WRNU Sökfunktionen

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Går det på något sätt att stänga av "ditt ord var för vanligt och togs bort ur sökningen"-biten när man söker bland inlägg på WRNU?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Kollat.

Svaret är "nej", men jag minskade minimilängden på antalet bokstäver i ord från 4 till 3. Testa om det ändrade något?

Alltså, förut kunde man inte söka på "och" vilket kan vara ett aber om man söker på "Drakar och Demoner". Men nu kan man det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,259
Kollat.

Svaret är "nej", men jag minskade minimilängden på antalet bokstäver i ord från 4 till 3. Testa om det ändrade något?

Alltså, förut kunde man inte söka på "och" vilket kan vara ett aber om man söker på "Drakar och Demoner". Men nu kan man det.
Ingen skillnad. :( Det är en del längre ord som måste ligga i någon ordlista någonstans. T.ex. gick inte ordet another att söka på.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
En bättre grej hade varit att kunna söka på "drakar och demoner" istället för drakar och demoner.

Saknar verkligen att kunna göra lite smartare sökningar.

---

Och det handlar nog inte om att det är en ordlista, utan att det är för många inlägg som har det ordet så att den visar 80% av alla inlägg på forumet. Om jag killgissar utifrån hur jag skulle ha programmerat det.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Min gissning är att följande är relevant:


Mer specifikt, "another" finns med på följande lista:


Och det handlar nog inte om att det är en ordlista, utan att det är för många inlägg som har det ordet så att den visar 80% av alla inlägg på forumet.
Detta verkar också kunna spela roll, iallafall teoretiskt - WRNU's databas är väl inte längre "liten". Se exemplet nederst i första länken (blå rutan döpt "MyISAM Limitation")
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Svaret är "nej", men jag minskade minimilängden på antalet bokstäver i ord från 4 till 3. Testa om det ändrade något?

Alltså, förut kunde man inte söka på "och" vilket kan vara ett aber om man söker på "Drakar och Demoner". Men nu kan man det.
Om jag utgår från att det var ft_min_word_len du ändrade, tänk på att fördelen med att ge ett felmeddelande är att användaren förstår att ordet inte tas med i sökningen. Minskar du minimilängden utan att bygga om tabellen förblir ju "och" oindexerat.

Mer generellt: det verkar inte som att det finns något stöd för exempelvis sökning på exakta fraser, eftersom motsatsen är menad vara en feature och inte en bugg - Xenforo har valt att göra "naturlig text" sökning till sin default.

Ni kan förstås prova byta till "boolsk" fulltext-sökning eller fulltext-sökning med "frågeexpansion", men jag tror det är mycket mera värdefullt att ligga så nära Xenforos defaultinställning som möjligt. Jag hade nog inte ens ändrat på ft_min_word_len - utan helt enkelt bett användarna ta bort ordet "och" från sin sökning...

 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
jag tror det är mycket mera värdefullt att ligga så nära Xenforos defaultinställning som möjligt
Det där är något vi lärde oss med den förra plattformen där vi försökte konfigurera och ändra och det gick åt skogen. :)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Går det på något sätt att stänga av "ditt ord var för vanligt och togs bort ur sökningen"-biten när man söker bland inlägg på WRNU?
Svaret är "nej"
Teoretiskt får nog svaret sägas vara "ja" - WRNU skulle kunna ge ft_stopword_file värdet "empty string" - men jag hade inte rekommenderat det.

Funktionen pratar trots allt bara engelska, inte svenska.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Google: "drakar och demoner" site:rollspel.nu
Precis.

Det finns ingen anledning för enskilda sajter att lägga ner tid på site-specifik sökning, när dessa sökmotorer ändå är så fullständigt underlägsna Google's sökning.

Absolut bästa och enklaste lösningen (både här och överallt) är att se till att sajtens innehåll inte är blockerat för googles indexspindel. Sedan kan man lika lägga ner den egna sökningen.

(Man kan förstås byta till en "sitespecifik" sökning "powered by Google" om man inte tror kundkretsen är kunnig nog att använda ovanstående)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,453
Location
Helsingborg
Google: "drakar och demoner" site:rollspel.nu
Jag söker dock väldigt mycket på wrnu och jag har använt Google. Wrnus sökfunktion ger mig bättre svar, dels i utvalda svar och presentation (där Google spammar samma trådar) men dels att den ger min bättre valmöjlighet i vilka forum jag vill söka på. Testa sök på funktionalitet teoretisk i både wrnu och Google bara som ett exempel.

Förr var dock sökfunktionen bättre på wrnu, då det gick att använda +sökord +ettTillSökord för att göra en "AND"-sökning och det gick dessutom att använda *wildcards. Nu försöker istället sökfunktionen vara "jättesmart" och gör AND och wildcards i alla sökningar. Helt OK för snabba sökningar, men hade varit schysst att alternativet för avancerade sökningar gav något mer än bara välja forum.

Jag har för övrigt testat "powered by Google" och mitt utlåtande är att en intern sökfunktionalitet slår det, eftersom Googles antagande av "relevans" är inte klockren för enskilda siter.
 
Top