Hur du lär någon att kalla på dig
I en oas långt sydväst om Dokkara, i ökensanden, ligger en liten by kallad Rawahára, där de få invånarna brukar marken och föder upp färgglada fåglar, som de fångar vid vattenhål runtom i oasen och säljer till vandrande köpmän. Dessa fåglar har jag sett vid hovet, där de anses omåttligt dyrbara, och jag köpte några för att presentera till min prins men förlorade dem på vägen.
Det anmärkningsvärda med denna by är dock något annat. Några timmars resa utanför oasen finns en mängd kolossala ruiner från ett hedniskt kungadöme; bland dessa finns också ett slags soptipp av papyrusblad, som sanden täckt, och som jag fått höra talas om av en av de handelsmän jag nämnde. De flesta av papyrerna är täckta med en djurdyrkande irrläras primitiva kråkfötter, bara dugliga till bränsle till min brasa om nätterna, men på några fann jag värdefull kunskap, bitar av uråldriga lärda verk, däribland den magiska formeln ovan.
Att den är ett verk av Chrysanthos anser jag otvetydigt: förutom att själva papyrusen angav det har jag hittat hänvisningar till denna formel i andra böcker, där den också nämns som tagen ur Chrysanthos, och från de få kvarvarande textfragmenten i
Grimoire Breizheg i Galvez, anser jag mig kunna visa att detta är den förlorade formeln som hör hemma i hålet på folio 15 recto.
Som en anmärkning så kan jag säga att den här och denandra kommentaren som jag just skrev är menade att höra ihop, såatt ifall det inte är ett bra läge som jag använde i denhär kommentaren föratt passa med att fastna i en stor öken så byt ut det mot ett annat ställe. Påsammasätt så, det finns ju många detaljer som kanske inte passar alls eftersom att jag inte är inläst alls på Sagavärlden, men jag vet ju att du har tänkt att skriva om domhär kommentarerna iallafall, såatt kanske så blir det inte så hemskt mycket extrajobb?
Också vill jag be om ursäkt föratt dom är så förbannat långa och pratiga bäggetvå, eftersom att jag skrev dom medans jag inte kunde sova, jag har alltså inte fått en endaste blund i ögonen inatt och därför så ser dom ut därefter

(Ifallatt någon undrar över varför dom är inlagda så nära ihop så kan jag säga det direkt: det är därföratt jag har skrivit dom båda påsammagång, jag blev distraherad från ena iden av denandra och sen gjorde jag klart dom lite omväxlande.)