Nekromanti Sagan om ringen har blivit bok!

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg


alltså är den här seriös? En kompis skickade den till mig men hon visste inte från vilken tidning det var.
 

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Den är från Västerbottens-Kuriren (Umeå-centrerat). Den verkar dock vara hyfsat gammal (månader/år) då det är den gamla layouten.

//umeå. erikbo
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
alltså är den här seriös?
Seriös nä, den är inte någonstanns !!!
Har för mig att det är en ganska ironisk artikel.... Den artikelenen har varit uppe förut, men kunde inte hitta den.. Antar att min sök-fu inte är så jättebra... :gremtongue:
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
aha. Här känner man sig uppdaterad (jag skyller på att jag bor i den lilla hålan Forsheda utanför Värnamo)

Så hon var seriös? Hehe... Vilket stolpskott! (eller kanske inte borde inte hoppa till förhastade slutsatser)
 

Petri

Veteran
Joined
22 Jul 2003
Messages
159
Location
Göteborg
Vet det nu. Hittade artikeln i sin helhet. suck verkligheten är en besvikelse ibland... :gremmad:
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,203
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Gammal nyhet [ANT]

Det har till och med varit ett inslag på TV (för ett år sedan) otvå reportrarna som låg bakom skämtet. Skämtet är till första filmen (SoR). De har både blivit hotade, hånade och uthängda på olika forum (och via mejl).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Missvisande klippt bild (Hela artikeln finnes här)

Alltså, klippet i den där bilden är grymt missvisande. Ta en chans och läs hela artikeln innan ni börjar anta massa ogrundade och i slutändan felaktiga saker angående artikeln och dess författare.

Hela artikeln finns att läsa här. Eftersom sidan var otroligt långsam när jag gick in på den så klistrar jag även in artikeln i slutet av inlägget. DN har dessutom skrivit om artikeln här. Allt detta fann jag med en enkel googling. Inte särskilt obskyr information att finna med andra ord, tämligen enkelt.

Och om man läser texten så inser man kvickt att mannen ifråga är ytterst ironisk. Jag menar, hur kan man tro någonting annat när man läser repliker så som


"Det vore ju skönt om det där litterära uppföljarfenomenet hade begränsat sig till böcker och författare, men icke. Nu ska filmklassiker som Rome och Julia och Hamlet göras om till pjäser i händerna på den hänsynslösa, penningtörstande teaterindustrin."

och

"Sålunda är ingenting heligt längre. Kommersiella krafter skyr inga som helst medel i sin exploatering av konst som handelsvara. Jag bävar inför dagen då förlagsindustrin sätter klorna i min absoluta favoritfilm Jesus Christ Superstar."

och för de som föredrar lite mer moderna referenser

"För att inte tala om den där Harry Potter. Inte var filmen så himla bra att man genast måste press ur sig fyra fem böcker på samma tema? "



/Naug, presenterar faktakontroll




Sagan om ringen har blivit bok också

Jag passerade ett pocketställ på en flygplats nyligen och noterade hur fort det hade gått att göra bok av Sagan om ringen. Fascinerande hur man med absolut nödvändighet ska pressa varenda kommersiell droppe ur ett konstverk.

Så fort någon filmskapare har ansträngt sig till det yttersta för att skapa en verkligt klassisk filmupplevelse så kommer naturligtvis någon gamig, lite mindre begåvad, författare och ska tjäna pengar i kölvattnet på succén.

Det räcker inte med att bara skriva en bok på en redan befintlig film. Nejdå, det ska vara uppföljare också. Sagen om ringen har, om Ni inte redan märkt det, plötsligt blivit tre delar. Det påstås till och med på en del håll att de två uppföljarna kom ut före det att filmen hade haft premiär. Höjden av fräckhet! För att inte tala om den där Harry Potter. Inte var filmen så himla bra att man genast måste press ur sig fyra fem böcker på samma tema?

Jag har hört att de har hela team av själlösa författare som skriver uppföljarna på löpande band. Det är väl därför som de har så konstiga namn. FÖr att det är påhittade menar jag.

Vilken seriös författare skulle annars kalla sig något så krångligt som J.R.R. Tolkien? De flesta riktiga författare har ju ganska vanliga svenska namn. Ekman, Enquist, Lindgren.

Nä, mig lurar Ni fan inte.

Det vore ju skönt om det där litterära uppföljarfenomenet hade begränsat sig till böcker och författare, men icke. Nu ska filmklassiker som Rome och Julia och Hamlet göras om till pjäser i händerna på den hänsynslösa, penningtörstande teaterindustrin.

Sålunda är ingenting heligt längre. Kommersiella krafter skyr inga som helst medel i sin exploatering av konst som handelsvara. Jag bävar inför dagen då förlagsindustrin sätter klorna i min absoluta favoritfilm Jesus Christ Superstar. Ärligt talat, när läste Du senaste en bok som var bättre än filmen som den baseras på?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Jaha, finns den till allmän beskådning eller är det bara för invigda?

Annars kan du ju säga vad det gick ut på lite mer...
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Missvisande klippt bild (Hela artikeln finnes

Haha, den artikeln var jäkligt kul ändå hehe :gremsmile: men det är helt klart ironiskt, om inte personen i fråga är väldigt borta i största allmänhet.
 
Top