Nekromanti Sammarbete?

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Jag tackar er alla för de synpunkter ni gav om det rollspel jag nu beslutat att skapa,(inlägget SciFi med magi), jag har nu ett par frågor jag skulle vara tacksam om jag fick några kloka och helst svar på, helst av de som vet av erfarenhet då....

1) Är sammarbete med andra bättre än att skapa rollspelet helt själv
2)vilka är fördelarna och nackdelarna med att arbeta ensam
3)vilka är fördelarna och nackdelarna med att sammarbete (vissa vet jag redan men´det rollspel jag gjorde var såpass litet att jag inte är riktigt säker på om det skulle vara samma sak)

4)i vilken ordning tycker ni att man bör skapa splet (värld, regler och sånt, vilken ordning, planering?)

Uppskattar verkligen svar på frågorna

Så det så!
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Samarbete
- Du kan bolla ideer och få respons.
- Du kan övelåta delar av skrivandet till andra, så att det blir klart snabbare.
- Andra kan ha ideer som du inte har tänkt på.
- Det går lätt att få olika vinklingar på något.

Själv
- Du slipper att andra lägger sig i dina ideer.
- Du gör rollspelet som du själv vill och i din egen takt.
- Det blir ordning och reda, då du förmodligen bäst av alla vet vad som är klart, vad som behöver omarbetas och vad som ska skrivas.

Ordning:
* Läs Krilles angivelser på hans hemsida - bra start.

Enl. mig: Planera inte. Ideer först. Skissa på vad det är du vill ha. Samanfatta "häftiga ideer" i korta noveller, så att du kan beålla stämningen. Hitta en röd tråd genom dina ideer. Hitta på fler ideer. Rensa i ide och novellträsket. Fler ideer. Rensa. Bind ihop ideerna till en röd tråd; ett tema, en setting, en grundide, whatever. Utveckla ideerna. Se hur de passar ihop med varandra. Var beredd på att kapa det som är irrelevant (oavsett hur coolt det är).
Fortsätt i samma anda: ideer, bortsållning, sammanflätning tills du har en ganska bra bild av vad det är du vill skapa. Skapa "världen". Utveckla världen. Leta efter tankeluckor och oklarheter. Lappa&Laga, Klistra&Klipp. Låt sedan ligga i en månad (författarknep). Ta upp och läs. Stryk allt som låter konstligt och kasst. Omarbeta. Upprepa. När du tycker att det är perfekt: omarbeta en gång till. Låt andra läsa det. Ta till dig. Skapa ett regelverk. Speltesta.

//MiDNiGHT. - nåt sånt. Lycka till! /images/icons/wink.gif


 

Szandor

Swordsman
Joined
3 Nov 2000
Messages
444
Location
Småland, Växjö
"1) Är sammarbete med andra bättre än att skapa rollspelet helt själv"

Samarbete är helt klart att föredra, det ger distans till spelet, nya synvinklar och goda idéer.

"2)vilka är fördelarna och nackdelarna med att arbeta ensam"

Fördelarna är att du själv har kontroll över allt hela tiden, det är enbart ditt projekt och höjer därmed ditt ego. Nackdelarna är då bristen på distans, navelskådning o.s.v.

"3)vilka är fördelarna och nackdelarna med att sammarbete (vissa vet jag redan men´det rollspel jag gjorde var såpass litet att jag inte är riktigt säker på om det skulle vara samma sak)"

Känns som om jag upprepar mig...

"4)i vilken ordning tycker ni att man bör skapa splet (värld, regler och sånt, vilken ordning, planering?)"

1) Skapa ett koncept.
Vad vill du göra för rollspel? Vad är den grundläggande tanken bakom det hela? Detta kan vara både regelsystem, värld, genre o.s.v.

2) Realisera konceptet.
Var tanken att visualisera en cool värld? Skapa världen. Ville du få fram ett särskilt regelsystem? Utveckla reglerna.

3) Idéer.
Under de två första punkterna du säkert fått en massa idéer om andra saker som inte berör konceptet direkt. Utveckla dessa.

4) Genomgång.
Vad har du nu? Vad behöver du för att färdigställa rollspelet? Gör en lista på vad du vill ha med och prioritera den. Om du inte kan prioritera den, gör den i omvänd bokstavsordning.

5) Design.
Hur skall layouten se ut? Hur skall boken se ut?

6) Slutkläm.
Tryck upp det och distribuera det. Skicka in det till ett fanzin, lägg upp det på väven som .pdf, sälj det i korridorerna på GothCon eller skicka helt enkelt ut det till folk som behöver det.

/staffan

szandor@szandor.com
Tel: 073-695 05 19
Fnuppa: 3 blobbar
 

Flyby

Veteran
Joined
21 Jan 2001
Messages
33
Location
Luleå
Jag känner att det saknas en punkt här. I egenskap av oerfaren rollspelsskapare så tar jag mig rättigheterna att lägga till den.

1) Skapa ett koncept.
Vad vill du göra för rollspel? Vad är den grundläggande tanken bakom det hela? Detta kan vara både regelsystem, värld, genre o.s.v.

2) Realisera konceptet.
Var tanken att visualisera en cool värld? Skapa världen. Ville du få fram ett särskilt regelsystem? Utveckla reglerna.

3) Idéer.
Under de två första punkterna du säkert fått en massa idéer om andra saker som inte berör konceptet direkt. Utveckla dessa.

4) Genomgång.
Vad har du nu? Vad behöver du för att färdigställa rollspelet? Gör en lista på vad du vill ha med och prioritera den. Om du inte kan prioritera den, gör den i omvänd bokstavsordning.


4.5) Speltest
Testa spelet. Spela med vänner, och be folk på t.ex. forumet att testa. Testa reglerna, upptäck buggar, se om det fungerar, upptäck svagheter och styrkor i spelet du vill få bort respektive förstärka. Ta till dig kritik från din spelargrupp och testa om världen känns rätt. Lyssna på folk som har testat ditt spel och ta till dig det. Gå tillbaka till punkt 3.

5) Design.
Hur skall layouten se ut? Hur skall boken se ut?

6) Slutkläm.
Tryck upp det och distribuera det. Skicka in det till ett fanzin, lägg upp det på väven som .pdf, sälj det i korridorerna på GothCon eller skicka helt enkelt ut det till folk som behöver det.


// Flyby
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Samarbete?

1. Det beror på flera faktorer i fall samarbete är bättre eler inte. Jag tänker anta nu att det är skrivandet samarbetet gäller. Ifall det är en liten grupp man har som eventuella samarbetspartners och de senare ska delta i själva spelandet så kan samarbete vara bra så länge de är fullt medvetna om vem som har vetorätten, och hur mycket de får vara med och hitta på.

Ifall man arbetar bäst ensam är det det bästa alternativet, men om man vill ha ett eller flera bollplank så är samarbete givetvis bra. Har man en speciell ide som man absolut inte vill rucka på men som andra kan tänkas ogilla då är det återigen ensamheten som är bäst.

Ens egna behov och önskemål är det som ska ligga till grund för hur man sköter sitt skapande, inget sätt är bättre än ett annat.

2. Fördelarna med att jobba ensam är att man kan få allt precis som man vill ha det. Ingen kompromiss någonstans. Man kan jobba när man har tid och lust.

Nackdelen är att man själv måste vara bollplank, ibland kan man konfronteras med val då man gärna hört andras åsikter eller kunna dra nytta av andras expertis. Man måste dessuto ha större självdiscilin om man vill få någonting gjort. Man kan dessutom ensam inte prestera lika mycket material som två eller flera kan.

3. Fördelarna med att samarbeta är att man har två eller flera personers erfarenheter och ideer att utnyttja. Man kan agaera bollplank åt varandra och jobba antinget samtidigt eller var för sig inom olika områden och man kan låta dem skriva om saker den är mer intresserad av.

Nackdelen med att samarbeta kan vara att man kan ha svårt att komma överens om när man ska arbeta, om vissa specifika saker ska vara med i spelet eller inte och vem som ska skriva vad. Det kan ibland vara distraherande snarare än hjälpande med en samarbetspartner.

4. I den ordning som passar en. Själv skulle jag nu för tiden alltid börja med världen först medan förr i tiden började jag med reglerna först. Oftast har jag konceptet klart för mig från början så det spelar egentligen ingen roll var man börjar så länge man kommer igång.

Men efter att ha gjort världen skulle jag kolla först om det redan finns ett passande system att spela i vörlden med (Startade en Aliensinspirerad kampanj för två år sen och där använde jag regler från ett agentspel istället för att göra något helt nytt och det sparar väldigt mycket tid om ens system inte är väldigt enkelt). I de fall man ska publicera sitt verk någonstans, i tryckt form eller på internet så har man två val när det gäller regler. Göra ett eget system, eller ha det systemlöst. Man vet aldrig om något företag blir surt om man rippar deras saker rakt av, även om jag bara hört att TSR varit på amatörer.

Plnering år nödvändigt om det behövs för att få samarbetspartnerna att struktureras. Jobbar man ensam är det bara att skriva vad man känner för när man känner för det. Det planering kan vara bra för är att spalta upp allt man behöver göra men om man känner sig allt för bunden av det då förlorar skapandet sitt huvudsyfte, att vara kul.

Daniel "Warduke" Schenström

Och ja, jag har erfarenhet, både från världsskapande, spelskapande och regelskapande.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"1) Är sammarbete med andra bättre än att skapa rollspelet helt själv"

Det finns för- och nackdelar med båda. Vad man föredrar är subjektivt.

"2)vilka är fördelarna och nackdelarna med att arbeta ensam"

+ Du får allt som du vill ha det.
+ Du slipper organisation.
+ Risken för själv motsägelser minskar.
+ Du slipper kompromisser.

- Du måste göra allt själv.
- Spelets målgrupp är smalare och det kan inte få samma spridning.
- Du behöver schysst disciplin för att nå målet.

"3)vilka är fördelarna och nackdelarna med att sammarbete"

+ Du får kompromisser, vilket leder till bredare målgrupp.
+ Fler skriver mer.
+ Input är bra.
+ Ni kan peppa varandra.

- Det krävs organisation.
- Det är inte säkert att den ursprungliga visionen nås.
- Det krävs mer arbete för att säkerställa att det inte finns någon självmotsägelse.
- Du tappar en del av den konstnärliga kontrollen.

Själv föredrar jag att arbeta med något mellanting - jag skriver helst själv, men med massor med input från oberoende speltestare och viss hjälp från personer jag vet gör vad jag vill ha. På så sätt har jag full kontroll men får fortfarande input och åsikter från andra.

En annan mellanvariant är att man sitter som projektledare i en grupp, som man på så sätt kan styra någorlunda åt rätt håll. Man har i så fall god kontroll, får ofta bättre konsekvens, men blir tvungen att kompromissa för att inte förlora medarbetare.

Så vi har lite fler varianter än enbart samarbete eller enbart ensamvarg:

* Ensam är själv: en person gör allt.
* Ensam men med kreativ feedback: en person gör allt men får återkoppling från särskilda tyckare. Visst arbete kan beställas.
* Projektledning: en projektledare för projektet mot ett givet mål och övriga deltagare kan ibland bli tvungna att rätta sig efter beslut.
* Samarbete: alla deltagare är likvärdiga vad gäller kontroll över projektet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krigeus

Veteran
Joined
23 Oct 2000
Messages
135
Location
Luleå, Sverige
Mycket relevant ämne ni diskuterar, åtminstone för de som arbetar aktivt med att skapa rollspel. Som en personlig reflektion tänkte jag säga hur mitt arbete fungerar. Jag håller mig med ett halvsamarbete. Jag skriver i princip allt själ, detta är alltså regler och världen och så vidare, jag har en testgrupp som ger mig feedback, och jag har en tecknare som hjälper mig med allt som har med bilder att göra, denne ger mig även sina idéer och skriver en lite bit själv, dett fungerar ypperligt eftersom man i princip får total kontroll men de goda effekterna av ett samarbete...

Thomas Krige - Hederskapten i Dödsgardet, E-corps främsta försvarare
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,061
Location
Linköping
Liksom andra har sagt nedan tycker jag också ett mellanting mellan helt själv och samarbete är bäst. Jag skriver allt själv men är lyckligt lottad med en sambo som ofta kommer med synpunkter och hjälper till. Därutöver kommer min spelargrupp med synpunkter när de upptäcker något som är ''fel'' eller undrar om inte det skall vara lite fler Q

[color:green]Mustela Putoris Astrabo, pretorian
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
1)Det beror på dig, hur mycket du är villig att "böja" dina ideer, men själv föredrar jag nog själv, då man kan bestämma helt själv i slutändan.

2)Nackelarna är nog bara att om man arbetar ensam så är det lättare att skjuta upp arbetet hela tiden och att det är en hel del saker att göra, så det tar jätte mycke tid, åså de där med ide torka... Fast å andra sidan så blir hela systemet/världen mycket mera så som du vill ha den.

3)Som jag sagt innan, man måste komma överens med allt, och då blir garanterat inte allt så som du tänkt dig.Men det blir också mycke mindre jobb och efter som du samarbetar med folk får du en större press på dig att verkligen göra något(vilket jag kan tycka e lite svårt ibland med mitt rollspel efter som jag e ensam och det ibland känns som om inget händer på hur länge som helst...)

4)I den ordningen du har lust, när jag pillar med mitt är det hur oorganiserat som helst, och det för att jag gör det jag har lust att göra, men det är helt klart roligast så!!

oj detta blev visst ganska mycke...

/King Kromm
 
Top