Appropå trådstarter som lär vara helt obegripliga för utomstående…
Som ett gäng av er vet så har ju jag dille på att rita kartor över äventyr. Jag tänker på äventyr topologiskt – hur flödar informationen (och rollpersonerna) genom strukturen av platser och ledtrådar?
Enklast är ju när det är en rak ledtråd. På brottsplatsen hittar man ett tändsticksplån från en undergroundklubb. Fair enough. Det ritar man ju lätt:

Platser är rutor, ledtrådar är pilar – great!
Men jag har ju börjat tänka mer på olika typer av sammansatta ledtrådar. Jag har tänkt mig tre huvudtyper här:
Ett sätt kunde ju vara genom bilder. Jag skissade lite:



Ni får tänka er pilspetsar, för de glömde jag rita innan jag screenshottade.
Traditionellt har jag använt streckade linjer för att visa "information om" och vanliga linjer för "möjlighet att faktiskt söka upp", typ. Men i alla fall.

(Färgerna betyder inget)
Ett tredje alternativ som av någon anledning inte slog mig förrän jag skrev det här är att istället använda rutor rakt av:
Här tänker jag alltså att för pusslen och nycklar/lås så är det färgen som avgör att vissa är obligatoriska, man kan lägga dit flera nycklar från flera håll som är vita om man vill visa att vilken som helst av dem duger.

Och för filtren tänker jag att man helt enkelt skriver ordet "filter" i en ruta och pekar listorna dit.
Hur tänker ni? Hur skulle ni rita sammansatta ledtrådar i en sån här karta, för att göra det tydligt vad de är för något, hur de ska tolkas?
Som ett gäng av er vet så har ju jag dille på att rita kartor över äventyr. Jag tänker på äventyr topologiskt – hur flödar informationen (och rollpersonerna) genom strukturen av platser och ledtrådar?
Enklast är ju när det är en rak ledtråd. På brottsplatsen hittar man ett tändsticksplån från en undergroundklubb. Fair enough. Det ritar man ju lätt:

Platser är rutor, ledtrådar är pilar – great!
Men jag har ju börjat tänka mer på olika typer av sammansatta ledtrådar. Jag har tänkt mig tre huvudtyper här:
- Pusselbitar – man måste ha ledtråd A och specifikt ledtråd B för att ha den kompletta ledtråden.
- Lås och nyckel – man har ledtråd A och den kan kombineras med B, C eller D för att man ska få den kompletta ledtråden. Nu när jag tänker efter så är det nog mest som en pusselbitsledtråd fast en av bitarna är obligatorisk.
- Filter – man har listorna A, B, C och D. Genom att jämföra dem och se vilka saker som finns på flera av listorna kan man avgöra vilken av X, Y och Z som är rätt.
Ett sätt kunde ju vara genom bilder. Jag skissade lite:



Ni får tänka er pilspetsar, för de glömde jag rita innan jag screenshottade.
Traditionellt har jag använt streckade linjer för att visa "information om" och vanliga linjer för "möjlighet att faktiskt söka upp", typ. Men i alla fall.
- Fördel: Tydligt, enkelt att begripa.
- Nackdel: Man behöver antingen rita dem varje gång eller ha ett bildbibliotek. Plötsligt blev det fler steg än att bara slänga ihop ett enkelt diagram.

(Färgerna betyder inget)
- Fördel: Lättare att rita.
- Nackdel: Man behöver fortfarande rita eller ha ett symbolbibliotek. Otydligare; man måste lära sig vad respektive symbol betyder. Åtminstone den nedre raden.
Ett tredje alternativ som av någon anledning inte slog mig förrän jag skrev det här är att istället använda rutor rakt av:
Här tänker jag alltså att för pusslen och nycklar/lås så är det färgen som avgör att vissa är obligatoriska, man kan lägga dit flera nycklar från flera håll som är vita om man vill visa att vilken som helst av dem duger.

Och för filtren tänker jag att man helt enkelt skriver ordet "filter" i en ruta och pekar listorna dit.
Hur tänker ni? Hur skulle ni rita sammansatta ledtrådar i en sån här karta, för att göra det tydligt vad de är för något, hur de ska tolkas?