Sånger med ledsen text men bedrägligt glad melodi

Om man inte lyssnar särskilt noga på Kiss - Detroit Rock City kan man få för sig att den handlar om en person som festar och har kul men den är mörkare än så.

The Louvin Brothers' The Great Atomic Power är en klassiker. Rapture mania och 50-talsatombombsskräck i ett, allt till änglalika countryharmonier.

Det mesta med Louvin Brothers egentligen...

Blind Melons "No Rain" är ju lekfull och varm, men verkar handla om depression:

Känns som om det finns rätt många barnsånger som är såna. De små oskyldiga liven får glatt tralla på en text om hemskheter. Som "A ring, a ring of roses", kanske? Eller den här franska (eller franskkanadensiska):

Lärka, fina lärka, jag ska allt plocka dig!
Jag ska plocka ditt huvud,
ska plocka din näbb,
ska plocka din hals ...

Den här tycker jag personligen är väldigt glad/peppig i musiken, men jag kan förstå att andra inte känner samma sak.

Väldigt många Ramoneslåtar passar också in, så vi tar ett par favoriter som inte är bland de allra kändaste:

Why Is It Always This Way?

Every Time I Eat Vegetables It Makes Me Think of You

Of Monsters and Men - Little Talks, tog mig X antal lyssningar innan jag fattade att en av dem är död

edit: jag är alltså inte fullt ut byfåne som inte fattade utan snarare att jag inte lyssnade på texten utan mest tyckte låten var trallvänlig

Låten handlar om hur 99 luftballonger provocerar fram ett civilizationsförstörande krig och hur personen vandrar genom en stads ruiner.

Det handlar om upplopp.

Upbeat låt om bipolär sjukdom och depression.

Det här är väl en tolkningsfråga kanske, men min tolkning är att låten handlar om en toxisk relation.

Back