Nekromanti Saga eller Hjältarnas tid?

En sak till; Har HT ett typ böter, fängelse system?

För det måste ett bra rollspel ha! :wink:
 
Hjältarnas tid har ingen direkt fast spelvärld, är det en djuplodande spelvärld där saker är beskriva till mininivå du söker är det nog bättre att köra Saga eller Eon vad det gäller svenska rollspel. Det är mest de som nästlat in sig på sådana detaljer.


Sen gillar jag ju själv när rollspelsvärlden är fantastisk och inte för verklighetstrogen =)
 
JagGillarSaker;n229322 said:
Det är en utav "småsakerna" som gör RPG världen mer verklighetstrogen! :smile:

Lagarna i Saga kommer från en doktorsavhandling en polare skrev om det saxiska England. ;)
 
Funderar att släppa Arcadia, dvs kampanjvärlden till Saga, som en systemlös bok vid tillfälle. Eller till Fantasy! också. Morcar skulle i så fall ligga i Rhendorerna.
 
Jag äger Saga men har inte hunnit spela det än. Regelboken är otroligt snygg och väldisponerad. Regelsystemet ser ut att ge bra stöd till spel i fantastisk medeltid (som det ju också marknadsförs som). Det känns som ett bra val, helt enkelt, särskilt nu när både Mylingspel och SFbok har bra pris på det.

Hjältarnas tid kan jag inte uttala mig om. Jag har Järn, som också är Krister Sundelins skapelse, men det är svårt att dra några långtgående slutsatser utifrån det. Krille brukar göra bra saker och jag antar att HT inte är något undantag.

Men av de två faller min röst på Saga.
 
Alltså JagGillarSaker… är detta ditt tredje namn här eller är du en ny?
 
Saga verkar ju nice, men jag gillar inte rollformulären...

Jag förstår den helt enkelt inte! D:

*Sad music*
 
Själva reglerna till Saga finns också att ladda ned på sagagames.com (orkar inte ge exakt länk från mobilen). Jag vill minnas att det är en pdf på typ 40 sidor och väldigt lättbegriplig. Jag förstod inte heller rollformulären första gången jag såg dem :)
 
JagGillarSaker;n229318 said:
En sak till; Har HT ett typ böter, fängelse system?

För det måste ett bra rollspel ha! :wink:

Hjältarnas tid är riktat mot nybörjare. Det innebär att vi gjorde en massa val utifrån det.
  • Vi valde att hålla nere priset, så att folk hade råd att skaffa det.
  • Vi valde box, så att alla tillbehör följde med och spelarna kan komma igång direkt.
  • Vi var tvungna att hålla sidantalet nere, eftersom boxar är dyra.
  • Vi valde att prioritera att använda utrymmet för pedagogik, så ett helt häfte är till för uppstart och det finns ett matigt spelledarkapitel med mycket tyngd på att spelleda och skapa äventyr.
Utifrån dessa förutsättningar insåg vi snabbt att vi inte kan ha en detaljerad spelvärld. Spelvärlden är istället en underförstådd ganska generisk fantasyvärld, som kommer att byggas av spelare och spelledare allt eftersom kampanjen spelas och av äventyr och kampanjer som ges ut. Lite kommer säkert i tillbehör som bygger ut grundboken med bakgrund och regler, exempelvis den kommande magiboken. Naturligtvis kommer det även artiklar i Fenix om olika ämnen – i nuvarande numret finns en stadsvaktsartikel, till exempel.

Det är inte omöjligt att någon frilansare bygger in ett sådant i en framtida bok, exempelvis en tjuvgillesbok eller i ett undrevärlden-äventyr, men det kommer när det kommer.
 
Jag tycker du ska börja med HT. Sen kan du blanda in saker från Saga om du har den också, såsom fängelselagarna
 
Back
Top