WRNU Saknar sidväljare i toppen vid mobilvy

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Hej, jag läser mest forumet på mobilen, men saknar möjlighet att (överst på sidan!) välja sida när telefonen är upprätt. Ni vet "[ < Previous ] [ 1 ] [ 2 ] [ Next > ]" typ. Valmöjligheten finns i botten av tråden vilket gör att man måste scrolla genom alla poster för att byta sida. Även trådens placering i forumets struktur saknas, men det är kanske inte lika viktigt eftersom forumet inte är så komplicerat uppbyggt.

Om jag däremot lägger telefonen ner dyker båda ovannämnda element upp, så det verkar vara något med inställningarna för responsiv layout och bredden på skärmen som ska visa innehållet. Kanske går att göra något åt?

Stående vy:
1605079392090.png

Liggande vy:
1605079299423.png

/Michael
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Anledningen är att sidan är dynamisk*.
Öppna rollspel.nu på en dator.
Gör webbläsarfönstret smalare och smalare.
Du kommer att upptäcka att ju smalare fönstret blir desto mer saker kommer att automatiskt försvinna.
Detta är det moderna sättet att göra hemsidor: antalet saker som visas baseras på hur mycket utrymme som finns.
Du kan prova att vrida din mobil 90 grader. Med lite tur är bredden nu så stor att sakerna visas.

*Jag kallar det dynamisk, det heter säkert något fint som någon webbdesigner kan förklara.
 

michael

geschtonkenflapped
Joined
29 Aug 2008
Messages
270
Location
Stockholm
Jag tror jag har hittat två kod-lösningar så kan ni titta om det är intressant eller inte. Från https://xenforo.com/community/threads/dont-hide-pagination-at-the-top-of-threads-on-mobile.143606/

I template extra.less i Admin-verktyget, under Appearance > Styles > Templates så kan man lägga till

Code:
/* fix page nav missing from mobile */
@media (max-width: @xf-responsiveNarrow) {
.block-outer:not(.block-outer--after) .pageNavWrapper:not(.pageNavWrapper--forceShow) { display: block; }
}
eller
Code:
// top page navigation back in mobiles

.block-outer:not(.block-outer--after) .pageNavWrapper:not(.pageNavWrapper--forceShow)
{
   display: initial;
}
Jag har provat båda i en demo-version och det funkade och gav samma effekt. Hoppas det hjälper och går att fixa :)

Screenshot 2020-11-12 at 08.59.08.png
 
Top