Söker namnet på ett kortare äventyr om harpyor som ockuperat ett torn?

Badmojo

Old’s cool
Jag läste för ca 2-3 år sedan ett litet scenario, som handlade om att en flock harpyor ockuperat ett torn, och att en by i trakten ”lurade” spelargänget att befria tornet. Tror att det var till DoD (oklar version), men kan ha varit Kopparhavets Hjältar, Eon, Fantasy!, Svärdets Sång, eller något annat svenskt system också.

Har för mig att det var webbpublicering och inte ett ’officiellt’ publicerat äventyr.

Nu har jag kollat runt en bra stund (här, Scenariobanken, diverse siter) utan att hitta det!

Har någon koll på vilket scenario jag menar? @God45, @Henke @zo0ok m fl brukar ha nämnda koll.
Help me, Rollspel.nu, you are my only hope

Jag läste för ca 2-3 år sedan ett litet scenario, som handlade om att en flock harpyor ockuperat ett torn, och att en by i trakten ”lurade” spelargänget att befria tornet. Tror att det var till DoD (oklar version), men kan ha varit Kopparhavets Hjältar, Eon, Fantasy!, Svärdets Sång, eller något annat svenskt system också.

Har för mig att det var webbpublicering och inte ett ’officiellt’ publicerat äventyr.

Nu har jag kollat runt en bra stund (här, Scenariobanken, diverse siter) utan att hitta det!

Har någon koll på vilket scenario jag menar? @God45, @Henke @zo0ok m fl brukar ha nämnda koll.
Help me, Rollspel.nu, you are my only hope

Känner igen det! Det är på Scenariobiblioteket eller Alexandria tror jag. Minns inte namn eller skapare.

Det finns harpyor som har ockuperat översta våningen i ett torn i Dimmornas Dal till FL-DoD?
Det är inte den. I det jag läst lurar byborna spelarna att det finns en skatt i fyrtornet/tornet/nästet, för att få bort harpyorna.

Frågade AI och den sade Gastarnas ö från Riotminds.
Enda stället en flock harpyor nämns är här (Gastarnas ö innehåller två äventyr, och harpyorna dyker upp i det andra av dem). Men de speldata som hänvisas till verkar inte ha kommit med…

1785949984912.png

Last edited:
Jag tänkte spontant också på Svärdets Sång (mer bestämt äventyrsplatsen "Vädersten" i SL-boken).

En flock ledda av den äldsta harpyan Lill-mor, har de tagit över hela teatertornet och dessutom lagt beslag på det som är kvar av den alderländska
krigskassan.

Det är dock ingen by som lurar dit dem utan ...
barden Dalb som vill spela giriga äventyrare ett dödligt spratt

I övrigt känner jag inte alls igen detta. Alexandria har förövrigt en ganska bra sökmotor som söker igenom allt uppladdat material (som OCR-scannas) så om den funnits där så hade jag nog fångat det i den sökningen (Det enda som sökningen på Harpya ger där är ett D&D-äventyr i Legend #9 från 1988 om två Harpyor som lockar bort människor från en gård).

EDIT: Det HÄR AD&D äventyret handlade också bitvis om Harpyor och något slott som de lurar iväg folk till men känns inte riktigt rätt heller.

EDIT2: Google gav mig det HÄR DoD äventyret där det kort nämns två harpyor i ett torn, men det verkar inte heller handla om att någon blivit ditlurad men däremot att de välkomnas av öbor i inledningen.

EDIT3: En sämre chasning kopplat till Harpyor är @mrund ´s DoD äventyr Dåligt Vatten i Sinkadus där rollpersonerna angrips av 42(!) harpyor med tre kastspjut var. :)

EDIT4: ChatGPT hittade (utöver det som redan föreslagits) det HÄR, det HÄR eller det HÄR som kanske inte heller är helt rätt.

Last edited:
Back