Nekromanti Serien Valhall - på Aftonbladets kultursida. Also, svindyr lyxbox.

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Petter Larsson har skrivit både fint och träffande om den klassiska serien Valhall på Aftonbladets finaste plats: https://www.aftonbladet.se/kultur/a/...-ner-pa-jorden. Jag har just läst om hela serien (okej, jag stupade på sista albumet) och tycker han fångar seriens styrka och svaghet väldigt bra. Han kommer också ut som gammal rollspelare, vem hade kunnat tro det?

Det som föranleder texten är att alla album med lite extramaterial just kommit ut i en "lyxbox" som den hågade kan förvärva (tror jag, den crowdfundades) för en mycket nätt summa.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Det är samma samlingsvolymer som kom för ett par år sen, men några har sålt slut över åren så Apart har passat på att göra nytryck och en kassett till dem. Det är också ett väldigt bra extramaterial, som bla alltid innehåller orginaltexten albumen är baserade på. Det är väldigt intressant att se dem gå från några unga glada danskar som mest vill rita lustiga bilder på Tor och Loke till några av de främsta uttolkarna av nordisk mytologi. Men mest är Valhall en extremt bra serie och samlingsvolymerna den bästa formen den kommit i.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Det är lite synd att de inte verkar gå att köpa digitalt på t.ex. Comixology. Pappersdonglar är ju lite trevligt och så, men det är inte längre det sätt jag läser serier på…
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jocke;n332634 said:
Det är samma samlingsvolymer som kom för ett par år sen, men några har sålt slut över åren så Apart har passat på att göra nytryck och en kassett till dem. Det är också ett väldigt bra extramaterial, som bla alltid innehåller orginaltexten albumen är baserade på. Det är väldigt intressant att se dem gå från några unga glada danskar som mest vill rita lustiga bilder på Tor och Loke till några av de främsta uttolkarna av nordisk mytologi. Men mest är Valhall en extremt bra serie och samlingsvolymerna den bästa formen den kommit i.
Njae... Jag tycker den nyöversättning som blev till samlingsvolymerna är ett nerköp jämfört med Patrik Norrmans första översättning. Särskilt i Skaldemjöden, där det förekommer mängder med skaldekonst och poesi, är det otroligt tydligt.

Men extramaterialet är absolut värt varenda krona.
 
Top