Nekromanti Saga + Riddar Arn = Sant?

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Jag har funderat på att spela en kampanj som utspelar sig Riddar Arns värld (böckernas, inte filmernas). Efter att surfat omkring och tittat litet på olika rollspel verkar Saga vara det system som är bäst anpassat att förlägga denna kampanjmiljö till. Eftersom jag inte äger Saga vet jag dock inte om detta är ett bra val. Vilka fördelar finns med att använda sig av Saga till denna kampanj?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Reglerna är enkla, det går snabbt att göra gubbar och Sagas spelmiljö är lik 1100-1200-tal.
 

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Nu får du allt sälja in Saga bättre. Vad är rollspelets styrkor förutom att reglerna är enkla?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
De gör samma sak som klassisk BRP, dvs bra för att spela vanliga människor i en relativt realistisk värld. Du gör gubbarna på en kvart. Strid är lagom dödligt och gritty. (Tänk Warhammer FRP 1 ed.) Är man en person som gillade typ DoD91 känner man sig hemma. Även om Saga är enklare att spela. Det är ett spel för de som gillar "osynliga system". Dessutom är det komplett. En bok täcker upp rubbet.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Hans E Magnusson mumlade något om ett Arn-rollspel nån gång. Då strök jag över lite saker i pdf:en med grundreglerna till Saga och skickade till honom. I grund och botten tog jag bort grundegenskapen Gåvan + magikapitlet, samt plåtrustning och läderrustning (skrev dit tygrustning istället). Sen gjorde jag ett otrooooligt finessrikt omslag:



Tror aldrig jag fick någon reaktion på mitt hyss... ^^

Anyways, Tomas beskrivning är precis den jag skulle gett själv, inklusive kommentaren om "osynliga system" (klassikern med spelledare som vill ha ett system som krycka nån gång ibland liksom). Ett vanligt jävla rollspel men med mindre krångel än de allra allra flesta liksom.
Arfert said:
Ha ha, det var coolt!
Hans E Magnusson said:
:) jag blev väldigt glad
DeBracy said:
Roligt att höra, Hans!
 

Attachments

Klaatu

Swordsman
Joined
7 Dec 2000
Messages
555
Location
Videnmark
Finns det regler för fältslag?
Tankar om riddarordnar och heraldisk?
Fungerar böner som magi ungefär eller är böner "kraftlösa"?

- - - - - - - - - -

DeBracy: Vi får inte glömma den här pärlan som jag skapade i en grå forntid:

 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Finns det regler för fältslag?

Nej, men min medförfattare Johan Danforth skrev regler som inte kom med i boken. Kan kolla om han har dem kvar.

Tankar om riddarordnar och heraldisk?

Det finns några ordnar, men de är mer militanta munkar än riddare. Dock kan ett par kvala in som rena tempelriddarordnar. Jag strök heraldikdelen, den behövdes inte. Dessutom är heraldiken i Albion/Arcaria inte speciellt utvecklad (den är på 1100-talsnivå, kanske). I allmänhet så kan riddare hitta på vad de vill som sköldmärken, det finns inga standardiserade regler.

Fungerar böner som magi ungefär eller är böner "kraftlösa"?

I standardversionen är de ungefär lika kraftfulla som IRL på 1200-talet. ;)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Hade jag varit en ambitiös drömmare istället för bara en drömmare så hade jag plockat nåt enkelt figurspelssystem (typ Mighty Armies) och byggt snygga riddararméer i 15 mm (hade väl hittat på de viktigaste sköldarna och kört med min tabell för resten) och kört en kampanj med fältslagen separat från rollspelandet.
Arfert said:
Har för mig Johans regler var nåt i den stilen. Vi höll också på med Svarta korpen på den tiden. För mellanstora drabbningar.
DeBracy said:
Kolla om han har dem! Se om de håller. Det finns inget sånt på svenska numer. Hans har ju försökt hitta nåt Svarta korpen (minns jag fel så det var nåt annat?) men det verkar svårt att ens skaka fram ett gammalt ex av ett existerande spel.

Jag har lekt med tanken på att höra om det går att få översätta Mighty Armies, men de skulle väl säkert vilja ha en (något för stor) slant för det.
Hans E Magnusson said:
Tycker det är lite svårt att hitta billiga 15mm riddare, det är lite synd. Och ja jag skulle gärna se några regler, för Svarta korpen storlek så kan ju Slagskugga passa tror jag.
 
Top