Nekromanti Senaste nytt från Hamon.. + Skrivteknik + Magi

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om någon vill veta vad nästa steg är i utvecklingen av min spelvärld så tänkte jag berätta det nu.. Om någon vill veta vad det är för spelvärld jag snackar om postar jag länkar till tidigare inlägg..

Jag har arbetat fram en metod för att skriva spelvärlden som funkar väldigt bra för mig själv.. Om någon är intresserad av att veta hur arbetet gått till så beskriver jag det: (Annars är det nog rätt tråkigt. Hoppa över!)


1. Jag har skapat en ungefärlig bild av hur jag vill att världen ska sluta som, skrivit ner lite om alla områden.
2. Jag har skrivigt metaploten och urbakgrunden: Ändrade lite på slutresultatet.
3. Jag har lagt grunderna för språket, och ändrat lite till på världen. Nu vet jag ungefär hur den ska se ut. Jag börjar gå in på detalj, område efter område. Tanken är att jag ska beskriva det område där spelarna ska börja spela, (Kollade upp vad dom ville) och fortsätta därifrån.
4. Skissade upp punkter som beskrev Ransgaard, området, och kom till religion.. Skissade upp punkter som beskriver religion..


Fattar ni? Börja skissa, när skisserna rör vid något, skissa upp det.. Angripa det från så många håll som möjligt. Nu kanske detta inte är tillräckligt unikt för att vara intressant, men jag såg ingen som beskrev en liknande teknik när folk frågade om "hur man skriver rollspel"..

Iallafall. Här är Ransgaard, förenklat till punkter, tankarna jag har om området.

*Natur: Gammal och ofta orörd. Vidsträckt med många gamla "monster" jämfört med andra områden. Varierande miljö: Berg, slätter, skogar..

*Slätter bebodda av familjer/klaner av Ranser, urbefolkningen, eller ulvmän, andra djurmän, "orcher"..

*Samhällen: Oftast enskilda gårdar eller nomadiska familjer. Byar kan bestå av några stora gårdar och kommers som uppkommit runt detta. Städer? Kanske ett fåtal, en eller två.. eller tre. /images/icons/smile.gif Befolkningen är kanske 1/4 invandrande människor eller andra varelser, pga Ransgaards frihet och främlingsvänlighet. (Se nedan)

*Teknologi: Bra vapenkunskap, bra sjukvårdskunskap, dåliga kommunikationsmöjligheter.

*Byggnader: Trä, lera, tält.. Sten är en riktig statussymbol: Dyrt, och dessutom så visar det att man inte behöver föra en nomadisk tillvaro..

*Religion: Många olika religioner, i täten kanske ransernas monoteism..

*"Filosofi": I Ransgaard behandlar man människor efter vad dom har gjort. Vänner värderas högt, rivaliserande familjer behandlas dåligt, och man är inte automatiskt fientlig mot främlingar.

*Styrelseskick: Representanter för ätter, stora gårdar, och områden bildar ett råd. Från början skulle rådet bara ta hand om vissa saker, som t. ex välja kung, men nu när inte Ransgaard har haft en kung på väldigt länge så har rådet taget över makten helt. Familjerna/Områden är rätt självstyrande ändå.. En ny kung skulle kunna leda Ransgaard till nya höjder genom enighet: Det är många fejder och rivaliteter mellan familjer.

*Magi: Inga magiskolor eller nåt, den som har magiska förmågor lever avskilt, tar lärlingar.. Har inte utvecklat magin så mycket.


Över till Magin då, i reglerna och i världen.. Jag tänker använda ett väldigt fritt system.. Min idé just nu är att magikern säger vad han/hon vill göra, och SL bestämmer utifrån vad magikern kan, hur svårt det är.(En magiker som kan kontrollera eld kan tända eld på saker och ting. Någon som är specialiserad på frammana eld gör det ännu lättare. Lite trist exempel, men ni fattar.)

Sedan finns det ritualer, besvärjelser som ger en specifik effekt, och som kräver specifikt "kastande".


Kommentarer??? Och om ni inte vet vad det här för rollspel jag snackar om, säg till..


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Lala...

Det verkar ju bra...=) Själv kör jag inte efter några system när jag skapar, det hämmar mig bara. Jag har nog inget att tilläga faktiskt, magisystemet är i varje fall roligare än besvärjelser...

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Lala...

Man kan ju säga att jag inte kör enligt något system heller.. Det kommer spontant.

Nu ska jag läsa lite om DITT rollspel.. /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Magi och Historia och Religion och Skrivteknik

Uj, jag glömde det viktigaste i min "Skrivtekniks-idé", att fråga sig själv och sedan svara med det som kommer upp i skallen, typ. Eller skriva upp dom punkter man kommer på, i punktform alltså. /images/icons/crazy.gif
Som jag räknade upp angående Ransgaard. Teknologi, styrelseskick osv.. Funkar bra om man har en liten "vision" inom sig..

Iallafall, jag har gjort den proceduren på Historia, Magi och Religion, för att "kötta ut dom" lite.. (Märker att jag använder svengelska.. Usch då.. /images/icons/tongue.gif) Resultatet:


Historia
Där jag lämnade historian på forumet så hade Sar-Hamon kollapsat, och folket flydde mot fastlandet.. Dom som inte lyckades med detta sögs upp av "portal-warp-stormen" och dök upp på fastlandet, långt bak i tiden.. Maxat va? /images/icons/smile.gif
Det var även nu som djurfolken dök upp. Muterades dom fram? Eller så kanske människor warpades till andra världar, levde med djur i några miljoner år, för att sedan sugas tillbaka som djurfolk.. Jaja, hur man än ser på det så är det mystiskt och coolt! /images/icons/smile.gif Så, historian, efter punktgenomgång:

*När människorna fann sig på fastlandet så gav sig vissa av i sökande efter Sar-Hamon. Det gick inte så bra. Dels för att warp-stormandet störde eventuella "kompasser" och så fanns ju inte det Sar som dom lämnande i denna tiden. (Dess föregångare snarare) Dom gav sig ut norrut. Etablerade baser i det som kom att bli Trabantien och dom som gav sig ut på expeditioner kom att bli vattenfolket i Virknaut/Virkvatner (Kommer inte ihåg vad det heter i mitt gamla dokument) och Virkerna.

*Dom andra förde krig över resurser och land. Förlorarna drog sig till dom vilda trakterna i norr, Ransgaard.

*Några drog sig västerut. Dessa blev "kelter/atlanterna" (Se tidigare inlägg)

Under denna tiden försvann teknologi för att man inte kunde bevara den, många glömde den Sar-Hamon i warpen, många kom från Sar-Hamons slum, och hade inte så bra koll på sånt överhuvudtaget..


Religion
*Gudar, för man dyrkar gudar i Hamon, (Som världen nu heter) kan vara urvarelser, magiska varelser, magiska varelser som uppkommit efter människornas tro, eller något som folk tror på p.g.a warpen/kollapsen. ("Det var GUDARNA som satte oss här! Det hände märkliga ting bla bla bla")

*De gamla sarrernas (Dom som levde i Sar-Hamon, eller Zarokk som det heter nu) var inte gudadyrkande utan snarare mediativ över Kraften. (Kraften = Naturlagar och naturkrafter, som magi och mekanik)

*Efter warpen så hittar folk gudar att dyrka/upptäckte dom/skapade dom själva/fantiserade upp dom


Magi

*Magin flyter fram, genom allt.

*En magiker materialiserar, tappar (engelskans "tap"), och formar kraften -Den flödar fram, snarare än vävs som är det traditionella synsättet. Det är så jag ser magin, och det passar bättre ihop med "den farliga" magin.
Alltså:

*Det är inte så svårt att släppa ut kraften som det är att kontrollera och forma den.

*En besvärjelse misslyckas genom att:
1. Inget händer. Magikern lyckas inte släppa ut någon kraft. Inte den vanligaste typen av misslyckande.
2. Magikern kan inte forma magin -Den flödar mot "målet", men åstakommer inte det den ska. Jag får utveckla det här, men nu tänker jag mig det som en "krusning" av verkligheten.
3. Magikern kan inte kontrollera magin, ofta med otrevliga effekter som följd..

*Syn på magin: Alla tror dom vet vad magi är, men.. nja. /images/icons/smile.gif
t. ex: Magi är en gudagåva, magi är att ändra på elementen som bygger upp allt's balans, det finns ett plan uppbyggt av magi som man tar kraft ifrån, det är våra egna tankar som tar sig fri form, det är andekraft.. Det finns vissa mindre skolor som accepterar att dom inte vet sanningen och inriktar sig på en speciell typ av magi, t. ex illusionism.

*Att forma magi: Varför är olika magiker olika skickliga på olika saker? Dom "känner" väl magin olika? En illusionist "känner" illusionistisk magi bättre än en elementarmagiker, därför kan han/hon föreställa sig resultatet bättre, och ha mer kontroll över magin.


Om ni inte hänger med så postar jag länkar till dom gånger jag tagit upp min värld tidigare.
Så avslutar vi med mitt gamla motto: Feedback tack.




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Jaha...

Tja, du ville ha feedback och... eeeh... ...rollspelet... verkar ju... bra...

Inte menat som ironi, utan som att jag inte vet vad jag ska säga. Det verkar helt ok, lite 'vanligt' kanske, om du förstår vad jag menar. Varför skulle någon vilja spela just ditt rollspel och inte DoD, Eon, Gemini eller nåt annat av de fantasyrollspel som finns därute? Vad är det som är så speciellt? Ta inte illa upp av att jag frågar, jag anser att detta kanske är den viktigaste frågan en spelkonstruktör kan ställa sig. Är det alla tuffa raser och monster man kan slåss mot, eller det innovativa magisystemet, är det de snabba och actionfyllda striderna eller alla bra äventyrsupplägg inbäddade i världsbeskrivningen? Varför ska vi ladda ner ditt rollspel och spela just det? Om jag låter nedvärderande så är det inte meningen, jag tycker verkligen att ditt rollspel verkar bra.

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Tja..

Har frågat mig själv det.. /images/icons/smile.gif
Svaret är att jag gör rollspelet mest för mig själv, och om andra gillar det så är det bra.. Reglerna gillar jag själv, och tycker att det inte vore så konstigt om andra oxå gillar.. /images/icons/smile.gif

Världen är inte så speciell, det är fantasy.. Allvarligt talat, INGEN fantasy är väl speciell längre? Den skiljer sig dock från genomsnittsfantasyn på följande sätt:

1. Mystik. Andra länder är LÅÅÅNGT bort, troll är mytomspunna, ingen vet riktigt allt om människans historia och vad magi och gudar är..
2. Teknologi. Jag gillar teknologi, och den kommer få sin lilla del.. Det kanske verkar lite oförenligt med mystik, men tänk på det så att teknologi också är mystiskt.. /images/icons/smile.gif
Dessutom fanns ju bägge i det gamla Europa.. Mystik baseras på klyftor, och teknologin ökar klyftorna.
3. Världen är mysig. Tycker jag då.. /images/icons/wink.gif

Såå.. dom som spelar mitt rollspel är nog dom som är sugna på lite "gammal Europa"-stämning, öööh.. Vet inte hur jag ska förklara riktigt.. Lite som Warhammer-känslan, lite som att leva i Europa eller Östrom på medeltiden, med troll inräknade.. Och så får man gärna ha en känsla för politik och epik och sånt! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Magi och Historia och Religion och Skrivteknik

Bara en liten språklig sak, använd inte tappar snälla...det får mig att tänka på att tappa saker och det är inte bra. Tror jag inte i varje fall, eller jag tror det, eller...äsch.
Det samma gäller vissa andra ord som Warp, jag vill inte tänka på engelska när jag spelar fantasy(om det inte är logiskt som i Skymningshem)

Utöver dessa språkliga anmärkningar anser jag fortfarande att spelet är bra. Möjligtvis finns det lite väl många världsliga kulturer.

Ge aldrig positiv kritik, det är inte nyttigt för magen =)

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,778
Location
Göteborg
Regler?

Kan du berätta lite om regelsystemet? Som naturvetare är jag intresserad av rollspelssystem (det ger intressanta sannorlikhetskalkyler och sånt).

"All fled, all done, so lift me to the pyre,
The feast is over and the lamps expire"
 

Mothie

Veteran
Joined
22 May 2001
Messages
179
Location
Jönköping
Re: Regler?

Kanske dags att lägga in dem där länkarna nu =P

"Aurea Mediocritas" -Den gyllende medelvägen
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Regler:

Jag skulle ju kunna lägga med länkarna.. Eller posta versionen som jag arbetat fram för att speltesta med.

Okej, här kommer en liten genomgång.. Jag postar hela dokumentet senare..


Karaktärsgenerering:
När man genererar sin RP så kan man göra lite som man vill.. Antingen kan man följa dom "Fria" reglerna där man i princip bestämmer sin RP:s alla värden, eller så kan man betala för dom/slumpa dom. (Bra om man har idétorka och vill ha en bakgrund)

Något som utmärker det är att färdigheter och grundegenskaper är nära besläktade -Grundegenskaperna höjs av färdigheterna, dvs en person som har tränat judo är smidig.

Man gör det också så komplicerat man vill, man kan välja att ha 12 (på en 1-20 skala) i Fysik, lägga poäng på Fysik-baserade färdigheter och sedan vara nöjd.
Eller så kan man ha 12 i Fysik, 10 i Muskler, 14 i Motion, lite extra på "Marsch" lite mindre på "Klättra" osv..


Färdighetssystemet
Skala 1-20. Slå under värdet med 1T20.


Strid
Striden är väldigt inituitiv IMO, slå två slag varje runda, och ett extra slag om du lyckas skada någon. Det går rätt snabbt, och det finns fortfarande plats för manövrar, improvisation, och invecklade skadetabeller. Det enda jag håller på och funderar över nu är "Speciella effekter"-slag, som avgör om träffen hindrar dig mer från att springa än att fightas osv. Just nu så får du bara ett värde som talar om hur förhindrad du blir i strid. Smidigt, men det kan vara bra att veta annat om RP:n vill skjuta prick, springa.. Då kan man även lägga till effekter som "tappar vapnet" osv.


Magi
I utveckling som sagt.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Oroa dig inte!

Det är projektnamn. Typ.
Och jag håller på att nyansera kulturerna lite, tyckte också att det blev lite stökigt.



/Arvidos- Som verkligen "talar" mest i denna diskussionen -Lite synd.\
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Re: Regler?

Kan du berätta lite om regelsystemet? Som naturvetare är jag intresserad av rollspelssystem (det ger intressanta sannorlikhetskalkyler och sånt).

Åh, en själsfrände! /images/icons/smile.gif

Ridijeck
fritidssannolikhetsberäknare
 
Top