Nekromanti Sökes: Bamse-rollspel från slutet av 1990-talet

Fuchsia

Veteran
Joined
1 Jun 2019
Messages
3
Vet inte om det är rätt tråd, men jag söker ett rollspel som jag spelade en varm sommarkväll i högstadiet, runt 1999 kanske.
Det var ett Bamse-rollspel som någon grävt fram, med regler som fick plats på ett A4 typ. Jag spelade Katten Jansson och hade egenskapen "Hoppa långt" eller något sådant.
Kan för mitt liv inte hitta det! Hittar bara en tråd här på rollspel.nu som omnämner en hack på Gudadaga. Jag känner inte till Gudasaga men jag tror inte att det var det.
Känner någon igen det jag pratar om? Skulle vilja prova det med barnen på förskolan.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,550
Jag har tyvärr aldrig hört talas om ett officiellt Bamse rollspel och har letat lite inför Bamsesaga tråden (och tog en titt nu också).

Antagligen var det du spelade ett hemmabygge (vilket absolut inte gör det till ett sämre rollspel!). Men det gör det svårt till omöjligt att hitta tyvärr :(

Det finns dock flera spel som man skulle kunna spela Bamse med om du är intresserad av det.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,574
Gudasaga är ett nytt spel så det var inte det du spelade 1999. I övrigt känner jag inte till något Bamse-rollspel tyvärr.
 

Fuchsia

Veteran
Joined
1 Jun 2019
Messages
3
O ja, det var hemmasnickrat, inget officiellt - men jag tror det var något som cirkulerade och det är därför jag provar att höra här.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag spelade eller spelledde det typ en gång på ett rollspelsläger. Känner igen beskrivningen du ger. Minns inte var jag fick tag på det och hårddisken det låg på är nog inte i livet längre.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Det fanns publicerat här på WRNU på den tiden det inte bara var forum här. Det har ryktats om att det (och två ton andra hemmabyggen) fortfarande finns tillgängligt på någon admins dator någonstans. Vet möjligen Dante mer?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Om det var 1999 så var det före det som kallades dogmautmaningen (om jag minns rätt) som gick ut på att skriva rollspel som fick plats på en A4. Den tävlingen hade vi några år i streck, typ 2003 och framåt för att brutalgissa. Jag lyckas inget vidare med googlandet och http://oldsite.rollspel.nu/ kommer jag inte åt alls.

Peta på användaren Troberg som var den som höll i dogmautmaningen och som kanske har kvar bidragen. Om bamsespelet nu alls hade med det här att göra, det är bara det enda jag kan komma på att bistå med.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Feuflux;n333900 said:
Om det var 1999 så var det före det som kallades dogmautmaningen (om jag minns rätt) som gick ut på att skriva rollspel som fick plats på en A4. Den tävlingen hade vi några år i streck, typ 2003 och framåt för att brutalgissa. Jag lyckas inget vidare med googlandet och http://oldsite.rollspel.nu/ kommer jag inte åt alls.

Peta på användaren Troberg som var den som höll i dogmautmaningen och som kanske har kvar bidragen. Om bamsespelet nu alls hade med det här att göra, det är bara det enda jag kan komma på att bistå med.
Nej, jag mins nästan säkert att det här är äldre än dogma-utmaningarna. Däremot vet jag inte om det bara låg på siten - som mycket gjorde på den tiden - eller om det dök upp i en julkalender (som ju ofta innehöll sånt). Däremot minns jag också spelet som typ "friform" och skrivet utan så mycket tanke på vad en bra bamse historia är. Det har också funnits ett eller två senare bamse äventyr/spel på andra ställen som mer har tänkt på den grejen, men de har också vart friformiga i sitt utförande.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
För att vara tydlig: det som var typ en sida och där katten Janson typ kunde hoppa långt var det som fanns här.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Varsågod! Ska bli spännande att höra om hur rollspel tas emot på förskolan.

Wayback machine / Internet archive är en fantastiskt bra resurs som förtjänar mer uppmärksamhet. Jag sökte på arkiverade varianter av www.rollspel.nu och på andra datumet jag kollade fanns ett rollspelsarkiv med en samling gratisrollspel.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
För en aningen äldre publik tror jag att just Gudasaga-hacket kan vara riktigt jäkla bra! Det spelas naturligtvis bäst på Farmors rökfria krog, uppe på höga berget.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,313
Location
Kullavik
Vet inte om det är rätt tråd, men jag söker ett rollspel som jag spelade en varm sommarkväll i högstadiet, runt 1999 kanske.
Det var ett Bamse-rollspel som någon grävt fram, med regler som fick plats på ett A4 typ. Jag spelade Katten Jansson och hade egenskapen "Hoppa långt" eller något sådant.
Kan för mitt liv inte hitta det! Hittar bara en tråd här på rollspel.nu som omnämner en hack på Gudadaga. Jag känner inte till Gudasaga men jag tror inte att det var det.
Känner någon igen det jag pratar om? Skulle vilja prova det med barnen på förskolan.
Drar igång den här gamla tråden utifrån att det arrangerades ett Bamse-rollspel på FrunCon 1991 enligt den information jag lyckas få fram och arrangerades av Tryggve Bergholm, Andreas Rönnerdahl och Daniel Rönnerdahl. De kanske vet mer (om man lyckas få tag på dem).
 
Top