Nekromanti Söker ett spel som var på GothCon

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Jag såg ett spel med vitt omslag i författarehallen i huset med butikerna.

Det kom med en stor vit karta över en stad.

Det låg till höger om bordet med Äventyr! Rollspelsprodukterna.

Någon som kanske vet vad jag är ute efter?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Jag tror att du menar Ödesväktarna!


Det låg på Elosos bord, och det fanns mycket riktigt en fin stadskarta att köpa till.

Det är alltså mitt spel, som jag släppte nu på Gothcon. Jag hade hänvisat dig till spelets hemsida om inte jag alldeles precis nyss upptäckt något slags fnurra hos vårt webbhotell.

Men jag kanske kan stå till tjänst ändå?
 

Attachments

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Ditt spel var det mest intressanta jag såg på hela GothCon. Jag är mycket nyfiken på ditt spel.

Det var olyckligt att du inte var där när jag kom dit.

Jag har aldrig spellett ett rollspel som är fokuserat på vad som händer i en stad. Är det så du tänkt med spelet? Jag läste baksidan, och bläddrade lite kvickt i boken och såg regler för övertalning.

??????Som sagt, jag har en väldigt ytligt uppfattning om ditt spel.

Skulle du ha lust att ge en lite mer detaljerad översikt över vad du haft för mål med ditt spel, och hur reglerna leder till det?

Kommer man kunna beställa boken online, eller kommer du sälja en PDF?

Så roligt att du hittade detta inlägg. Jag hoppas du fått glädje av ditt spelutvecklande. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
FireVisor;n318181 said:
Ditt spel var det mest intressanta jag såg på hela GothCon. Jag är mycket nyfiken på ditt spel.

Det var olyckligt att du inte var där när jag kom dit.
Nä, jag har sällan orken att sitta i butik tyvärr. Jag glider runt på konventet, spelar lite, och åker hem. Det finns folk som är mycket bättre än mig på säljarbiten =)

FireVisor;n318181 said:
Jag har aldrig spellett ett rollspel som är fokuserat på vad som händer i en stad. Är det så du tänkt med spelet? Jag läste baksidan, och bläddrade lite kvickt i boken och såg regler för övertalning.
Det finns en tråd här med lite mer info om spelet och så, men i korthet: ja. Man spelar utredare av ockulta mysterier i en Babylon-inspirerad miljonstad. Det är alltså ganska långt från traditionella fantasy-rollspel dels genom att det är stadsfokuserat och dels att det inte är europeisk medeltid. Det finns heller inga orcher eller alver, utan bara människor och ett slags humanoida ödlor som kallas "reptider".

Reglerna är ganska enkla jämfört med, skulle jag säga, en majoritet av andra rollspel. Inriktningen är ganska simulerande, dvs det är ett system som försöker vara "realistiskt" eller åtminstone trovärdigt och det simulerar världen på ungefär samma sätt som de flesta traditionella spel. Man har värden för vad man är bra på, man rullar 2t20 och om minst en av tärningarna är lägre än eller lika med värdet i aktuell egenskap så lyckas man.

Däremot ligger reglerna inte så mycket i fokus i spelet. Vi har tänkt mer på världsbygget och på spelledarkapitlet, där det står ganska mycket om hur man kan göra för att konstruera den sorts mysterier spelarna ska kunna lösa.

FireVisor;n318181 said:
Kommer man kunna beställa boken online, eller kommer du sälja en PDF?
Boken kan köpas online i detta nu! På spelets hemsida http://ödesväktarna.se finns länkar till butiker där man kan köpa boken, och till vår egen Publit-shop där man kan köpa direkt från oss.

PDF:en är helt gratis, den ger vi bort – på hemsidan finns regelboken i två versioner (en högupplöst, en lite mindre) att ladda ner – helt komplett och fri att ladda ner och sprida. Man kan också läsa den online utan att ens ladda ner den, via Issuu. Det finns också en version i formatet ePub, ifall man har en e-boksläsare.

Framöver kommer spelet också att läggas upp på Drivethrurpg. där man om man vill kommer att kunna betala för pdf/epub. Men vi kräver aldrig pengar för de elektroniska versionerna. Jag brukar göra så med mina spel, att jag ger bort PDF/ePub-versionen och bara tar betalt för den fysiska.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Tackar hjärtligt för för svar!

Systemet är mycket nära vad jag själv är mycket sugen på.

Spelar Black Hack, som också är rulla under och har 2t20 också.

Tack för att du ger ut den gratis. Ska genast läsa!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
Lightshy;n318195 said:
Jag hoppas på mer Ödesväktar-material i framtiden!
Vi ska göra vad vi kan! =) Allt beror på hur mycket tid och ork vi som jobbar med spelet har – och givetvis i viss grad också på mängden intresse folk visar. Närmast jobbar vi ju på en artikel om ödesmagi till närmaste Fenix, och efter det... Tja, det finns planer.
 

FireVisor

Veteran
Joined
28 Dec 2013
Messages
24
Location
Sundsvall
Jag har nu läst en stor del av bokens början. Det är välskrivet och genomtänkt och jag blir genast sugen på att dyka in i världen med likasinnade.

Hur ser det ut med planer på en eventuell översättning till engelska?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,647
Location
Rissne
FireVisor;n318203 said:
Jag har nu läst en stor del av bokens början. Det är välskrivet och genomtänkt och jag blir genast sugen på att dyka in i världen med likasinnade.
Tackar! Kul att höra!

FireVisor;n318203 said:
Hur ser det ut med planer på en eventuell översättning till engelska?
Det finns just nu inga sådana planer; översättningar är en sån där grej som tar väldigt mycket tid och/eller kostar väldigt mycket pengar. Kanske i framtiden, om det går riktigt bra för spelet. Och jag får tid över.
 
Top