Nekromanti Shadowrun rockar!

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Hej allesammans!

Jag har nyligen köpt den tredje och senaste upplagan av Shadow Run, vapenboken Canon companion samt äventyrsboken First Run.
Nu undrar jag om någon annan här han Shadow Run, och i så fall;

Vilka moduler rekomenderar ni?, det finns ju så många!

Tacksam för svar!

Oskyldigt anklagad... Ibland iallafall =)
/Tusse-san
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Harlequin
(Egentligen inte särskilt upphetsande eller bra, men gör att uppföljaren blir så mycket bättre.)
Harlequin's back
(Uppföljaren, och i detta fall är uppföljaren otroligt mycket bättre. Bör dock tillägga att det knappast är vad jag skulle vilja kalla ett konventionellt SR-äventyr, tvärtom, ett mycket okonventionellt sådant, och kanske just därför så fantastiskt bra. Spelar man även Earthdawn är Harlequin's back ett måste.)
Annars är väl böckerna om cybernetik och magi trevliga att ha (Man & Machine och Magic in the Shadows) och så tycker jag att det finns en del trevliga saker i Shadowrun Companion.
Se till att köpa böcker för tredje utgåvan. De som inte redan finns för SR3 kan i och för sig också användas men kolla först på FASA:s hemsida att de inte tänker ge ut dem i reviderad version för SR3 innan du lägger pengar på gamla grejer.

/ Daniel
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Tack så mycket!
Men tycker du att det är bra? Är det komplicerade regler?

Jag har bara läst hur man skapar en Shadowrunner och det är väldigt enkelt, som tur är, för jag är inte direkt kungen på engelska. =)

Oskyldigt anklagad... Ibland iallafall =)
/Tusse-san
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Ja, jag tycker det är ett bra spel. Reglerna kanske kan vara lite komplicerade, om man har svårt med engelskan, men tredje utgåvan är ändå busenkel i jämförelse med första, som var helt hemsk att läsa och begripa sig på. Nu tycker jag regelsystemet är ganska trevligt och framför allt upprensat och betydligt mer konsekvent än när spelet kom. I och med att det är ett spel med så många olika komponenter (magi, cybernetik, net-running, horrors (jepp, ni som spelar Earthdawn, de är på väg även i detta spel ...) och annat) blir det också många regler. Dock tycker inte jag att de är särskilt komplicerade (utom i vissa specialfall, i synnerhet inom magi, vilket inte förvånar, magi är ett specialfall, en avvikelse, från det konventionella), även om de är många. Tycker man att det blir mycket på en gång kan man börja med några få regler och sedan ta in nya när man behärskar de första. (Ett förslag på ordning är; cybernetik, magi och sist net-running, och eventuellt rigging.)
Möjligen kan jag tänka mig att magireglerna kan vara lite knepiga ibland. Där finns det ganska mycket specialregler och sådant som kan ställa till det.
Samma sak med reglerna för net-running, i synnerhet om man skaffar modulen för det (Matrix). Förvisso är reglerna till trejde upplagan avsevärt mycket trevligare än för första och andra, men det handlar ändå om en helt ny värld, med helt nya regler. Förutom att reglerna för detta kan vara krångliga har jag alltid tyckt att de tar för lång tid. Ska en spelare spela decker och hjälpa de andra i gruppen vid ett intrång, genom att ta kontroll över platsen säkerhetssystem handlar det nästan om att man måste dela upp det på två spelmöten, ett för deckern och ett för de andra. Det funkar inte särskilt bra tycker jag, så jag har helt enkelt sagt att jag inte rekommenderar att spelarna spelar decker.

/ Daniel
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag (vi) spelar SR3 och har nyligen köpt in en massa moduler. Efter att ha läst alla så tycker jag att man kan klara sig utan det mesta. Alla fyller sin funktion men bara Magic och Matrix och New Seattle är värda att rekomndera.

Game Master Screen 3rd Edition, främst bra för monsterboken som följer med.

The Shadowrun Companion, det nya poäng baserade systemet för rollpersonsgenerering är jävligt bra ha. Den har också regler för det där extra (t.ex. svårigheten att trampa vatten med cyberben) och tips på rollspelande och kampanjbyggande.

Cannon Companion, den obligatoriska vapenboken med alla extra regler. Fyller sin funktion, d.v.s. att ge extra slagkraft åt RPna

Man and Machine: Cyberware, massor av cyberware, bioware och nanoimplantat plus regler om gifter och sånt. Som att gå från en kvartersbutik till ett köpcenter. Men man klarar sig utan den och jag förstår inte hur RPna skall få råd med vissa saker. Har man över 1 mille så skulle jag pensionera mig.

Matrix, förklarar hur mycket vanligt folk använder matrixen, snäpper upp ribban för deckers och gör det på ett bra sätt. Tyvärr föll vår sönder den första veckan.

New Seattle, jävligt bra faktiskt. Innehåller en guide till Seattle med massor av äventyrsuppslag. Värd att ha.

Magic in the Shadows, allt du vill veta om magi finns här. En jävligt bra bok.

Blood in the Boardroom, SR3 tar vid 2061 efter händelserna i den här boken. Många äventyrsuppslag och god bakgrund.

Renraku Arcology Shutdown, inte ett äventyr men en bakgrundsbeskrivning. Jag spelade det här och ahde jävligt kul men vår SL beskrev det hela som en Dungeon beskrivning där nivåerna går uppåt istället för nedåt.

Super Tuesday, usla korta äventyr till SR2.

Herregud, jag hade inte insett hur jävla mycket vi köpt till spelet.

_öRn
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Sprawl Sites

Om du kan lyckas få tag på det så _måste_ du bara skaffa Sprawl Sites. Det är generiska beskrivningar över bostäder, alla typer av butiker, krogar, restauranger, banker, utomattvättar, etc, etc kompletta med SLP's och säkerhetsinfo. Alltså i princip alla platser inom en stad som man som SL kan behöva veta hur de ser ut. På det hela taget är boken skitbra för att få en uppfattning om hur det kan se ut i en stad i SR.
Man får även med en jäkla massa tabeller för slumpmöten i staden, baserat på vilken tid på dygnet man råkar vara ute och röra sig. Kanske inte alltid så värst upphetsande eller användbart, men det kan vara bra ibland.
Dessutom finns det med en trave olika SLP's som kan vara otroligt bra om man snabbt behöver stats för en SLP av en viss typ.

Jag har verkligen inte den blekaste aning om Sprawl Sites är planerad till 3rd ed Shadowrun (eller om den redan finns). I annat fann kan den vara väldigt svår att få tag på med tanke på att den gavs ut till den första versionen av SR för en väldans massa år sedan.

/Tobbelobbe
 
Top