Nekromanti SF spels fråga

duvan

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
217
Location
The Hood i Gävle (sätra)
Jag tänker införskaffa någon SF spel av något slag, jag har för tillfället Star Wars men är ute efter ett spel där inte världen baseras på någon film. Jag hade tänkt något ungefär som Starship Troopers eller Alien, har ni något att rekommendera?
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Oki...
Blue Planet - väldigt pioneerartat spel. Utspelas på en vattenfylld planet. Kolla deras hemsida, http://www.biohazardgames.com

Trinity - White Wolfs science fictionspel. Jorden har genomgått massor med förändrigar, det finns speciella människor (psions) som har lite psykiska krafter osv. Det finns mycket utrymme för alien action. Man kan förlägga handlingen i princip var man vill. http://www.white-wolf.com

Human Occupied Landfill (HôL) - Liiiite mer vuxet, satiriskt elakt och styggt Sci fispel... Öh.. Som det står i spelet "Science Fiction Roleplaying for gamers who've had a really bad day". Det är Black Dog Game Factory och jag har ingen URL till dem.

Sedan finns ju Fading Suns - www.holisticdesign.com (?). Är lite medieval technosteampunk bla... Ta filmen Beowulf med Christophe Lambert och lägg till lite space. Typ. Fast bättre, då...

/boddi
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Fading suns är ett utmärkt spel som har lätta snabba och roliga regler deras skepp är relativt balanserade och värden lämnar gott om utrymme för allt från intrig till fight spel och tja allt..
jag rekomenderar det..

Det finns gott om likheter mellan medeltid ( sen medeltid ) och Fadins suns värden..
När man reser i rymden så använder man vanliga fusions motorer som hetar upp vatten som reaktions massa..
Mellan stjärnor använs Jumpgats stora ringformade artefacts som byggdes av en ras kallad UR de försvann/dog ut eller gömde sig för 100 år eKr..
Historian..
just före 2and Republic börjar mäniskor uppvisa Psykiska förmågor och under 2and Republicen börjar en del Genetiker leka friskt men mänsklig/aliens DNA
Under 3500- 4000 ekr 2Republicen vars makt hade byggds upp genom kyrkan och sen övertagits av kapitalister hade mänskligheten 10 000 värdar som de terraformat och bodde men just när tekniken var som störst kyrkan var svag hände något märkligt solarna började att blekna på många av värdarna misväxt panik och skräck följde effekten nya fenomen som odöda och "demoner" psykiska monster började plåga människorna. the new dark ages 4000 ekr och framåt..
Kyrkan ökade i storlek och folk började skylla teknologin för de bleka solarnas skull att mänskligheten försök att avslöja skapelsens hemligheter genom teknik hade dragit guds vrede på dom och kyrkorna började förfölja ohc förstöra kunskapen mänskligheten kastades in i ett tusen år mörker ur detta mörker steg adels män upp och började sakta bygga upp en makt över de planeter som fanns kvar..
En av döds synderna är Uppfinna nytt i FS det kan man bli bränd på bål för..
Perioden som man spelar under kallas dispora och är år 4999 ekr

Teknik nivåer..
Level Era föremål
Lever 0 stone age Flint vapen
Level 1 Medeltid Svärd vagnar
Level 2 Renaissance Gunpowder ( många av bönder och vanligt folk lever under denna nivå av teknik
Level 3 Victorianska Electricity
Level 4 Mid 20 centry Aircraft, erly computers Denna nivå är normal för kyrkor och adelsmän..
Level 5 Dispora Space craft Denna nivå är normalt för kyrkor och adelsmän
Level 6 Erly 2nd Republic Advanced starshipe Vissa av dessa nivåer av tekniskt kunnande finns kvar..
Level 7 2nd Republic Shilds AI robots
Level 8 VAutech adv Terraforming Nanotech shilds
Level 9 Lesser Urtech Soul shards..
Level 10 Urtech Jumpgate
Sen finns det artefackter av de andra raserna Vautech är från rasen Vau en mäktig alien ras som upprepade gånger har givig människor stryk och nu mera plötsligt har börjat att låta mäniskor bo sätta sig nära deras teritorium.. VAU är inte koloniella av sig mera teretoriella de vill inte utöka sitt område men vill inte heller att mäniskor ska komma för nära förut hade de en zon där alla mäniskor som kom för nära dödades som ett exempel hit men inte längre.... Nu under dispora har de börjat att låta mäniskor komma närmare och ibland låtit mäniskorna upptäcka deras flottor av stridskepp.. Normalt är de för avancerade för att Mäniskorna ska kunna se dom på sina sensorer.. SÅ om de blir upptäckta så vill VAU det...
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hatten on 2000-10-22 02:02.</EM></FONT></P>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
...och jag som trodde att du skulle rekommendera Gränsvärldar?

/PAX
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Ladda hem reglerna för ALIENS med Fuzionreglerna. Allt serverat på ett bräde. Även regler för Predators. Sök på Alien och Fuzion eller skriv en rad till mig så kan jag skicka över en kopia.

Andra alternativ är -

Spacemaster Privateers (ICE) som är mycket SF i stil med Aliens. Dock tycker jag att grundreglerna har en dålig världsbeskrivning.

2300AD - bra värld men tunna regler. Låna och kopiera (fast det får man nog inte skriva här).

Shatterzone (West End) - finns mycket material till spelet men naturligtvis nedlagt.

Terra One (Neogames) - utlovat spel som låter vänta på sig...

GURPS Space (SJG) - har jag inte men skall tydligen vara bra? Kan någon annan fylla i?

Ad Humanis - ett rollspel som ligger osorterat i flera personers huvud. Skapades under 1992 - 2000 då vi spelade en lång kampanj. Kommer troligen aldrig att bli publicerat då vi inte har råd och framför allt tid.

/PAX
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
GURPS Space är inte en sf-kampanjvärld utan snarare en generell bok om sf i rollspel (framför allt GURPS). Den innehåller massa jox om att sätta ihop rymdskepp, planeter, aliens, och så vidare, men väldigt få exempel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"...och jag som trodde att du skulle rekommendera Gränsvärldar?"

Finns två saker som gör att jag inte gör det. För det första är Gränsvärldar en regelmotor, inte ett komplett rollspel. Jag antar dock att du menar Gränsvärldar i kombination med spelvärlden Evangelium.

Och då slår problem 2 in: det finns inte särskilt stora likheter mellan Evangelium och Starship Troopers eller Aliens. Evangelium har betydligt mer gemensamt med Arthur C Clarkes "2010 - Andra Rymdodyssén" och "Möte med Rama" och Kim Stanley Robinsons "Red Mars", "Green Mars" och "Blue Mars".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Så vad man behöver göra är att ta reglerna från Gränsvärldar och skapa en egen värld som man kallar Dark Horizon och där i finns det massor av elaka monster och megakorpar som bara längtar efter att få sätta tänderna i stackars marinsoldater. Eller något sånt...

Men som jag även skrev innan - Fuzionversionen av Aliens fungerar utmärkt.

/PAX - rekommenderar även Fading Suns.
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"hade mänskligheten 10 000 värdar"

Jag har alltid trott att det var symbioterna som var parasiter:)>

Du har fel om en del saker, tillåt mig att rätta dig (om du kan ha överseende med min petighet)
1. Människorna började uppvisa psykiska förmågor långt innan Andra Republiken
2. Siffran 10 000 världar låter lite väl tiltagen. Det enda jag läst är "a thousand worlds".
3. Tja, det var väl inte direkt teknologin utan snarare "Människans synd" som fått solarna att slockna. Teknologin var inte det värsta, det var det moraliska förfallet och liberalismen under Andra Republiken.
4. De flesta ur allmogen lever under Tech lvl 3, inte 2.
5. Tech lvl 8 är sen Andra Republik, och vissa teknologiska under lever kvar från denna tid, främst på Criticorum och Leagueheim.
6. Vau har EN ENDA gång krigat mot människorna, det var när de rensade Apshai.
7. Diasporan var ca 3000-3500, inte då spelet utspelas.

Dessutom glömde du bort symbioterna, som antagligen är vad den som ställde frågan är mest nyfiken över, om han vill ha Alien/Starship Troopers -liknande.
Symbioterna var ursprungligen en förening mellan en uråldrig parasitras och människor med mentala krafter. De är numera en egen ras, efter "allt är organiskt"-principen. Kejsardömet ligger i låst ställningskrig emot dem vid planeten Stigmata.

Observera dessutom att de Kända Världarna nu är ca 50 till antalet, och att de på feodalvis styrs utav en Kejsare vid namn Alexius Hawkwood.

/Antonio, petig
 

Primas Antonio

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
182
Location
Göteborg
"Sedan finns ju Fading Suns - www.holisticdesign.com"

nej, www.fadingsuns.com Benämningen "technosteampunk" är kanske lite missvisande. Snarare "TechoSteamFantasyRymdopera". Du kan väl inte lägga till punk som i "cyberpunk" bara för att det finns cybernetik, eller?

/Antonio
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Om du kollar i regel boken så står bland alla synder finns Uppfinningar så att uppfina nya saker räcknas som en synd engligt kyrkan *ler* så du säger synd jag säger teknik och ingen har fel MEN någon kanske har mer rätt än vad jag har i fråga om varför solarna ej strålar så vackert *ler*...
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Okej, tack för rättelsen.

Däremot håller jag inte med om att "punk" skulle vara på något vis missvisande, men det har ju med tolkning av ord att göra, så det ger jag mig inte in på.

/boddi
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Har hört att shaqdowrun skall vara bra...

Shadowrun rockar!!! Men det är inte någon aliens-sci-fi, det är mer cyberpunk kombinerat med magi (jo, det går faktiskt, FASA har lyckats riktigt bra)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,741
Location
Göteborg
Aaaah!!!

...2and Republicen...
Fly upp i bergen, svengelskan är tillbaka!!!
 
Top