Nekromanti Serietidningar av vettiga format

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
...dvs med trevliga innehåll som berör just Fantasy och Science Fiction.

Finge jag önska mig något trevligt vore det just en serieblaska som kombinerar bra serier i sagda genrer. Dessutom får den ju gärna vara svensk och ges ut av ett svenskt serieförlag!

Men jag får väl nöja mig med gamla serieklassiker som fantomen (ni anar väl hur mycket skoj man kan norpa från fantomen till våra trevliga rollspel), Kalle Anka kombinerat med lite nyare serier som Spindeln kanske?!

Någon som förövrigt har tips på bra fantasy- och SF-serier? Oavsett ursprung och helst på engelska eller svenska. (ok, jag erkänner jag är tvåspråkig - endast, kanske med undantag av ett antal latinska växtnamn)

Bland mina favoriter i fantasyvägen är förövrigt Bourgeons Sirenens Sång som ju finns på svenska. Goda och söta varianter är ett par gamla album baserat på Stjärnornas krig så här i dags topicaktuellt. Tyvärr har jag dem inte tillgängliga, men dem kommer inte i närheten av de först släppta episoderna... (fascineras över att hon var med på den tiden då Star Wars släpptes och känner sig gammal, fast hon var bara 8-9 år)

=)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Finns en tidning som heter Magic Fantasy tydligen, ges ut av Egmont och kommer från nummer 3 innehålla fyra fantasysreier från amerikanska serieföretaget CrossGen.

Inte kollat upp den själv då jag gav upp på svenska seriemarknaden för en sisådär 10 år sedan.

Jag rekommenderar att du hör av dig till www.alvglans.se eller www.algonet.se/~kei (seriebörsen) och ber om ett nummer av Advance Comics eller motsvarande. Det är tjocka kataloger med alla serier och serieböcker/album som kommer ut under en viss period samt rollspel, actionfigurer, filmer och annat sånt lull-lull som butiken sedan kan ta hem åt dig.

Enda tidning av just den typ du efterfrågar är Heavy Metal som har både fantasy och scifi och nackdelen med den är att det är serier för vuxna, och det betyder i allt för många fall en massa onödig sex.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tja, det är rätt tunnsått på den här biten, nu för tiden. Det finns ju mycket blod & tarmar-fantasy från herrar som Biz och diverse troglodyter som brukar figurera i Heavy Metal. Jag antar att det inte är vad du eftersträvar? Själv tyckte jag inte om "sirenens sång" så vi kanske har väldigt olika smak, men om jag får rekommendera bra och klassisk sci fi så säger jag "Linda och Valentin är bäst" och "Allt som Moebius gör är bra eller åtminstone snyggt." Det är en bra utgångspunkt.

Sedan finns det ju en massa bra serier i någon form av "semifantasy" där jag vill räkna in "Books of magic" och "Castle waiting". Kan vara värda att kolla upp om inte annat. Många gamla spanska serietecknare på 70-80-talet gjorde askitschig fantasy där allting ser ut som medeltidsbarbarella tolkat av Andy Warhol, eller något. Det gillar jag väldigt mycket, men det är svårare att få tag på.

Förresten; om det inte behövde vara fantasy enligt konventionerna så rekommenderar jag en titt på "Hellboy" av Mike Mignola. Han tecknar ungefär som Bergting och gillar du det (som jag) då har du många förtrollande, välberättade och gripande historier att bekanta dig med. Mignola är inte bara en jeppe som kan teckna otroligt snyggt (som de flesta fantasyartisterna) utan han är även en skicklig berättare som verkligen behärskar konsten att med små grepp få sina historier att fungera. Börja med "The chained coffin and the iron shoes". Det inledande mötet med älvfolket är så intensivt att man glömmer att hämta andan emellanåt. Det första mötet med Hellboy glömmer man aldrig.

Förresten. Serien "Bone" har ju faktiskt på senare tid gått och blivit utpräglad fantasy. Det börjar förvisso som Kalle & Hobbe-humor med lite surrealism och många starka personporträtt, men efter ett tag så blir det ju utpräglad matinéfantasy med drakar, monster och domedagsannalkande kuslig stämning. Återigen en GRYMT välberättad historia (belönad med bl.a Urhunden) med mycket skratt och en hel del spänning. Rekommenderas fett.

Du hittar förstås inga av dessa serier på pressbyrån utan får söka dig till riktiga serietidningsaffärer. Jag har inte så mycket koll på äventyrsserier så fråga personalen om vad de vet. Jag har säkert missat någon av de mest uppenbara titlarna.

/Rising
som mest läser självbiografiska/människorelaterade serier och älskar Ghost World så mycket att det gör ont. Och filmen är jättebra också!!! Thora birch! Thora Birch! Thora Birch!"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den förträffliga belgisk-polska albumserien 'Thorgal' av Jean Van Hamme och Gregorz Rosinski har gått i 'Fantomen' länge nu. Det är en förträfflig vikingatidsserie med inslag av fantasy och scifi, och är oerhört välgjord både vad beträffar manus och teckning - Rosinski är den bästa färgläggare jag stött på.
Alvglans har gett ut ett par lösryckta album, men Fantomentidningens översättningar av samtliga utgivna album är bättre (Leif Bergendorrf har översatt, vad mer kan man begära?) och har till skillnad från Alvglans inga pinsamma censureringar. Vilken utgåva som är att föredraga är således lätt att gissa - tyvärr började ju serien i Fantomen redan 1995, och baknummer kan vara svåra att finna.
Danskarna har annars en komplett albumutgivning av 'Thorgal' - http://www.fantask.dk tar svensk valuta.

Undrar varför jag skriver så här mycket bara för att rekommendera en serie... Nåja...lätt att bli carried away.

- Ymir, som håller med om att Fantomen, speciellt Krönikan, är bra rollspelsinspiration, även om den inte kan tävla med 'Conan'.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,504
Location
En mälarö
Bästa (och billigaste) sättet att doppa näsan i tidningar med bra SF/fantasy-serier är att raskt marschera sig till närmaste ställe som säljer begagnade serietidningar och bryskt och framfusigt lägga beslag på deras hela lager av gamla nummer av Epix, Tung metall och 2000+. Finns inte en seriebod med hedern i behåll som inte har en rejäl knippe sådana för 10 spänn stycket.

/Anders
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Håller med. Neil Gaiman kan man inte rekommendera för mycket. Men på tal om den dryga amerikanska reklamen så passar ju faktiskt uppslagen ihop mycket bättre om annonserna är kvar...

-JPS- hittar skiljelinjen, men vet inte på vilken sida jag ska sätta mannen respektive besten
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Metabarons

Metabarons, en ytterst vältecknad SF-serie. Första numren finns nu i två volymer väl värda sitt pris. Kolla in SF-bokhandelns samt Metabarons hemsida.

www.metabarons.com

West End Games har även gjort ett rollspel på Metabarons.

www.westendgames.com
 
Top