Nekromanti Serier på SF-tema

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
999
Location
Bureå
Ja, finns det några bra såna? Jag tänkte kanske inte främst på space opera eller superhjälteserier, utan mer i stil med Jeremiah, som jag läste för många år sen i Fantomen.
Om jag inte missminner mig så var den faktiskt helt klart läsvärd.
I Tung Metall (Heavy metal) gick också några godbitar. Hombre tyckte jag om. Kanske är det efter katastrofen serier jag letar efter?
Kom bara inte dragande med Judge Dredd. Jag har endast läst ett fåtal episoder med honom som jag tyckt om. Resten är ungefär lika sopigt som filmen med Stallone.

- daniel

"The force is with you. Always."
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>I Tung Metall (Heavy metal) gick också några godbitar. Hombre tyckte jag om. Kanske är det efter katastrofen serier jag letar efter?</I>

Tja, finns ju Axa... (-:
De flesta efter katastrofen-serier känns iofs för mig mest som spaghettiwestern med lite annan teknologi. Seriemagasinet körde en som hette Vintervärlden för en massa år sen, där de också hade postnukleära klimatförändringar att tampas med.

--
Åke
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Finns en hel del bra scifiserier. Här är några:

Akira, Appleseed (efter katastrofen), Red Star, Macross, Camelot 3000, Transmetropolitan, osv. Och förutom egna scifiserier så finns det ju en serie till alla större frenchises, Star trek, Babylon 5 osv.






Daniel "Warduke" Schenström
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Jeremiha är guld. Rekommenderar speciellt avsnitten Rovdjurens natt och Iskallt arv. Har inte bara gått i fantomen utan också senare i Seriemagasinet. Ges tyvärr inte ut i Sverige utan om man vill se nyutgivet måste man ta sig an det danska språket då den fortfarande kommer ut i Danmark.

Tycker att mycket av det i Tung Metall/Heavy Metal är alldeles för torftigt och jag misstänker att inte så få gubbsjuka berättare står bakom många av serierna. Fast visst finns det en del godbitar som inte har överdimensionernade bröst i varannan bildruta. ;-) Druuna faller inom den kategorin, fast trevliga miljöer är det.

Andra SF-serier. Hmm. Vintervärlden som gavs ut med något nummer eller två här i Sverige. Klart godkänd efterkatastrofenserie. Enklaver och så vidare.

Sedan vill jag minnas att det gick en del serier i gamla Gigant. Strontium Dog, tror jag någon hette, sf har jag för mig att det var iallafall.

- Hans
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Om du inte gillar Judge D., är det väl ingen idé att rekommendera Nemesis the Warlock, ABC Warriors, Strontium Dog eller... vaffan heter den där serien med soldaten som går omkring med sina polares personligheter nedladdade på mikrochip i bössan, ryggsäcken och hjälmen? Eller Magnus, Robot Fighter ("Robotjägaren" på svenska.)

Men jag gör det i alla fall för jag är obstinat! :)

Gamle Allan Kämpe, och Achilles Viggen (kusin till Anders Blixt?) är god gammal svensk SF av relativt låg teknonivå(den första finns som seriealbum, den andra har gått i Fantis precis som Jeremiah).

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Strontium Dog är satirisk dystopisk rymd-SF; huvudpersonen har en mycket mild övermänsklig kraft i det att han kan se igenom saker med sin "strontiumsyn". Han är prisjägare och har en polare som är någon sort framtids-viking. De har, bland annat, haft i uppdrag att arresteran Adolf Hitler (tidsresor, sirru).

Nightowl

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Transmetropolitan? är det den om Jerusalem? journalisten alltså?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,455
Location
Helsingborg
"<EM>...heter den där serien med soldaten som går omkring med sina polares personligheter nedladdade på mikrochip...</EM>"
Rogue Trooper.

Själv älskar jag Lobo. Bisarr humor när den är som bäst.

<EM>Jag röker alltid efter att gjort nåt jag tycker om. Jag röker efter att ha ätit. Röker efter jag haft sex eller dödat nån. Fan, jag röker till och med efter att jag rökt.</EM>
<B>Lobo</B>, fritt citerat

Rouge Trooper och Strontium Dog är också rejält bra.


/[color:green]Han</font color=green> som antar att Daniel Lehto redan läst Magnum om hans intresse för SF är stort
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Alan Moores ypperliga Halo Jones (gick också i brittiska 2000AD) finns utgiven i album, om jag minns rätt. Över huvud taget är nästan _allt_ som kom i 2000AD under 80-talet (det som tidigare räknats upp, Rouge Trooper, ABC Warriors, Strontium Dog, Johnny Nemo etc) jävligt bra SF.

Kan man få tag på Howard Chaykins läckra cyberpunk/polis-SF-serie American Flagg så är man lycklig. Svår att få tag på är också John Ostranders Grimjack, men hu vad bra och rolig!

mvh
Örnie
PS Judge Dredd _är_ fetbra! Den Förbannade Jorden, Apocalypse War, The Judge Child Saga, The Judge Caligula Saga, Dredd in Oz m m...jag kan knappt sluta räkna upp alla goa Judge Dredd-storys som skänkt mig så'n glädje genom åren! DS
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Give me Liberty är hon, ja. Hon dyker även upp i:

Happy Birthday, Martha washington
Martha Washington Goes to war
Martha Washington saves the world
Martha Washington stranded in space

Daniel "Warduke" Schenström
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Jag tänkte på Rogue Trooper - men sedan sade jag "Näää, det är ju första utgåvan av 40K!" (som f.ö. är jävulusiskt influerad av 2000AD-serier i allmänhet...). Men den heter ju Rogue _Trader_! (däremot finns det ett brädspel som bygger på Rogue Trooper från GW).

Lobo är ultra (har du läst Elseworlds-volymen med Lobo i Vilda Västern - jag försökte tjuvläsa den i en seriebutik men blev golvad av Lobo-versionen av General Custer's Last Stand och måste köpa den) men jag räknade på något sätt honom till superhjälteserierna Daniel inte var intresserad av... måste var för att han skapades i ett sådant sammanhang.

Nightowl, som ikväll fann sig vara en SLP i Call of Cthulhu. Jaja...

"If it hasn't got exploding ninja lesbian vampires who can sing, then I'm not interested, sorry."
 
Top