Saker som är skitbra med D&D 5E

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
939
Artikeln avslutas med:

Companion. Book 2, for Dungeon
Masters, has [...] new monsters
including the new undead, and dragons that
can eat 15th level characters for breakfast.
Watch for the second preview article for
details.


Kanske vore något för 5e, där spelarna verkar kunna slå ihjäl drakar före frukost?
 

Dr_Dängrot

Suomen sankari
Joined
1 Mar 2017
Messages
2,695
Vad som är positivt med 5:e det är den mest approachable versionen hittills.
 

Bolongo

Swashbuckler
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,028
Location
Göteborg
Vad som är positivt med 5:e det är den mest approachable versionen hittills.
Jag har funderat på ifall jag håller med.

Skulle nog säga att av allt som har burit namnet D&D, är fortfarande både Moldvays och Mentzers Basic lättare att komma in i och förstå.

Men om man håller sig till de versioner som försöker förvalta arvet av komplexitet från AD&D, så absolut. Då är 5e definitivt den mest nybörjarvänliga.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,610
Location
Växjö
Kanske något för att få dina spelare att gilla BECMI?
Jag tror det är en förlorad sak. BECMI är för dödligt och för oflashigt för dem. Jag har landat i att ska det någonsin bli BECMI, får det blir online. Har allvarliga planer på att dra ihop en grupp i höst från forumet, om intresse finns. Men, men, jag velar, vi får se hur det blir. Ska överleva min nuvarande 5e-kampanj först.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
3,994
Location
Malmö
Millstones: Idén med att ge level/exp vid specifika mål/punkter är smart, även om de kanske inte riktigt byggt ut den så mycket som det går.

Tärningar: T20a är färdighet/attack, och aldrig annat - så du kan slå för att träffa och skada i ett enda slag utan att tärningarna förvirrar. Det tror jag inte jag sett någonstans i böckerna men det är ganska intuitivt och gör slag lite snabbare.
 

Skarpskytten

Urgammal drake
Joined
18 May 2007
Messages
3,610
Location
Växjö
Millstones: Idén med att ge level/exp vid specifika mål/punkter är smart, även om de kanske inte riktigt byggt ut den så mycket som det går.
En av de designbeslut i DnD5 som förvånar mig mest är att de inte drog konsekvenserna rakt ut av de faktum att deras spel går ut på att man spelar God Hjältar som Räddar Världen och dumpade XP-för-mord för Milestone eller Quest XP som standard.
 

Bolongo

Swashbuckler
Joined
6 Apr 2013
Messages
3,028
Location
Göteborg
En av de designbeslut i DnD5 som förvånar mig mest är att de inte drog konsekvenserna rakt ut av de faktum att deras spel går ut på att man spelar God Hjältar som Räddar Världen och dumpade XP-för-mord för Milestone eller Quest XP som standard.
Många saker i 5e är bra idéer som hålls tillbaks av "vi måste se till att gamla grognards fortfarande känner igen sig."

Men nej, den här tråden var ju bara för positivitet! Fy på mig för OT!
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,353
Location
Fjollträsk
Många saker i 5e är bra idéer som hålls tillbaks av "vi måste se till att gamla grognards fortfarande känner igen sig."

Men nej, den här tråden var ju bara för positivitet! Fy på mig för OT!
Det är en allmän lärdom.
Det går inte att göra något som alla tycker om (både inom rollspel och övriga livet).
Och alla försök att göra något liknande brukar resultera i att all blir missnöjda istället.

Till DnD5s försvar ska dock sägas att man lyckats göra något som väldigt många är nöjda med, även om just jag inte är så förtjust.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,037
Location
Göteborg
Det är en allmän lärdom.
Det går inte att göra något som alla tycker om (både inom rollspel och övriga livet).
Och alla försök att göra något liknande brukar resultera i att all blir missnöjda istället.

Till DnD5s försvar ska dock sägas att man lyckats göra något som väldigt många är nöjda med, även om just jag inte är så förtjust.
Well, nu har jag ju inte så bra koll på DnD-5 men om det nu är så att dom kompromissat för att göra grognards nöjda så är väl det här om något en bevis på motsatsen. Att dom gjorde något liknande som resulterade att skitmånga blev jättenöjda, för att det är en succé antar jag att ingen motsäger?

Så den allmänna lärdomen hade väl i så fall blivit att det går inte att göra alla nöjda men om man försöker så resulterar det i att jättemånga blir nöjda och dom få undantagen som hänger på svenska rollspelsforum kan man helt enkelt strunta i...
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
886
Location
Göteborg
Jag tror det är en förlorad sak. BECMI är för dödligt och för oflashigt för dem. Jag har landat i att ska det någonsin bli BECMI, får det blir online. Har allvarliga planer på att dra ihop en grupp i höst från forumet, om intresse finns. Men, men, jag velar, vi får se hur det blir. Ska överleva min nuvarande 5e-kampanj först.
BECMI med egenskapsräddningsslag, attackbonus och positiv pansarklass är bra
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
3,503
Location
Sthlm
Fördel/nackdel: slå två tärningar och välj den högsta eller lägsta är en jättebra regel som ju inte kommer från D&D från början men finns i femman.
 

entomophobiac

Mysteriemarodör
Joined
6 Sep 2000
Messages
6,079
Location
Uppsala
Fördel/nackdel: slå två tärningar och välj den högsta eller lägsta är en jättebra regel som ju inte kommer från D&D från början men finns i femman.
Var kommer det ifrån från början? Tror det var lite oenighet kring det för ett tag sedan.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
389
Jag tycker 5E gör det som det är tänkt att göra jättebra. Att multi-bygga-ihop-RP, sedan ha svårt att dö och där strid/monster-XP är det som gäller. Det är attraktivt för väldigt många spelare, sannolikt mestadels yngre som vill svinga vapen och kasta eldbollar mot episka monster, för att inom kort bli episka själva.
Vill man ha något annat, ex RP som dör ganska lätt och där min/max:ning lyser med sin frånvaro, finns ju en väldans massa andra spel.
Ur perspektivet "vad vill detta spel göra?", får 5E 5/5 från mig.
 

Franz

Hero
Joined
4 Dec 2010
Messages
1,658
Nu var det några år sedan jag spelade 5e men jag vill minnas att det fanns något slags glorykill-system där man fick bonus på slaget om man på ett målande sätt berättar hur man utdelar det dödande slaget? Om det finns med i reglerna och inte car ett påfund av spelledaren tyckte jag att det var en fiffig regel 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,504
Location
Ludvika
Nu var det några år sedan jag spelade 5e men jag vill minnas att det fanns något slags glorykill-system där man fick bonus på slaget om man på ett målande sätt berättar hur man utdelar det dödande slaget? Om det finns med i reglerna och inte car ett påfund av spelledaren tyckte jag att det var en fiffig regel 🙂
Inget jag är medveten om i standardreglerna för 5e i vart fall.

Hur vet man att det är det dödande slaget innan man redan slagit alla tärningarna?
 

Franz

Hero
Joined
4 Dec 2010
Messages
1,658
Inget jag är medveten om i standardreglerna för 5e i vart fall.

Hur vet man att det är det dödande slaget innan man redan slagit alla tärningarna?
Ah bra fråga. Nu när jag tänker efter kanske det inte var bara på de dödande slagen. Eller på slagen som är potentiellt dödande. Det var några år sedan. Men då var det alltså spelledarens påfund.
 
Top