Nekromanti ShadowRun??

Sir Forgal

Veteran
Joined
10 Jan 2001
Messages
57
Hejsan, jag tänkte höra vad som är så bra med Shadowrun??
Jag sitter för tillfället och lirar Warhammer Fantasy Roleplay, men är alltid på jakt efter nya ideér...
Har aldrig testat Shadowrun, eller läst något om det. Så säg mig; vad är det som gör att det är ett spel värt att köpa och testa. (Om det är värt att köpa och testa, om inte varför??)

Vad är det för böcker och tillbehör man behöver för att börja spela? Hur mycket tillbehör finns det, och hur många av dessa är tillräckligt bra för att man skall vilja ha dem senare??

Tacksam för svar / Sir Forgal

" No point in running; you will only die tired... "
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Kan ju säga att jag köpte det, läste det, läste det igen och gav sedan upp.
Det är ett tungrott spel med MYCKET regler. WFRP är en barnlek i jämförelse (ett av de spel jag spelleder).

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Lustigt. Själv tycker jag att tredje och senaste upplagan av SR (Shadowrun alltså) är bland de mest strömlinjeformade spelen som finns på marknaden idag, med ett enhetligt och lättfattligt system för allt från magi till fordons- och cyberrymdsstrid. Lär man sig grundprinciperna är alla olika konfliktsituationer ungefär likadana.

Vad gäller världen kan man kortfattat säga att det är cyberpunkfantasy (med vissa inslag av efter katastrofen-spel, faktiskt). Orcher och alver och drakar samsas med hackers och megaföretag. Själv tycker jag att världen är beskriven med imponerande konsekvens - man har faktiskt ansträngt sig för att placera in magi och fantastiska varelser i en trovärdig social och kulturell struktur.

Det som kan verka lite överväldigande är helt enkelt att det finns system för så många olika handlingssfärer - jag känner inte till något annat spel (kanske gamla Torg?) där det finns regler för magi, cybernetik, virtual reality-hacking och fordonsstrid i _ett och samma_ spel - men hur noga man behöver lära sig de olika delsystemen hänger förstås ihop med vilken inriktning ens spelare och ens äventyr har. Om ingen t ex är datahacker kan man ju läsa det mer översiktligt. Och allt har som sagt var förbättrats betänkligt i tredje upplagan av spelet. Jag misstänker att Archer/Johans inlägg syftade på första upplagan, som mycket riktigt var ganska råddig och hade helt olika system för olika handlingssfärer.

Supplement och äventyr håller genomgående hög klass. Jag rekommenderar att du köper senaste upplagan av alla supplement (eftersom spelet har kommit ut i tre upplagor finns det också tre upplagor av de flesta supplement). Ett supplement som rekommenderas är Magic in the Shadows (det senaste magisupplementet som är oundgängligt om man vill behandla magi på ett seriöst sätt i sin kampanj). Annars kan man köpa det man tycker man behöver i sin kampanj: ska man ha mycket datahacking bör man nog köpa nya Matrix-boken, gillar dina spelare tuffa vapen och bössor ska du köpa The Cannon Companion, ska man ha med en Rigger (en karaktärstyp) ska man nog vänta på att nya Rigger 3 kommer ut osv.

Vad gäller äventyr och källmaterial om platser håller framförallt de nyproducerade supplementen hög kvalitet (de gamla NAN-bövkerna t ex var ganska kassa) - vill man ha någon startplats för sina äventyr rekommenderas New Seattle, som kan sägas vara SR:s “grund”-miljö.

mvh
Örnie
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<I>jag känner inte till något annat spel (kanske gamla Torg?) där det finns regler för magi, cybernetik, virtual reality-hacking och fordonsstrid i _ett och samma_ spel</I>

GURPS, fast där har de lagt ut större delen av magin och fordonsstriden samt cybernetiken och hackingen i supplement.

TORG nöjer sig förvisso inte med ett magisystem, utan använder minst tre (normala, ockultism och det egyptiska matematik/ingenjörssystemet), förutom religiösa mirakel som kan ses som ytterligare en form av magi.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Jag misstänker att Archer/Johans inlägg syftade på första upplagan, som mycket riktigt var ganska råddig och hade helt olika system för olika handlingssfärer."

Tyvärr så syftade jag på 3:e utgåvan, men jag ska ge spelet några chanser till. Själva grunden är ju enkel, men det är just det att det verkar finnas en special regel för varje situation som gör det jobbigt. Själva mängden med regler är överväldigande. Jag tror inte det är ett spel som man sätter sig in i så snabbt.
Som du säger så kan man ju börja med det mest väsentligaste.




/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Skulle tro det, men jag har inte fördelen av att någonsin ha spelat tidigare utgåvor. Jag kan tänka mig hur tunga dessa måste ha varit när det gäller olika regelsystem. Det är inte grundsystemet i sig som är komplicerat. Det är bara mängden regler som man ska hålla reda på i 3rd ed som är jobbig.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top