Nekromanti Saga

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Saga
Saga är ett svenskt fantasyspel i "legendarisk medeltid". Det har funnits länge som independentspel men har nu kommit i tryck.

Produkt: Saga - grundregelbok
Produktlinje: Saga, SagaGames
Författare: Tomas Arfert, Johan Danforth och Thomas Olsson
Omfång och format: 268 sidor, eget format (146,3mm * 229mm) limbunden hårdpärm
ISBN: 91-631-7977-6
Cirkapris: 269 kr


Saga levereras i en riktigt snygg bok, som vid första anblick ser ut som vilken roman som helst. Det egna formatet känns frä... (3811 fler tecken)

Gå till artikeln
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
"Limbunden? Den är ju trådbunden. ;-)"

Jag har minsann aldrig påstått något annat!
:gremblush:

Okejdå, jag ändrade väl när du påpekade. Hade grymma problem med att komma fram till vilka format spelet var tryckt i och i min uppgivenhet tyckte jag att den såg limbunden ut, fast med vissa inslag av tråd. Nåja.
Ett tips för framtiden från en simpel informationssökare - skriv upp på spelets hemsida vad spelet är i för format och speciellt om den ligger i någon webshop. Det underlättar inte bara för mig utan även för de som planerar att köpa spelet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Skämt åsido, en helt OK recension, även om jag naturligtvis tycker att innehåll (smaksak iofs) och text borde fått lite högre... om inte annat för Thomas Olssons prosa i intronovellen och i religionsdelen...

Jag var för "lat" för att skriva ett register; och som jag skrev vi en tråd för ett tag sen.. hur många gånger någonsin ANVÄNDER man ett register i ett rollspel?.. jag vet i alla fall att jag aldrig gjort det på 28 år..

tror faktiskt inte att det behövs heller, har man läst boken en gång och bläddrat i den några gånger efter det så hittar man allt ändå.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag var för "lat" för att skriva ett register; och som jag skrev vi en tråd för ett tag sen.. hur många gånger någonsin ANVÄNDER man ett register i ett rollspel?.. jag vet i alla fall att jag aldrig gjort det på 28 år.."

I de flesta fall som jag inte använder registret så beror det på att det inte finns.

När det finns så använder jag det dock regelbundet. Jag har ett rätt selektivt läsande när det gäller regelböcker: jag läser det jag behöver. Det gör att jag inte har något bildminne över var allt finns, utom det som jag behövde, och det har jag i huvudet ändå. Det gör att jag faktiskt är tvungen att slå upp det som jag inte har i huvudet, och då är register guld.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Register

hur många gånger någonsin ANVÄNDER man ett register i ett rollspel?..

Finns det använder jag det med glädje - är spelet på mer 50 sidor så är det guld värt. På mindre spel än så kan det oftast kvitta.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
Jag använder också register rätt reguljärt - och under en spelomgång är det nästan kritiskt om man behöver finna en speciell plats, regel eller regel. Så det är ett klart plus . Men det är ingen faktor som får mig att typ sänka betyget på spelet. Snarare kan det få plus i kanten för det.

Men jag håller med dig, det är jobbigt att skapa :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
"hur många gånger någonsin ANVÄNDER man ett register i ett rollspel?.. jag vet i alla fall att jag aldrig gjort det på 28 år.."
I magiboken till DoD så finns det ett register över alla besvärjelser och jag använde det hela tiden på den tiden då det begav sig. Visst hade jag på känn efter ett tag var allting fanns, men det var ändå mer praktiskt att slå upp saker längst bak. Jag har också upplevt uppgivelse när jag har läst rollspelstermer i ett nytt rollspel och sedan inte vetat vad de stått för, utan behövt läsa om ett halvt kapitel bara för att hitta termen igen. I vissa rollspel så har termerna stått längst bak med förklaringar och/eller sidhänvisningar och då utbryter jag ofta "Fan, vilket bra rollspel".

/Han som också upplevt när fans gjort register till rollspel som sedan lagts upp på spelmakarens hemsida
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
"jag har ju en besvärjelselista redan... ;-)"
Något säger mig att mitt exempel gick dig förbi. :gremtongue:

/Han som kan påpeka att DoD har 400-600 besvärjelser eller något
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
kanske, men min lista liggar sist i magikapitlet.. men jag håller delvis med... i nästa tryckning tror jag att jag snarare ska ha ett appendix på slutet med viktiga fakta än ett vanligt register (typ sånt som finns på spelledarskärmen också och lite annat)... är nog betydligt mer användbart.
 
Top