Sammanfattande förklaring?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Hej!

Som jag skrev för länge sen gav jag bort ett ex av Sagospelet Äventyr till en god väns familj. De har aldrig spelat rollspel tidigare men vill gärna prova. Dock tyckte de att själva upplägget var rätt svårt att greppa och ville gärna ha en sammanfattande förklaring av det hela.

Jag skulle ju kunna ge det av rollspel i stort men jag har inte läst Sagospelet Äventyr så jag vet inte vad som gäller för just det spelet. Men kanske någon annan vänlig själ med erfarenhet av just Sagospelet Äventyr skulle vilja ge en sammanfattande förklaring till spelet och vad det går ut på, förklarat på ett sätt så att någon som aldrig spelat rollspel innan förstår den? 🙂
 

Tjocken

Veteran
Joined
30 Jan 2019
Messages
89
Location
Kalmar
Har inte spelat det själv så har nog inget direkt svar på din fråga men det verkar finnas lite material på spelets hemsida, bl a en snabbstartsguide som kanske kan vara bra att starta med.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Jag skrev ju den här texten nyligen, som är för ett annat spel, men som man kan utgå ifrån om man vill, för att förklara för någon som är ny till rollspel:


Om detta är ditt första rollspel, eller om du kanske bara provat någon gång tidigare, så kan hela aktiviteten verka väldigt svårgreppbar. När jag förklarat för vänner och bekanta vad jag sysslar med har reaktionen ofta varit något i stil med »Ja men, liksom, vad gör man?«. Den här korta texten är till för att försöka förklara och avdramatisera lite.
Det här spelet går ut på att berätta en berättelse tillsammans. Ni sitter runt ett bord och säger saker till varandra, lite som att ni författar en bok ihop. Det här är inte lajvrollspel, där man klär ut sig och springer omkring, utan bordsrollspel, där man sitter runt ett bord och pratar.
Exakt vad som händer i berättelsen är det ni själva som hittar på, men boken kommer att ge er inpiration och input, i stil med »Berätta lite om din relation till dina föräldrar« eller »Beskriv hur ni vandrar genom gallerian och tittar på de olika affärerna«, eller kanske »Spela ut en dialog med värdinnan«. Notera att spelet blandar lite mellan att använda »du« om dig som spelare och att använda det om den resenär (ofta kallad din rollperson) som du spelar. Det kan verka lite förvirrande, men i praktiken blir det förhoppningsvis tydligt. Du som spelare ska berätta om resenärens relation till föräldrarna, eller om hur resenärerna vandrar genom gallerian. Ibland kommer boken att ge lite andra sorters instruktioner, som att ni ska ställa er upp eller spela upp ett musikstycke på mobilen, men det förklaras vid de tillfällen det blir aktuellt. Bokens instruktioner är inte ett manus, utan tjänar som inspiration och utmaning för er som författare, och historien vävs samman som en kombination av prompter från spelet och era egna kreativa idéer som historieberättare.
Ibland kommer ni att beskriva skeenden i berättelsen, genom att säga saker som »Sandra går försiktigt fram mot kanten och tittar ned«, alltså där ni rakt av säger vad de olika personerna i berättelsen gör. Vid andra tillfällen kommer ni att agera ut dialoger mellan personerna, som i radioteater (för den som är tillräckligt gammal för att veta vad det är). Då kanske du snarare säger något i stil med »Akta dig, Sandra! Det finns inget räcke här.«.
Under spelet kommer ni att växla lite mellan att spela ut och beskriva händelserna i berättelsen, och att diskutera lite tillsammans som spelare. Ibland är ni lite i »spel-läge«, och även om ni såklart kan avbryta för att diskutera något som är oklart så är det generellt bara »spel-prat« i detta läge. Sedan kan ni diskutera lite tillsammans, pausa, innan det är dags för nästa inhopp i berättelsen. Eller bara köra på.
Det är verkligen hela aktiviteten. Att tillsammans improvisera fram en berättelse, att hitta på vad huvudpersonerna gör, ser och känner. Det finns ingen vinnare och inget mål annat än att berätta en intressant och givande historia tillsammans. Rollspel är en sorts gör-det-själv-litteratur, och när spelet är slut kommer ni att tillsammans ha skapat en alldeles egen engångsberättelse.
Med detta hoppas jag att du känner dig lite mer förberedd, att du vet lite vad som väntar. Men det enda sättet att riktigt förstå är att spela spelet. Det är en resa till en ny plats, och en sådan innebär alltid ett kliv ut i det okända. Du kan läsa guideboken hur många gånger som helst, men det är först när du kommer fram som du verkligen kan förstå hur det är att vara där.
Så nu har jag inget mer att säga specifikt till dig som är ny. Det är dags att sätta igång. Spänn fast säkerhetsbältet, nödutgångarna finns fram, bak och över vingarna. Nu bär det av mot Aliatra!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Har för mig att det ska finnas ett YouTube-klipp men ett barn som berättar hur det går till att spela Sagospelet. Jag hittar det dock inte. @Äventyr kanske kan hjälpa till?
 
Top