NYHET Shadowrun: Anarchy 2.0 på Kickstarter

Rickard

Urverk speldesign
När ettan släpptes var det ett skönt pick up and play med massor enkla scenarion för one-shots, men visionen räckte inte hela vägen. Det var fragmentariskt och man var tvungen att läsa mellan raderna; jag hade dock skitkul med det. Den franska versionen tog steget längre och nu har dom fått äran att ta över rodret och gå hela vägen med en ny version. Världen är mer förklarad, särskilt The Matrix, och reglerna sitter mer ihop.

Här är min recension av första versionen:

Jag har tyvärr stora problem med hur de lagt upp sina pledge levels.
€30 för en PDF? Litet dyrt, men OK. €50 för fysisk bok, helt normalt... men vänta nu - det ingår ingen PDF då?
Vill man ha både tryck och digitalt blir det plötsligt €95?!? WTF? Var kom de extra €15 från? Enda möjliga svaret är att de tycker digital version av skärmen och stretch goals är värt så mycket. Men det håller jag inte alls med om.
Deras stretch goals är dessutom rätt patetiska: några basic-ass referensblad som borde ingå i grundpaketet.
Sammantaget får jag en rätt sur smak i munnen.

€30 för en PDF? Litet dyrt, men OK. €50 för fysisk bok, helt normalt... men vänta nu - det ingår ingen PDF då?
Vill man ha både tryck och digitalt blir det plötsligt €95?!? WTF? Var kom de extra €15 från? Enda möjliga svaret är att de tycker digital version av skärmen och stretch goals är värt så mycket. Men det håller jag inte alls med om.
Deras stretch goals är dessutom rätt patetiska: några basic-ass referensblad som borde ingå i grundpaketet.
Jag kan faktiskt hålla med, även dom som köper 95€ nu även får ett presentkort på 15$ i deras butik.

Baserat på kickstarter-sidan är layouten....vedervärdig??
Nu är du lite snabb på hanen. De har faktiskt exempel på bokens layout man kan ladda ned, och den är bara... väldigt middle-of-the-road.

Det jag stör mig på i det exemplet är hur de skriver om sin världs historia. Men det är väl en yrkessjukdom att jag har svårt att tugga i mig amatörhistorikers sätt att tänka. :cool:

Jag såg nu att man kan köpa in sig på pdf-nivån och sedan lägga till en fysisk bok som add-on. Då får man dock inte någon stretch goal.

Last edited:
Orcher är återigen inte gröna, ett klart +

Ingen av bilderna vi ser är en homage till klassiga gatumagikern
314743c3a78607427f6e8526a80c92ac.jpg

eller någon av de andra yrkesillustrationerna från 1:a/2:ra utgåvan, ett klart -

Sammantaget får jag en rätt sur smak i munnen.
Jag håller med till 100% och är lite arg på mig själv att jag velat ha ett SR spel i minst 10 år så jag stöttar detta trots ingen pdf och urusla stretch goals.

Jag har längtat efter den här kickstartern, men 80 euro för fysisk bok och pdf känns lite magstarkt. Kanske nöjer jag mig med pdf; det fungerade med förra Anarchy.

Back