Nekromanti Schack-app!

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
OK så här är sitsen! Min urgamla pappa har iOS både på telefon och tablett men jag har varken! Jag har ingen smartphone utan är nöjd med min tio år gamla Debian-desktop med emacs och dwm lite annat FOSS-
krimskrams!

Han är extremt oteknisk men jag vill hitta en Schack-app som för honom är ungefär lika enkel som Wordfeud som funkar på hans gadgets (gärna att den ska funka på båda dvs att han kan göra en del drag på telefonen och en del på tabletten) och att jag då kan sitta med min desktop! Det ska precis som Wordfeud gå att ibland spela i realtid och ibland gå flera timmar innan man har tid att svara. Det är ett stoooort plus, men inte nödvändigt, om det går att chatta. Jag vill inte behöva installera nåt ofritt program på min dator men en webapp är OK.

Här är en som jag tycker är bekväm att använda på min dator: emacs-chess. På den hemsidan står det vilka, öh, "protokoll" som den klarar av.
Men jag kan som sagt tänka mig att använda en annan app på min dator om nödvändigt, eller på Nintendo Switch för det är den enda gadgeten jag har, fast som sagt han har bara iOS!

Det stora kunskapsglappet som jag alltså har är iOS, vilken iOS-app jag ska be honom att installera. Jag kan inget om det! Och, det är specifikt min egen farsa jag vill lira med, snarare än randos, så det måste gå lätt att hitta varandra där. Vi är båda urdåliga på schack så det är mest en social grej. Hur ska jag lösa detta dilemma!

Sammanfattning:
  1. Debian-tant vill spela schack med iOS-gubbe
  2. På ett sätt som stöder asynkront spelande, iaf på iOS-sidan, dvs att det går att göra några drag och sen lägga undan telefonen och sen göra några drag allt efter humör
I värsta fall kan vi ju spela över telefon. 1. d4 Nf6 osv osv. Så det är inte hela världen om det inte finns nån lösning.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,670
Location
Stockholm
Jag spelar mest korr på Chess Time (funkarinte på dator :/ ) men chess.com bör väl fungera? Både nedladdningsbart till mobil och spelbart i webläsare?
 
Top