Nekromanti Shadowrun: Sverige som setting

RoBzZaN

Veteran
Ända sen jag köpte Shadowrun 4ed så har jag velat skapa en kampanj som utspelar sig i sverige. Tyvärr så har regelboken inte mycket mer några viktiga svenska personer, jag har däremot hittat två settings genom google:

denver.wikidot i den här beskrivs Sverige som "An eco-freaks paradise" där Sverige är ledande inom världen som utvecklare av miljövänlig teknik, Regeringen är också väldigt Anti-corp och använder skumma taktiker för att minska Mega företagens inflytande i Sverige (Bla anlitar dem shadowrunners)

http://www.rollspel.com/andrarpg/shadowr.htm här är en mer detaljerad setting som har saker som: en drake, självständigt land för samerna och alver på Gotland

Båda är väldigt intressant idéer, har bara svårt att bestäma mig vilken jag gillar mest :gremtongue: Vad tycker ni?

Genesis

Ni dés ni maître
Den andra var ju mycket koolare och mer mångfacetterad. Den första kändes rätt tråkig, även om man kan leka en del om man trappar upp megakorporationernas kamp. Så ta den andra och lägg in tydligare paralleller till dagens samhälle (Människodemokraterna!).

RoBzZaN

Veteran
Genesis said:
Den andra var ju mycket koolare och mer mångfacetterad. Den första kändes rätt tråkig, även om man kan leka en del om man trappar upp megakorporationernas kamp. Så ta den andra och lägg in tydligare paralleller till dagens samhälle (Människodemokraterna!).
Jag håller med om att Stolta Stad settingen var betydligt djupare men jag är dock väldigt glad i miljön i den första settingen jag länkade, den sticker ju ut en del från den typiska dystopiska framtiden som shadowrun typiskt har. Jag vet dock inte vad jag ska tycka om draken i Stolta stad. Aja man får väl välja och vraka bland dem olika koncepten.

Är däremot lite synd att ingen av dem går in allt för mycket i den undre världen (större gäng, maffior och andra brotts syndikat) men där får man väl fylla i det som fattas ^^