) alltså ett alfapetlikande spel fast inte alfapet då.

Sen så har våran spelförening lite pengar att göra av med, närmare 2400:- som ska gå till spel. Här är det mer klassiska spelhobbyspel som gäller och redan inhandlat är spel som Risk, Diplomacy, Junta, Devil bunny needs a ham, Die siedler von Catan, Roborally, Bohnanza ja jag tror ni förstår genren. Så om ni hade 2400 och skulle köpa spel hur skulle listan se ut?
 

DAKRilla

Hero
Joined
12 Mar 2002
Messages
1,283
Twilight Imperium

Den officiella sidan samt den inofficiella sidan.

Ett underbart rymdstrategispel med en massa apekter, som t.ex rymd- och markstrid, forskning, kolonisering och politik(!). Det är den politiska delen som är klart roligast (särskitl om man rollspelar lite), och samtidigt kan den vara väldigt avgörande; Om man smörar för vissa spelare kan de säkert komma till hjälp om man hamnar i en knipa senare samtidigt som en stor politisk makt ofta kan få dina förslag igenom. Ännu ett plus är att det följer med ett ett enormt antal plastfigurer som symboliserar vad det är för enhet och vars den befinner sej geografiskt. Det finns sex olika sorters plastfigurer (som symboliserar de sex olika typerna av enheter) i sex olika färger, som möjliggör spel för totalt sex spelare. Inga spelrundor blir heller de andra lika för dels så blir spelplanen aldrig den samma då den slumpas fram, och dessutom så har man en hög med Action Cards, som tillåter en göra diverse mer eller mindra fula och användbara handlingar, och en annan hög med Political Cards, som skapar variation i den politiska aspekten. Det är från denna hög man drar fram de lagar som man sedan röstar på. Helt klart det bästa strategiska brädspelet jag spelat. Köp!

Just det... att köpa spelet kan vara lite knepigt, om du som mej knappt hittar det nägonstans. Jag ville inte beställa det från tillverkarens sida, som nämnden ovan, eftersom företaget ligger i USA och det innebär skyhög frakt, tull samt moms. Jag själv lyckades dock beställa det från Midgaardgames, som trots att de ligger i Danmark, faktiskt har ett svenskt kontor eller något liknande. De hade redan då lagt ner detas web-shop, men jag lyckades ändå få beställa det genom att fråga snällt. Visserligen så har jag fått tre samtal från några förvirrade danskar som undrat vars mina pengar ska skickas, men det verkar ha löst sej.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Civilization och Age of Renaissance.

Första för att det är en klassiker, den andra för att den är en mer klant-tolerant uppföljare.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
richochet robot... klurigt spel som ioförsig kostar en hel del för lite godis men är väldigt kul och utmanande att spela när man kommer in i det.
Man flyttar runt robotar som studsar på varandra o väggarna för att hitta den snabbaste vägen till målet.
 

Skuggvarg

Hero
Joined
22 Aug 2001
Messages
1,346
Location
Västerås
Vad gäller strategiska sällskapsspel känner jag mig ganska hemma på området. Jag har konstaterat att Midgaard Games, Fantasy Flight Games och Rio Grande Games gör extremt bra spel!
Personligen tycker jag att engelska spel är att föredra men faktiskt har både Kingdoms och Carcassonne översatts till svenska (det senare spelet har också fått en uppföljare som handlar om tiden innan tiden i Carcassonne, samt en väldigt nyttig expansion som defintivt bör införskaffas om man har grundspelet).
Övriga produkter som dessa företag har gjort är bland annat Drakon, Tikal, Torres, Löwenhertz och Java.
Ta gärna en titt på nämnda spel, jag rekommenderar allihop varmt. För att inte tala om den nya utgåvan av Drakborgen!

/Skuggvarg
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Så om ni hade 2400 och skulle köpa spel hur skulle listan
se ut?


Okej, några som ni inte handlat in:

1. Civilisation
2. Junta
3. Chez Geek + Expansioner
4. Ett shackspel (En klassiker, gärna Star Wars :)
5. Star Trek Monopoly

Okej, Civilisation klarar sig ingen spelgrupp med självrespekt
utan det samma gäller för Junta. Chez Geek verkar helt enkelt
var ett ballt spel som många kan engagera sig runt samtidigt.
Man måste ju faktiskt slappna av med klassiker också och
det är där som Shackspelet och monopolet håller
ställningarna. Sedan om man köper en mycket tuffare variant
en den klassiska av någon av klassikerna blir spelen mycket
roligare än förut (och jag tycker båda får 5 av 5 möjliga).

Samtliga går att köpa på Tradition.

/Alexander Gyhlesten
 
Top