Nekromanti Shadowrun

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan!

Jag har varit intresserad av att testa Shadowrun ett tag och tänkte bara höra om någon vet vad som händer med det nu sedan FASA slutade med det...

Vidare tänkte jag höra om det finns någon där ute som kan tänka sig att bli av med sin version, eller vart ifrån man skall beställa det om man vill ha det så billigt som möligt.

Hurdana är reglerna i spelet?? Är det level system, eller hur fungerar det att utvecklas i spelet?? Vad slår man för tärningar, hur ser ens värden ut??

Huvudfrågan: Är det värt att skaffa??

/ Sir Forgal
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Jag har varit intresserad av att testa Shadowrun ett tag och tänkte bara höra om någon vet vad som händer med det nu sedan FASA slutade med det...<p><hr></blockquote><p>
WizKids har fått Shadowrun och Battletech på licens från FASA. WizKids är annars mest kända för MageKnight-figurerna, men de kan nog ge SR och BT ett gott hem - Jordan Weisman (har jag för mig han heter) som äger/startade WizKids var nämligen en av FASAs grundare, och har varit rätt involverad i SR också har jag för mig.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Vidare tänkte jag höra om det finns någon där ute som kan tänka sig att bli av med sin version, eller vart ifrån man skall beställa det om man vill ha det så billigt som möligt.<p><hr></blockquote><p>
Om du ska beställa mycket på en gång, och inte har något emot att vänta en månad eller så på grejerna kan du kanske beställa från USA (amazon.com eller bn.com). Annars, jämför priserna hos tradition.se, hobbygames.se och sfbok.se.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Hurdana är reglerna i spelet?? Är det level system, eller hur fungerar det att utvecklas i spelet?? Vad slår man för tärningar, hur ser ens värden ut?? <p><hr></blockquote><p>
Shadowrun är färdighetsbaserat, men det finns en kasse "archetypes" att välja bland om man vill (nästan färdiga rollpersoner, ungefär som i WEGs Star Wars eller TORG). Du har grundegenskaper som går från 1 till 6 för människor (kan bli lite högre för andra raser), och färdigheter som går upp till 6 från början (kan givetvis ökas mer senare).

När du ska göra något slår du så många T6 som du har i relevant egenskap och ser hur många som kommer över svårighetsgraden (lite som Vampire m a o - eller snarare tvärtom, eftersom SR är äldre) - en räcker oftast, men fler är bättre (framför allt om man har någon form av aktivt motstånd). Sexor slår man om och lägger till. Det finns givetvis en massa jox som modifierar det här, men det är det som är grundsystemet.

<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Huvudfrågan: Är det värt att skaffa??<p><hr></blockquote><p>
Jovars, om man är intresserad av en korsning mellan cyberpunk och fantasy så. Enligt mina polare som har bättre koll på SR än vad jag har så lider spelet lite grann av supplementitis, d v s att man "måste" ha en massa supplement för att spela ordentligt.


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Supplementitis

Ok...

Vad behöver man för böcker för att komma igång och få ett kul spel??

/ Sir Forgal
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Supplementitis

Jag har rätt dålig koll på böckerna till Shadowrun, men att döma av SF-bokhandelns lista så borde de här vara rätt viktiga:

Shadowrun 3rd ed (duh!)
Shadowrun Companion (allmänna expansionsregler)
Magic in the Shadows (magiexpansion)
Man and Machine: Cyberware (cyberexpansion)
Matrix (nätexpansion)
Cannon Companion (utrustningsexpansion med betoning på bössor)
Rigger 3 (fordonsexpansion)
Nån platsmodul (t ex New Seattle)

Av dessa skulle jag gissa att de fyra första är viktigast. Att hålla på att joxa runt i cyberrymden (eller Matrisen som den heter i SR) brukar för det mesta vara ett enmansjobb som kan ta en bra stund, så Neuromancer till trots så kan det ofta vara bättre att köra utan deckers och i stället lägga ut sådana aktiviteter på entrepenad.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Supplementitis

En massa att skaffa där...

Hur bra är grundboken??? Hur mycket finns med i den??

/ Sir Forgal
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Supplementitis

Vet inte... har bara tittat som hastigast i den senaste upplagan. I gamla upplagan fanns det i alla fall lite spells, lite regler för astralplanet och att ta sig runt där, lite bössor, lite cyberjox, lite allt möjligt. Det går nog att klara sig ett tag med bara grundboken, så länge man inte vill göra egna spells, komma på hur man höjer sitt Magic-värde (som avgör hur fet magi man kan lägga utan att gå sönder i stället för att bli trött), och annat skoj som man så småningom vill.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,520
Location
Helsingborg

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Re: Tråkig kommentar men

Hehe...

Du såg kanske inte att det var jag som startade den tråden också...

Jag ville få lite fler kommenterer och åsikter bara...

/ Sir Forgal
 

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Shadowrun lives on!

Tänkte bara säga det här:
http://www.mageknight.com/company_landing.htm?sid=89&cid=8437 Om det nu var någon som hade missat det...

/ Sir Forgal
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
"Huvudfrågan: Är det värt att skaffa??"

Ja, man behöver inte alla böcker som radades upp. Man kan ha kul och spela mycket utan dem. Nyaste utgåvan av har alla regler och de övriga expanderar bara reglerna (och möjligheterna). Börja med att köpa grundboken och du kommer märka när du behöver en bok för att öka på ett område.

Shadowrun Companion, den största skälet till att ha den här boken är det poängbaserade systemet för att göra en gubbe.

Magic in the Shadows (magiexpansion), en mycket bra bok som sätter massor av mera färg på magi och magiker.

Man and Machine: Cyberware och Matrix (nätexpansion) kan du klara dig utan. De är roliga att ha men på intet sätt nödvändiga.

Cannon Companion (utrustningsexpansion med betoning på bössor), när du har tröttnat på vapnen i grundboken kan du köpa den här. Men bössvis ger den inte så mycket mer. När det gäller artilleri, närstrid, martial arts, undervattensstrid, rustningar och annat så ger den mer.

Rigger 3 (fordonsexpansion), vill man ha med en rigger skall man ha den här boken. Proppad med information utökar den fordonens betydelse med 200%.

Nån platsmodul (t ex New Seattle), kan vara bra att ha. De är dessutom fullproppade av äventyrstips.

Det jag tycker du skall köpa direkt om du skall ha något utöver grundreglerna så är det äventyrsmodulen First Run där särskilt det andra äventyret ger en bra inblick i vad Shadowrun är. När du behöver mer bakgrund och äventyrsidéer så köp New Seattle.

_öRn
 

Dan Ericsson

Veteran
Joined
26 Nov 2000
Messages
2
Re: Supplementitis

En av mina favoritkaraktärer är en decker, och jag håller inte med om att det är bättre att lägga ut det jobbet på entreprenad. Visst att det är ett enmansjobb, men det är otroligt stämningsgivande att ha en decker som verkligen måste slå för att lyckas istället för en slp som antingen lyckas komplett enligt en mall eller misslyckas katastrofalt. Det är också otroligt roligt att spela deckers eftersom det är ett helt nytt universum att undersöka...

Kanske inte direkt har med threaden att göra men ändå..

/Dan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Supplementitis

"Visst att det är ett enmansjobb, men det är otroligt stämningsgivande att ha en decker som verkligen måste slå för att lyckas istället för en slp som antingen lyckas komplett enligt en mall eller misslyckas katastrofalt. Det är också otroligt roligt att spela deckers eftersom det är ett helt nytt universum att undersöka..."

Å andra sidan är det skittrist för de övriga spelarna att vänta på att deckern ska bli klar. Dammtorka under teven är aktiviteter som har förekommit när vi har spelat Shadowrun och Cyberpunk och deckern kopplar från kroppen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top