Shogun. Värt att plocka fram?

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Någon gång under förra året (eller var det kanske till och med förr-förra året?) så hittade jag ett exemplar av Shogun från Milton Bradley på en loppis för en struntsumma. Jag kände till det sedan tidigare men hade aldrig spelat det. Jag är Axis & Allies-fantast så på grund av kopplingen till det så fick det följa med hem till min spelhylla.

Och där blev det stående. Ospelat. Jag har tittat på det med ojämna mellanrum. Plockat ner det från hyllan, kollat in de coola komponenterna, tänkt tanken "Fan! Jag borde verkligen testa det här!" men har sedan varje gång ställt tillbaka det på hyllan igen.

Min fråga är helt enkelt: Bör jag göra det? (Spela spelet alltså.) Har det något eller är det ett spel som tiden sprungit ifrån? Det har ju ändå nästan 40 år på nacken. Något som talar mot det är det enkla faktum att det idag nästan är bortglömt. Det enda andra spelet i Milton Bradleys Game Master-serie som även Shogun ingår i som överlevt i egentlig mening är ovan nämnda Axis & Allies. Och i A&A-serien råder det till och med någon slags konsensus om att de senare utgåvorna är klart bättre än MBs original från 1984. Har spel-evolutionen slagit till och rättvist förpassat Shogun till glömskan som en dinosaurie som har sin plats i ett museum men inte bland mer moderna spel?

Så. Kom med åsikter om Shogun.

1712929722710.png
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,077
7,0 på BGG, och det är ju förhållandevis bra för ett så gammalt spel.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag köpte Ikusa för ett par år sedan och tyckte det höll när vi spelade.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Vill minnas att jag då för 30 år sedan tyckte det var ok, men jag minns också att det var inte ofta vi spelade det... Sedan har du ju även Fortress America i samma "serie"
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Tror det beror på vem du talar om kring Shogun, jag har inte spelat det men i de kretsarna kring spel jag rör mig så är det fortfarande respekterat, om än att många knorrar om att Wallenstein är bättre (som Shogun baserar sig på), men de kretsar är då folk som gillar spel med regler på tyska, beiga bräden och beiga brickor och färgglada träkuber + krigsspel. Dock är samma grupp personer som aldrig skulle röra risk eller a&a, så blir lite överraskad över den jämförelsen av vissa. :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura
Tror det beror på vem du talar om kring Shogun, jag har inte spelat det men i de kretsarna kring spel jag rör mig så är det fortfarande respekterat, om än att många knorrar om att Wallenstein är bättre (som Shogun baserar sig på), men de kretsar är då folk som gillar spel med regler på tyska, beiga bräden och beiga brickor och färgglada träkuber + krigsspel. Dock är samma grupp personer som aldrig skulle röra risk eller a&a, så blir lite överraskad över den jämförelsen av vissa. :)
Det är två olika "Shogun", dels original-Shogun dvs gamla Milton Bradleyspelet (likt Axis & Allies) och nu säljs som Ikusa och dels euro-games Wallenstein re-themed till samuraimiljö men som heter Shogun. Helt olika mekanismer och spelstuk. Förvirrande.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Det är två olika "Shogun", dels original-Shogun dvs gamla Milton Bradleyspelet (likt Axis & Allies) och nu säljs som Ikusa och dels euro-games Wallenstein re-themed till samuraimiljö men som heter Shogun. Helt olika mekanismer och spelstuk. Förvirrande.
Hette väl Samurai swords ett tag med.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,886
Location
Marjura

 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,982
Location
Umeå
Det är två olika "Shogun", dels original-Shogun dvs gamla Milton Bradleyspelet (likt Axis & Allies) och nu säljs som Ikusa och dels euro-games Wallenstein re-themed till samuraimiljö men som heter Shogun. Helt olika mekanismer och spelstuk. Förvirrande.
Just ja! Ja men än mer anledning att köra på träkuberna och smälta ner den där plasten till något mer användbart! ;) (och noll anledning att lyssna på mig kring just detta spel!)
 
Top