Nekromanti Söker...

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Halloj!
Jag håller på att skriva ett rollspel som heter Glödhymn.
Det är ett postapocalyptiskt rollspel med inslag av klassiska sci-fi-koncept, såsom AI, cybernetiska organismer, kloning och mutation, och spelet utspelar sej i Europa som efter 'dommedagen' förändrats kraftigt och mer eller mindre återgått till sen bronsålder/ tidig medeltid, dock utan att man tappar känslan av ett ett postap. rollspel.

Det verkar som om det blir ett ganska bra och komplett rollspel, och jag tror att det kan bli mycket intressant att spela.

Vad jag behöver just nu är en duktig tecknare och/eller kartritare som kan arbeta utifrån skriftliga beskrivningar och sedan sckicka bilderna över internet till mej. Inga referenser krävs, men gärna en 'provbild'.

Det här är ett 'hemmabygge' till rollspel och jag kommer inte att kunna betala några stora summor pengar för bilderna, men det är en chans att få visa andra vad man går för, då jag är säker på att jag kommer publicera rollspelet om det blir färdigt, om inte annat på nätet.

När spelet är färdigskrivet skulle jag behöva så många speltestargrupper som möjligt, men det dröjer nog lite dit.

Tjoflöjt/ Mask
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag gillar namnet "glödhymn" -alltför många framtidsrollspel får någon fånig titel på engelska vilket får allt att kännas "mellanstadiehäftigt" -dvs. hur kefft som helst. Bra jobbat!

Dock, det låter lite som gamla Mutant, på vilka sätt är ditt rollspel annorlunda? Jag tror jag talar för alla tecknare när jag säger att originella prylar är de roligaste att illustrera till. Well, själv har jag inte tid att hjälpa dig med bilder, men när du har en mer eller mindre färdig testprodukt kan jag bistå med regelfunderingar och allmän respons. Det låter iaf ganska häftigt.

/Rising
 

keno

Veteran
Joined
13 Nov 2001
Messages
118
Location
Stockholm
Oj oj. Jag kan inte säga annat än att du har en egen stil. Och jag tycker den är helskön. Att få se sådana här bilder i ett vanligt fantasy rollspel skulle vara heltufft.
Har du nåt mer man kan få studera?
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
UNDERBART!

Stående ovationer till dej, oiioio...io...äh!
Många av de bilder jag såg i gallerierna innehöll allt det jag sökte; stil, kvalitet, känsla och det skulle vara en ära för mej om du ville hjälpa till.

Skriv till {Gman@trust-me.com} och så ska jag gladerligen förklara allt som du inte känner till...

/Mask
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,482
Location
Helsingborg
Håller med Rising. Gillar namnet.. Klingar bra.. Får mig att vilja ta en närmare titt på spelet bara för namnets skull.

Du verkar seriös när du t.o.m. kan tänka dig att betala för bilderna.

/[color:448800]Han</font color=448800> som är lika svag för schyssta bilder på framsidan som för namn
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Är det likt Mutant...?

Kul att du gillar titeln, den är faktiskt t o m mer igenomtänkt än man tror. Namnet har en något symbolisk mening. Då själva apocalypsen, i spelet, ständigt hänvisas till som 'Elden', är ordet Glöd symbolik för ett liv efter undergången. Hymn betyder 'en besjungen berättlese'. Hela namnet betyder sådeles 'en besjungen brättelse om livet efter undergången'. Glödhymn...

Vad gäller att idén skulle vara lik det gamla rollspelet Mutant, kan jag inte riktigt uttala mej i den frågan, då det närmsta jag har kommit det spelet är att jag sett en blid på framsidan och läst en kort sammanfattning. Jag har inte heller fått idén ifrån Mutant, då jag(pinsamt nog) fick iden från de usla sci-fivåldspocketromanerna 'DE ÖVERLEVANDE'.
Dock tror jag att Glödhymn är något mer verklighetsbaserat än Mutant, då radioaktivstråling INTE muterar på det sätt som spelet Mutant påstår, den bara bryter ner. I dagens sämhälle uttsätts vi dagligen för uppåt 20-30 olika typer av strålningar och inte fan kan jag lyfta bilar, inte. Jag får bara cancer och astma lättare.
I Glödhymn handlar mutationen snarare om en mycket snabb, påtvingad evulotion. Då jag bestämt mej för vad som skulle hända i världen dammade jag av NO-boken och kollade hur detta skulle påverka livet, varefter jag byggde på det.
I övrigt tror jag inte att skjutvapen är lika vanliga i Glödhymn som i Muntant, då själva apokalypsen i glödhymn var en mycket utdragen process och få reliker från 'den gamla världen' finns kvar.

Så att frågan om 'hur spelet är' inte upprepas för många gånger lägger jag en kort beskrivning av Glödhymn som ett eget inlägg. Läs det och om du vill så kan du berätta för mej om det är så likt Mutant att man bör ändra det. Säg det i sådanafall nu, innan jag kommit för långt in i det.

Tack för erbjudandet vad gäller att hjälpa mej spelet senare, jag hör av mej angående det (det kommer förmodligen att ta ett tag, dock)...

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Sammanfattning

Glödhymns rollspelsvärld heter Askhed.
Här är en sammanfattning på Askheds historia som inte så mycket beskriver själva rollspelsvärlden som den ger en bra bild på hur rollspelet är tänkt, rent historiemässigt.

År 2075 bryter världshistoriens största krig ut emellan åsidosatta människor, deras ersättare Klonerna, genetiskt framställda människor, och klonernas ersättare Tiber, cybernetiska skelett med syntetiska kroppar.
År 2076 kastas jorden in i ett kaos av extrema naturkatastrofer och snabbt spridande sjukdommar som splittrar de tre stridande släktena som strider till det att de inte kan finna sina fiender i kaoset.
Det varade så länge att, till slut, ingen minndes när kaoset började, varför eller om det ens fanns någonting innan.
All vetenskap om världen är den som berättas från generation till generation. Snart blev 'den gamla världen' bara en myt som så många andra historier. Kaoset lade sej och de tre släktena såg ut över en förändrad värld. Haven hade dragit sej tillbaka på vissa platser, medan andra platser blivit helt täckta av vatten. Nya bergskedjor och floder slingrade sej igenom länderna, nya ödemarker och skogar hade blidats, himlen i norr var nästan helt täckt av svarta moln medan solen brande värre i söder än någonsin förr. Och mitt i detta stod mystiska, öde städer. Skelett som vittnade om en svunnen cililisation, ett imperium. Höljda i mysterium stod de kvar, relikerna från 'den gamla världen'. Och mitt i detta stod de tre släktena, i början av en ny tid.
Glödhymn utspelar sej sju människogenerationer efter det att kaoset lagt sej. Människorna, nu kända som Humer har börjat bygga byar och sprida sej över det nya landet Askhed. Kulnsläktet, härstammande från Klonerna har även de, om än nyligare, börjat utveckla en liten cicilisation. Många av de Humerna eller Kuln som är okapabla eller helt enkelt ovilliga att bygga egna hem har bosatt sej i de gamla, förfallna och råttinfesterade städerna. Tiberna, det visaste släktet har inte expanderat märkvärt, men deras cicilisation har ändå växt sej mycket mäktig. Så gott som alla Tiber lever i stora städer. Striderna emellan släktena har i regel upphört, men en känsla av hat finns ändå emellan dem.
Likt allt liv i Askhed har den mänskliga evulotionen tvingats att arbeta i högvarv för att människorna ska överleva sin fientliga miljö. När kaoset lagt sej har människor och Kuln utvecklats och muterat till diverse nya folkslag för att bättre passa in omgivning.
I Askhed kan man vid tiden se ett stort mått av en ny bronsålder, de främsta vapnena är svärd och pilbågar, resor sker till fots eller, om man är förmögen, med häst och vagn. Vissa kunskaper och teknologier har dock överlevt apocalypsen och blivit en del av vardagen, såsom tekimplantat och sjukvård som båda förhållit sej relativt oförändrade.
Man har funnit många reliker från 'den gamla världen'. Allt från gamla vagnar, dryckeskärl, kläder och nårgra få har även funnit ofantligt krafriga vapen, kallade skjutvapen. Ett skjutvapen är mer eftertraktat än något från 'den gamla världen' och det vill säga mycket. En man som byter ett skjutvapen med en handful kulor emot vadhelst mindre än ett hus och tre hästar gör en dålig affär.
Askhed är början på ett nytt rike i en gammal och trött värld med många demoner och hemligheter som döljs av dess jord...
I Askhed sjungs gamla hymner...
I Askhed börjar allt om...


Det var det...
Läs det och kom gärna med åsikter.

/Mask
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Man tackar

Kul att du åxå gillar namnet. Har fått mycket positiv respons bara på de. Jag skrev lite om vad det egentligen betyder som ett svar på 'Rising's inlägg.

Jag är faktiskt ganska seriös om det här, då jag tror att det kan bli riktigt bra. Jag har t o m skaffat ett par tekniska rådgivare för att allting ska stämma och på så sätt bli så realistiskt som möjligt. Givetvis ska man inte låta detaljer ta överhanden, men om det stämmer bra är det ju kul. Jag har även kontaktat några riktigt skickliga proffisionella rollspelskribenter som, några av dem, gått med på att hjälpa mej med kommentarer och dylikt när det är någolunda färdigt.


Tack för att du påminde mej; jag måste ha en framsida...

/ Mask
 
Top