SCI FI stridssystem önskelista

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Jag har dålig koll på sci fi rollspel. Det gör att när jag ibland har idéer på framtida kampanjidéer som innefattar en Sci fi setting så fastnar jag ofta och hittar aldrig ett system jag hade viljat använda.
och eftersom min hjärna är dum så betyder det att jag kommer gå och tänka på det för länge.
Så vi testar något annorlunda den här gången, jag kommer här posta lite stridssystemkarv jag hade haft på min senaste Sci fi idé och så kan vi se om någon känner till ett system som levererar det här. Om inte får jag acceptera att det inte finns och gå vidare i mitt liv. Jag hade varit okej med lätt husreglernade, men om jag hade behövt skriva ett eget system så får det vara. Alla punkter utan den Sista är förhandlingsbara. Så om något system gör det mesta av det här är jag fortfarande intresserad.

- Främst byggd för avståndsstrid: jag upplever att d flesta stridssystem är först och främst anpassade efter närstrid, vilket är rimligt i fantasyspel, men inte i en sci fi setting där det vanligaste vapnet är pistoler.

-Skillnad på pistol och pistol: Viktigare än realism är att det känns kul att välja mellan olika vapen, mitt favorit sätt hade nog varit ett system med taggar, där olika typer av vapen har olika tags som ger olika egenskaper, men andra lösningar accepteras också.

- Inte för dödligt, men inte för långa strider heller: jag vill inte att spelarkaraktärena ska dö varje strid, min kampanjidé hade inneburit en hel del strid och det hade inte passat med ett regelsystem som uppmuntrar spelarna att undvika strid för annars kommer de säkert dö.
Men det främsta sättet jag upplever att spel hanterar att strider inte är för dödliga är att allt blir skadesvampar på ett sett som gör att strider aldrig tar slut. En än gång jag tror det skulle bli många strider i kampanjen, så jag hade inte tyckt det fungerade om varje strid tog över en timme i speltid.

- Inte HP: Jag har kommit till en punkt i mitt liv där jag insätt att jag inte gillar HP system. Utan föredrar system som hanterar skador på andra vis.

-Inte fokus på min/max: Jag vill inte ha pathfinder/starfinder grejen där fokus ligger för mycket på hur du levlar din karaktär, utan jag vill ha mer fokus på själva spelmötet (jag är helt okej med system där man inte blir bättre alls, eller föredrar system där förbättringen är snabb och enkel)

-Stridsrobotar: Det här är den viktigaste punkten, och även om jag skulle kunna acceptera ett system som inte fyller alla andra punkter är den här den punkten som bara måste vara med.
jag vill ha ett stridssystem som får fram robotars omänsklighet som stridsmaskiner. Där smärta inte påverkar dem, där även om du kapar dem på mitten kan över kroppen fortfarande skjuta på dig ifrån marken. Jag vill alltså ha mekaniskt stöd för att robotar ska kännas som robotar istället för bara vara en estetisk skillnad ifrån mänskliga soldater.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Beroende på hur du ser på Fate kan jag rekommendera Diaspora. Finns som SRD här: https://www.vsca.ca/Diaspora/diaspora-srd.html

Gillar också The Expanse, även om det tappar på ett par punkter. Det är dock väldigt skalbart och du kan strunta i de långa listorna "stunts" utan att påverka allt för mycket.

Cyberpunk gör ju faktiskt det mesta av detta också.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En intressant fråga blir om det är något i världen som gör strider mindre dödliga (som personliga sköldar, eller något), eller om man mer handwavear hur dödliga skjutvapen faktiskt är.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
En intressant fråga blir om det är något i världen som gör strider mindre dödliga (som personliga sköldar, eller något), eller om man mer handwavear hur dödliga skjutvapen faktiskt är.
En bra punkt, jag är okej med om det är sköldar och armor som gör att man överlever, så länge man inte behöver se ut som en space marin för att ha en chans att överleva något.
(men hur armor ser ut känns ju som en väldigt modifierbar grej i det flesta rollspel)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Beroende på hur du ser på Fate kan jag rekommendera Diaspora. Finns som SRD här: https://www.vsca.ca/Diaspora/diaspora-srd.html

Gillar också The Expanse, även om det tappar på ett par punkter. Det är dock väldigt skalbart och du kan strunta i de långa listorna "stunts" utan att påverka allt för mycket.

Cyberpunk gör ju faktiskt det mesta av detta också.
Fate har jag lite svårt för tyvärr,

Vilka punkter skulle du säga att the expanse tappar?

Cyberpunk är ett spel jag funderat på att kolla in, men aldrig orkat då det finns så många versioner och jag inte vet var man ska börja.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,919
Location
Umeå
Alla punkter i princip klickar med det spel som jag kommer börja speltesta inom en inte allt för snar framtid (Leaving Sol), förutom då att det spelet är knutet rätt hårt till sin egna värld och idé. När (realistiskt kanske om) det väl fungerar kan jag tjoa till och dela med mig av reglerna. Men annars tänker jag att beroende på hur mycket regler du är ute efter, samt hur mycket jox så som klaver och övertygelser du vill ha in, så skulle jag nästan köra Burning Empires utan Infektionsmekaniken eller om en vill åt något lite lugnare så TSoY/Solar och ge robotar specifika hemligheter bara så löser det sig. Finns väl ett par gamla trådar på The Forge om olika lösningar för rymdskepp som är rätt bra har jag för mig.

Tänkte också på Cyberpunk som Ento nämner, men det är ju rätt dödligt ändå, vet inte hur nyare är men gamla kan ju vara rätt brutalt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Vilka punkter skulle du säga att the expanse tappar?
Finns inget specifikt kring robotar och mänsklighet, som du efterlyste. Det är också mer fokuserat på rymdskepp, även om det mesta i spelet klickar i väldigt bra med det du söker. Det är också föredömligt enkelt och sköter det mesta genom abstraktion.

Cyberpunk är ett spel jag funderat på att kolla in, men aldrig orkat då det finns så många versioner och jag inte vet var man ska börja.
Föreslår att du ger Jumpstart-boxen för Cyberpunk Red en chans, om det är ens lite intressant. Den kostar också mindre peng än stora tjocka grundböcker.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Förutom att alla punkter i princip klickar med det spel som jag kommer börja speltesta inom en inte allt för snar framtid (Leaving Sol), förutom då att det spelet är knutet rätt hårt till sin egna värld och idé. När det väl fungerar kan jag tjoa till och dela med mig av reglerna. Men annars tänker jag att beroende på hur mycket regler du är ute efter, samt hur mycket jox så som klaver och övertygelser du vill ha in, så skulle jag nästan köra Burning Empires utan Infektionsmekaniken eller om en vill åt något lite lugnare så TSoY/Solar och ge robotar specifika hemligheter bara så löser det sig. Finns väl ett par gamla trådar på The Forge om olika lösningar för rymdskepp som är rätt bra har jag för mig.

Tänkte också på Cyberpunk som Ento nämner, men det är ju rätt dödligt ändå, vet inte hur nyare är men gamla kan ju vara rätt brutalt.
Du får gärna hojta till när ditt system hat blivit testat och är spelbart.

Burning empire har jag faktist funderat på, jag gillar ju burning wheel väldigt mycket. Så får göra ett nytt försök att läsa det.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,596
Location
Huddinge
Eclipse phase har tematiska likheter. Jag kan dick inte systemet, men här är en post med några exempel på hur strider går till.


https://forum.rpg.net/index.php?threads/eclipse-phase-example-combats.800632/
Nu har jag inte koll på 2ed
Men först ed var på tok för dödlig. Det fungerar säkert i EP där din kropps död bara är en mindre bakgång och du kan ladda ner dina minnen i en ny kropp men tror det skulle bli problem i en kampanj som inte har den aspekten.
 
Top