Nekromanti Schizofreni

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
En hejdundrande tanke slog mig!
Använder ni schizofreni i era rollspel?

En tanke är att RP får olika data för sina olika personligheter.
Dvs annan karisma, personlighet osv. Kanske även annan data kan ändras.
Med en schizofren RP kan man ha rejält kul, men dessa olika data kan göra det ännu roligare.
Mitt i en strid kan en liten halvmes förändras till en galen barbar som går bärsärkagång.
Jag vet inte om detta har tagits upp tidigare.

Vad tycker ni?

Ingolf - En gudabenådning...
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Schizofreni- förklaring

Schizofreni är en psykisk sjukdom.
Personlighetsklyvning. Personligheten kan ändras då och då.
Har du sett "Me, myself and Irene"?
Där Jim Carrey spelar en man som råkar ut för detta. Ena stunden är han sig själv och plötsligt kan han bli en helt annan person, Hank i detta fall.
Det är som Dr. Jekyll och Mr Hyde.

Ingolf - En gudabenådning...
 
G

Guest

Guest
Re: Schizofreni- förklaring

jaha! cooolt.. den filmen e bra!
fan gå in på mirc i mårrån vid 6 på /j Rollspelsmakande

om du har mirc... annars ladda ner det! 1 mb! på www.download.com!

i så fall så ses vi där!


/jenz
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Messerschmidten förklarar

Schizofreni är mycket riktigt en psykisk sjukdom, men den har ingenting med multipla personligheter att göra. MP är en helt annan sjukdom.

Schizofreni är ett sjukdomstillstånd då man inte kan skilja på fantasi och verklighet. Det kännetecknas av förvirring, ofta paranoja (som är ännu en sjukdom, men ofta förknippad med schizofreni), ofta våldsamma utbrott och manodepression (ytterligare en sjukdom, där man svänger väldigt snabbt mellan extrema känslotillstånd).

En schizofren person kan få för sig att om han går på skarvarna på gatustenarna så kommer den att explodera - ungefär sådana infall som man själv har haft som barn och ignorerar som vuxen, men för den schizofrene är detta en mycket påtaglig verklighet. Han kan inte skilja på denna knasiga idé som hans hjärna själv skapade, kanske ur ett barndomsminne, och en rationell verklighet.

En del kan förstås säga att schizofrena personer får glimtar av verkligheten och att de ser igenom illusionen...

För ett ypperligt exempel på schizofreni på film, se Jakob's Ladder.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ingolf X

Veteran
Joined
22 Aug 2000
Messages
33
Location
Sollentuna, Sverige
Re: Messerschmidten förklarar

Tack för denna enormt upplysande information!
Hur har jag då fått för mig att schizofreni innebär personlighetsklyvning?
Men, vad heter sjukdomen som innebär personlighetsklyvning?
Enligt ordboken så innebär schizofreni personlighetsklyvning. Men kanske inte multipla personligheter....
Att schizofreni innebar tvångstankar visste jag inte, tvångstankar leder mina tankar osökt in på filmen "Livet från den ljusa sidan"

Måste se Jakob's Ladder nu.
Riktigt upplysande lektion.
Men vad tycker du om min idé med multipla personligheter?


Ingolf - En gudabenådning...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Messerschmidten förklarar

<I>Hur har jag då fått för mig att schizofreni innebär personlighetsklyvning?</I>

Det är en rätt vanlig missuppfattning (bland många om psykiska tillstånd - jag har mött flera som trott att paranoia är detsamma som depressivitet också; de har väl hört på Black Sabbath-låten med det namnet).

Schizofreni kan också yttra sig som "röster i huvet" och hallucinationer, fö - vanligen mindre desto sjukare patienten är. En som ser rosa elefanter är relativt ok, men om han börjar se spindlar är det illa.

--
Åke
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Kan bli skoj!

Defintivt en bra idé, dock så passar den nog bättre i vissa spel än i andra. I Kult finns personlighetsklyvning med och där passar det utmärkt. I Vampire har jag också råkat ut för det och det var grymt frusterande:
En SLP som jag skulle fjäska in mig för fick en femårings sinnelag så fort det inte var någon med hög status i närheten. Min rollperson var med vampyrmått mätt ny i stan, hade låg status och kunde därför aldrig föra något vettig konversation med SLP:n utan att någon av stadens tungviktare var i närheten och kunde lyssna på samtalet.

Jag har en gång låtit en spelare vara "människa i björnskepnad" (ungefär som den där snubben i Bilbo som jag inte kommer på namnet på nu) i DoD. När han blev pressad eller arg var det risk att han förvandlades till en livsfarlig grottbjörn. Tyvärr satt spelaren mest och skröt för de andra om hur hög STY han hade i björnskepnad. Efter att han förvandlats till björn inne i en stad och blivit ihjälskjuten av stadsvakternas armborst sa han dock inte lika mycket...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Messerschmidten förklarar

Schizofreni kan också yttra sig som "röster i huvet" och hallucinationer,

... denna sjukdom går därför ibland under namnet "religion".

(nej, jag kunde inte låta bli! /images/icons/wink.gif)
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Nix, men frän ide !

Nej, jag har inte råkat ut för det. Men det vore en otroligt tuff grej att lägga in faktsikt !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,471
Location
Helsingborg
Ett råd

Sök lite på nätet ang. ämnet/ämnena så att du får lite djup i vad som kan hända. Fast det är klart, fakta kan också förstöra fantasin.

/[color:green]Han</font color=green> som fick ur sig ett skratt när han läste <B>Vindhand</B>s inlägg
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
När man spelar Wraith dyker något liknande upp, spelarens svarta sida eller shadow, som faktiskt spelas av en annan av spelarna (man spelar varandras shadows). Denne dyker upp då och då och djävlas med spelaren!! Vilket påminner om Schizofreni.

"When the DM laughs it is already to late"
 
Top