Nekromanti Sagor vid tidens höst

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Ahem, jag vet att det här är tredje gången på en dryg vecka som jag postar en ny tråd om samma projekt och det är inte alls min meing att spamma forumet, men jag har skrivit en hel del ytterligare om "världen vid tidens höst" och dessutom så har jag försökt layouta texten så att den blir lite roligare att läsa, så jag tycker att det förtjänar en ny tråd. Dessutom har jag nu en del specifika grejer jag skulle vara tacksam för synpunkter på:

1) Är det för många olika koncept som inte passar ihop? Är det fortfarande omöjligt att få något som helst grepp om världen? Känns det som ett klipp- och klistra-arbete, för det är lite grann vad det är, även om jag bara tar med grejer som jag tycker passar in i stämningen på något ologiskt, abstrakt sätt.

2) Jag behöver verkligen synpunkter och kritik på, och framförallt idéer kring, "Det vackra folket", en slags blandning mellan älvor, demoner och någonting annat som jag nyss har skrivit ett kapitel om.

3) Vad gillar ni layouten?

Spelet är naturligtvis inte på långa vägar färdigt.
Mycket tacksam för alla förslag och idéer

eder vän och räddare

/sinia
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Allt är fint och bra och sådär, men jag måste ännu en gång säga att jag verkligen tycker du borde göra en "mikrostudie" utav en plats i världen. Det skulle säga en del om hur du tänkt dig att saker och ting borde spelas, samt visa hur man kan spinna ihop flera av dom här "klippa/klistra"-idéerna till en snygg äventyrsmiljö.

-Gaxar, /images/icons/cool.gif

Ordinary people do fucked-up things
when fucked-up things become ordinary
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Jag älskar det! Jag dyrkar det! Jag avgudar det!

Och my man, nog sjutton är det Steampunk du har gjort!


/Dnalor, din finne på hornhinnan
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
Tack, tack, tack. Men jag hävdar fortfarande att mitt spel är mer he-man, trollkarlen från oz och edward schizzorhands än steampunk.

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Det skulle säga en del om hur du tänkt dig att saker och ting borde spelas, samt visa hur man kan spinna ihop flera av dom här "klippa/klistra"-idéerna till en snygg äventyrsmiljö."

Det är på gång, jag vill bara ha en slags översikt över saker och ting först.

"Den går på två ben och talar som en människa, men den har vingar: ergo, den är inte en människa. Men den går inte på alla fyra, alltså är den inte heller ett vilddjur. Men se, den har fjädrar: sätt varelsen i hönsgården, den är en höna."

/sinisa
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
"1) Är det för många olika koncept som inte passar ihop? Är det fortfarande omöjligt att få något som helst grepp om världen? Känns det som ett klipp- och klistra-arbete, för det är lite grann vad det är, även om jag bara tar med grejer som jag tycker passar in i stämningen på något ologiskt, abstrakt sätt."

Svar: Nej, inte alls det ger en skön stämning. påminner delvis om att läsa i Kult, drömska visioner som följer mer associativt än orsak-verkan. Naturligtvis med en annan känsla än nämnda spel, men ändå.

"2) Jag behöver verkligen synpunkter och kritik på, och framförallt idéer kring, "Det vackra folket", en slags blandning mellan älvor, demoner och någonting annat som jag nyss har skrivit ett kapitel om."

Svar: Teknologierna och kreaturen tycker jag om (förresten flestavning av bestiarium, i:et har hamnat bakom u:et). Det vackra folket är ganska OK, men känns inte helt oumbärliga. Spelet blir nog bra både med och utan dem.

Har du tagit bort änglarna? Eller fanns de inte med i det tidigare utkastet heller? Jag gillade verkligen dina berättelser från änglarnas stad. De känns mycket mer relevanta än det vackra folket.



"3) Vad gillar ni layouten?"

Svar: Tja, jag gillar inte riktigt det röda i texten. Dina illustrationer är bra, men ger inte riktigt den sagostämning som jag föreställt mig. Vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha. Jag gillade ditt omslag, så det kanske är färgerna jag saknar i de illustrationer du har i texten. Mer varma höstfärger och kanske lite kyligt blått som en föraning av den kommande vintern.

I övrigt vill jag instämma i att det vore bra med något mer konkret material, en beskrivning av en by, några SLP´s, ett system för att göra rollpersoner (inte nödvändigtvis regler, men förslag på arketyper, lite fördelar och nackdelar eller liknande), ett äventyr, eller flera äventyrsuppslag vore bra. Funderar själv på att skriva nått scenario om jag får tid.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Det vackra folket är ganska OK, men känns inte helt oumbärliga. Spelet blir nog bra både med och utan dem."

Mmm. Tänkte att de skulle spela rollen som älvor har i klassiska sagor, fast med en mörkare, mer sadistisk ton ibland. Underliga, gåtfulla figurer som dyker upp helt plötsligt, förtrollar någon till en groda och sedan försvinner igen, typ in i en blå trädörr som öppnar sig genom en ekstam. Eller nått sånt.

"Har du tagit bort änglarna? Eller fanns de inte med i det tidigare utkastet heller? Jag gillade verkligen dina berättelser från änglarnas stad. De känns mycket mer relevanta än det vackra folket."

Nej, absolut inte. Änglarna är kvar. Jag har bara inte hunnit skriva någon brödtext om dem utan har allt i huvudet eller i prosaiska fragment. Det kommer.

"Tja, jag gillar inte riktigt det röda i texten. Dina illustrationer är bra, men ger inte riktigt den sagostämning som jag föreställt mig. Vet inte riktigt vad jag skulle vilja ha. Jag gillade ditt omslag, så det kanske är färgerna jag saknar i de illustrationer du har i texten. Mer varma höstfärger och kanske lite kyligt blått som en föraning av den kommande vintern."

Illustrationerna är till största delen bara lite foton som jag har trixat med i photoshop. Mest för att få en känsla av hur texten ser ut till bilder, typ. Tänkte faktiskt rita och måla det mesta själv så småningom. Det där om färgerna var jävligt intressant, tack. Ska tänka på det.

"I övrigt vill jag instämma i att det vore bra med något mer konkret material, en beskrivning av en by, några SLP´s, ett system för att göra rollpersoner (inte nödvändigtvis regler, men förslag på arketyper, lite fördelar och nackdelar eller liknande), ett äventyr, eller flera äventyrsuppslag vore bra. Funderar själv på att skriva nått scenario om jag får tid."

En kampanjmiljö är på gång, halvt om halvt. Behöver framför allt ett namn på landet, dalen eller ön som jag ska beskriva. Jag vet, det låter konstigt, men det är faktiskt så jag har arbetat hela tiden med det här projektet: OK, De sönderslagna klockornas land är ett bra namn, det passar in. Men varför heter stället så? Vilka bor där?

Angående system för rollpersonsgenerering så letar jag fortfarande efter något som passar. Jag vill ha ett system där
1) det är lika intressant (och helst ungefär lika "bra")att spela en liten föräldralös flicka eller en trasig mekanisk docka som det är att spela en odödlig trollkarl. Det lutar alltså åt något berättelse-drivet system hellre än åt strikt realism. Krilles Västmark har lite av det där tycker jag, framförallt i fördelarna. Något åt det hållet försöker jag knåpa ihop.

2) alla rollpersoner drivs av sina fel hellre än av sina styrkor, så att säga. Jag vet inte, det är bara en fix ide jag har, att världen vid tidens höst ändå på något sätt är rätt behaglig, blygsam och stillsam - det finns egentligen väldigt lite maktlystnad och girighet kvar i världen - och att de enda som ger sig ut på "äventyr" är sökare. Ungefär som i trollkarlen från Oz, där lejonet vill ha mod och plåtmannen ett hjärta osv. Något sådant.

Okej, tack för svaren. Mycket givande. Nu vill jag skriva om änglarna och de sönderslagna klockornas land.

/sinisa
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
"Det vackra folket är ganska OK, men känns inte helt oumbärliga. Spelet blir nog bra både med och utan dem."

"Mmm. Tänkte att de skulle spela rollen som älvor har i klassiska sagor, fast med en mörkare, mer sadistisk ton ibland. Underliga, gåtfulla figurer som dyker upp helt plötsligt, förtrollar någon till en groda och sedan försvinner igen, typ in i en blå trädörr som öppnar sig genom en ekstam. Eller nått sånt."

Om jag ska vara mer positiv så kan jag ju säga att jag gillar teatern (dock inte Det Vilda Landet) och utseendet på Det Vackra Folket. Jag har en bok med gamla SF illustrationer, i de första kapitlen finns en massa bilder från tidigt franskt 1800-tal där en hel del liknande varelser finns porträterade. Ska se om jag kan hitta åt den, kanske finns tecknaren på nätet.
Som enstaka möten tror jag att Det Vackra Folket skulle vara riktigt bra. Jag kan se ett märkligt teatersällskap komma resande. Hm, kanske är det ett bra sätt att börja en saga... Det märkliga sällskapet kommer till byn och berättar sagor från underliga platser. Detta väcker reslusten hos några av byns invånare som ger sig ut tillsammans med teatergruppen...

Jag har faktiskt inte läst OZ-böckerna, men det här har gjort mig riktigt intresserad. Var på biblioteket och kikade och såg att Sam J Lundwall översatt dem och att de var publicerade på Delta. Då kan de ju inte vara dåliga.
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Layouten behöver fixas. Gör du den i word eller hur lyckas du få den så skum? Gör den i Photoshop eller nåt när du skall prestera slutresultatet.

Själva idén är förbannat häftig, men du behöver ge närmare förklaringar på bakgrundshistorien, såväl som teknologin...

Och så självklart lite närmare kulturbeskrivning av människor och annat...

"Don't bother to resist or I´ll beat you"

"He who conquers the past, commands the future.
He ho commands the future, conquers the past."
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
1) Det känns kaotiskt, men också trovärdigt på ett "ologiskt, abstrakt sätt" :)

3) Layout ? Man pratar inte om "layout" när det gäller något som är producerat i word... men visst - det fungerar.

Tips/klag/käbbel - whatever :
Försök poängtera ditt eventuella budskap. Vad går egentligen världen ut på ? Har den ett syfte ? Vad gör rollpersonerna ? Hur spelar man spelet ?

Detta är frågor som automatiskt ska framgå av materialet, det anser jag att det kanske inte riktigt gör.
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Själva idén är förbannat häftig, men du behöver ge närmare förklaringar på bakgrundshistorien, såväl som teknologin...

Och så självklart lite närmare kulturbeskrivning av människor och annat..."

Det är på gång, allt ovanstående. Tack för feedbacken. Och layouten ordnar sig nog på nått sätt tror jag. Just nu är det word, ja.

/sinisa
 

sinisa

Veteran
Joined
26 Jun 2000
Messages
99
"Tips/klag/käbbel - whatever :
Försök poängtera ditt eventuella budskap. Vad går egentligen världen ut på ? Har den ett syfte ? Vad gör rollpersonerna ? Hur spelar man spelet ?

Detta är frågor som automatiskt ska framgå av materialet, det anser jag att det kanske inte riktigt gör."

Spelet handlar i grund och botten om att skapa klassiska sagor, gärna med en liten "skruv" på dock, i en helt annorlunda värld - lite grann som västmark möter gamla mutant möter kult, eller nått. Jag tänker stärka detta främst i regelerna, som ska vara styrda av dramaturgi lika mycket som av logik, och jag tänker också skriva ihop en kasse tips till SL för sago-spelstilen likväl som för alternativa sätt att äventyra i världen (episk fantasy, surrealistisk skräck, absurda-efter-katastrofen-äventyr och kanske några mer). Hur låter det? Tips på hur man får världen mer sagolik tas tacksamt emot. Tack för feedbacken.

/sinisa
 
Top