Nekromanti SF- och Fantasy-filmer

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Den 6:e kommer vi att ha ett litet Ut och Bada-Drakar och Demoner-Titta på film-Spela spel-Mutant-möte!

Några idéer för lämpliga filmer? Gärna som anknyter till antingen DoD eller Mutant-spelandet. Bra häftiga filmer! Men inte för häftiga. Då hänger dom inte med.. /images/icons/wink.gif (Ni fattar nog vad jag menar..)

Fick syn på Willow bland videohyllorna. Är den bra till ett storslaget arrangemang (host host kanske inte föresten.. /images/icons/smile.gif) eller passar den bäst till att se ensam någon mysig kväll?

Tacksam för tips! (Varför skulle jag annars posta? /images/icons/wink.gif)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Ujuj, Det beror väl på, fortfarande Flesh+Blood, sen också är ju förstås Tim Burtons Sleepy Hollow (nu bryr jag mig inte om alla möjliga/omöjliga barbarfilmer i dess varianter) att rekommendera, trots att den kanske är lite för "modern" i sitt sätt att vara. Mutantstilen tycker jag är mycket svårare varför jag bara kan rekommendera en film, "Screamers". Även om den inte är mutant så kan den miljön användas lite grann...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Nr.1 Mutant film är absolut "Action Mutante", den har iofs nogra år på baken, men den är bäst.
En nyare film som är lättare att framskaffa är så klart X-men, det är ju Mutant-film om någon!
Förövrigt angående X-men, vet någon var man kan skaffa Brian Lumley's bok "Psycomech"
- mitt ex har kommit bort! snöft!

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
X-men tycker inte jag är någon riktig höjdare, den saknar något... men som sagt, någon större mutantfantast har jag väl heller aldrig varit (vad det gäller film)

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Det finns en uppsjö av hyfsade mutant och dod filmer, men om man som jag är förtjust i cyborger o robotar, så rekomenderar jag
* Nemesis (ettan, de andra är.. hmm.. billiga för att vara mild), som är ett typiskt mutant äventyr (fast utan mutanter)
* Automatic, meningsskiljaktigheter mellan upprorisk robot och hans ägare i en stor företagsskrapa.
* Hardware, nån hittar delar från en stridsrobot ute i wasteland och den hamnar hos en klåfingrig människa som bestämmer sig för att bygga ihop något av det hela. Det var ett misstag.
* Death machine, en av mina personliga favvofilmer.. handlar om en stor elak robot som löper amok i ett företagskomplex. Den här filmen känns verkligen metallisk.
* Gunhead (det finns en video/låt som heter mindphaser av front line assembly som visar klipp från filmen), den handlar om ett gäng äventyrare som åker över till en ö där det finns en massa stidsrobotar och mechar (gunheads). Har för mig att de är ute efter att hämta dyrbart mechmaterial, rester från nåt gigantisk mechkrig i det förflutna.

Legend är en hyfsat bra DoD film.

Nä nu måste jag jobba, annars blir folk arga på mig!

/Makaron, som tycker att Pigi luktar rätt.
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Hardware

Hade jag glömt, den är kanon -

Kauris

"The greatest harm can result from the best intentions" The Wizard's second rule
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,448
Location
Helsingborg
Sevärda filmer

Fantasyfilmer jag sett och tycker är sevärda:
Conanfilmerna - O/c. Arnold!
Red Sonja - Vad den nu heter eg. Britt Ekland, Arnold!
Ladyhawke - Soundtracket är värde och stämningsförstörande. Syntmusik är inte riktigt vad jag tycker är fantasymusik. Grundstoryn är en ypperlig idé. Michelle Pfeiffer, Matthew Broderick, Rutger Hauer.
Dragonheart - Snygga drakscener. 2:an är en barnfilm (=inte sevärd). Sean Connery.
Flesh&Blood - Rutger Hauer, b-filmsmannen. Är även m. i Bladerunner. Är endast sevärd för att det är fantasy (och Rutger).

SFfilmer jag sett som har Mutantvärld. Svår nöt:
Mad Max 2 - O/c. 1:an är helt värde. Såg 50 min. och gav upp. Den hade ingen handling. Sett lite i slutet också. Lika värde där också. 3:an inte lika skön som 2:an. William Gibson.

/[color:green]Han</font color=green> som har glömt några filmer (samt vad skådespelaren som spelar drakdödaren i Dragonheart 1 heter)
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Re: Sevärda filmer - Arnold i toppform!

Första Conan filmen är den som är mest sevärd.. helt underbar musik och james earl jones är suverän i rollen som thulsa doom. Vill man uppleva komik så ska man se collectors edition-versionen på DVD där Arnold och regissören, 20 år efter att filmen gjordes, sitter o kommenterar varje sekund av hela filmen (dvs man får se hela filmen igen med deras babblande i bakgrunden). Regissören är superentusiastisk och babblar en massa bakgrundsinfo hela tiden, medans Arnold inte verkar minnas något alls av filmen (det verkar dessutom som om han rökt på för han låter extremt sinnesslö), samtidigt som han sitter och säger 'exactly' åt i princip allt som regissören säger (som om han verkligen mindes allt och bara bekräftar att regissören minns rätt :gremsmile: ). Arnold är ganska apatisk under tittandet utom när det blir våldsamt.. då börjar han bräka högt och skratta hysteriskt (som i en sekvens där en svärdsmästarelev blir tillrättavisad med en spark i huvudet för att han skrattar åt att conan blir uppläxad). Sen är där en sekvens under de första sekunderna av filmen där conans farsa sticker ner sitt nysmidda svärd i snön för att kyla ner det från ässjans glödande värme, varpå Arnold utbrister: "Look! Now that guy puts the sword in the snow!".... "Åh fan" tänker man.. som sagt.. komik på hög nivå :gremsmile:. Min bild av arnold har helt förändrats sen jag såg den här kommenterade versionen. Annars så ger deras kommenterande mest intrycket av att de är två kompisar som träffas en kväll.. dricker några öl o glor på film. Det är liksom inte så seriöst.. men det är bra! Se den om ni har möjligthet.. fast.. se för tusan först den utan deras kommentarer!

:) det är inte britt ekland i red sonja.. det är brigitte nielsen (en av slys fd)

Mad max 1 är inte värdelös.. visst den är ju inte alls lika tuff som 2'an (eller 3'an för den delen).. men inte värdelös. Är det förresten inte i den som den där en bov får valet att såga av sin hand eller länken som den är fastkedjad med (nåt är på väg att explodera och han har i realiteten inte tid att såga av länken)?

dennis quaid heter han som är drakdöaren i dragonheart 1

/Makaron
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Sevärda filmer - Arnold i toppform!

Det stämmer, det där med mad max alltså... å sen går elakingarnas ledare o blir överkörd av en lastbil...

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Re: Sevärda filmer - Arnold i toppform!

Det stämmer, det där med mad max alltså... å sen går elakingarnas ledare o blir överkörd av en lastbil...

Av det kan man lära sig att det är viktigt att man ser sig om åt båda hållen när man ute och spatserar i trafiken.. ÄVEN om man är en tuff elak ledare.

/Makaron
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sevärda filmer - Arnold i toppform!

<I>det är viktigt att man ser sig om åt båda hållen när man ute och spatserar i trafiken.. ÄVEN om man är en tuff elak ledare.</I>

Det är Max´ fienders <I>öden</I> att hamna framför/under tunga fordon i rörelse, ju - Toecutter i första filmen, Wez i andra, Ironbar i trean...

--
Åke
 
Top