Söker efter en poster föreställande en karta över Midgård

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag vill minnas att jag i ungdomen hemma hos en klasskompis såg en poster föreställande en karta över Midgård som jag även sprang på vid ett tillfälle i vuxen ålder .

Jag vill minnas att postern var lodrät och i nedre vänster hörn stod Gandalf , Gandalf kan ha vilat händerna på ett svärd med spetsen på svärdet mot marken eller så kan han ha hållt i en vandrings/trollstav . Kommer inte ihåg om även bilbo och dvärgarna figurerade på kartan eller om det var Gandalf och the fellowship eller om det bara var Gandalf . Gandalf kan ha stått på en kulle

Vill ha för mig att postern var i tecknad stil

Jag såg postern för första gången när jag var 12 år hemma hos en klasskompis som hade den på väggen i pojkrummet . Det var runt 94 så postern måste vara tryckt senast 94 även om motivet kan vara äldre än så och postern tryckt innan dess

Jag har försökt googla efter postern men utan resultat .

Är det någon som vet vad det är jag talar om , existerar en sådan poster eller spelar mitt minne mig ett spratt ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Denna poster har ingen karta, men den var rätt vanlig i min ungdom och prydde några av mina vänners väggar. Kan det vara den?
97851828-BB60-44C1-8E25-22E8208FF02D.jpeg
Annars kanske det var en poster föreställande omslaget till Bakshis animerade film? Där håller ju Gandalf i ett svärd:
1764B8FF-DD96-4938-8D81-5AF395C0BF98.jpeg
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kan ha varit något likande den första postern @Franz postade , den påminner lite i stilen men vill minnas att det var en karta över Midgård i bakgrunden och Gandalf höll till nere i vänster hörn.

Det är inte postern till bakshis film och inte heller Pauline Baynes Midgård karta ifrån 78 .


första gången jag såg postern var som sagt 94 och andra gången jag såg postern var nån gång i tidiga/mitten av 20 års åldern då jag jobbade inom kommunen som flyttgubbe och vi röjde ur nått lager och jag och en arbetskompis såg postern inramad och snygg och båda ville ha den så chefen lottade mellan oss och arbetskompisen fick den.

Jag är ju idag 40 år och fyller 41 om några månader så det är ju 16-17 år sedan jag såg postern senast så jag kan blandat ihop olika posters, minnena från den tiden är ganska grötiga tyvärr.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Och inte den här klassikern?



//EvilSpook
Det är Pauline Baynes poster ifrån 78 så nej det är tyvärr inte den .

Vad jag minns men mitt minne kan som sagt spela mig ett spratt så figurerade Gandalf i förgrunden nere i vänster hörn
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Hittade några fler gamla posters. Det är säkert ingen av dem då de inte riktigt stämmer på beskrivningen, men man vet ju aldrig 🙂
BD097EC5-7C10-40D0-A8C1-70135D7AE866.jpeg
53472834-B196-4832-93CE-D90FC2723E37.jpeg
66BF631F-700B-4424-8E73-1E2E5CCE9D8E.jpeg
4F8215DA-FD5F-4CE5-863B-23EF51A3499D.jpeg
B6B64AF8-4BC1-4775-BE7B-4525C3922A53.jpeg
CE64DED9-54A8-4525-A19F-69D463DF0035.jpeg
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Jag hade en karta över midgård på vägen i pojkrummet. Så som jag minns det stod det "Tolkiens midgård" på den. Det kanske var med en bild på Gandalf&CO i hörnet - jag minns inte.

Den jag hade på väggen var inte någon som postats i tråden, utan var mer "modern" i stilen.

Det här borde ha varit någon gång på 90-talet.

EDIT! Hittade en bild på den jag hade!
1665565607411.png
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Jag hade en karta över midgård på vägen i pojkrummet. Så som jag minns det stod det "Tolkiens midgård" på den. Det kanske var med en bild på Gandalf&CO i hörnet - jag minns inte.

Den jag hade på väggen var inte någon som postats i tråden, utan var mer "modern" i stilen.

Det här borde ha varit någon gång på 90-talet.

EDIT! Hittade en bild på den jag hade!
View attachment 10308
Nu börjar vi närma oss men jag vill som sagt minnas att det var Gandalf nere i hörnet och att det hela hade en mer tecknad look.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Tusan jag tror jag vet precis vilken du menar men kan inte hitta den heller!

Visst hade den en ryttare i ringbrynja (rohirrim) med baner också?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,255
Jag hade en karta över midgård på vägen i pojkrummet. Så som jag minns det stod det "Tolkiens midgård" på den. Det kanske var med en bild på Gandalf&CO i hörnet - jag minns inte.

Den jag hade på väggen var inte någon som postats i tråden, utan var mer "modern" i stilen.

Det här borde ha varit någon gång på 90-talet.

EDIT! Hittade en bild på den jag hade!
View attachment 10308
Exakt den hade jag på väggen som ung! Present från min ytterst icke-nördiga morfaster om jag minns rätt.
 

SaaJeflaLess

Veteran
Joined
1 Jun 2022
Messages
86
Location
Karlskrona, typ.
Jag hade en karta över midgård på vägen i pojkrummet. Så som jag minns det stod det "Tolkiens midgård" på den. Det kanske var med en bild på Gandalf&CO i hörnet - jag minns inte.

Den jag hade på väggen var inte någon som postats i tråden, utan var mer "modern" i stilen.

Det här borde ha varit någon gång på 90-talet.

EDIT! Hittade en bild på den jag hade!
View attachment 10308
Minns jag inte helt åt helvete så var det väl den där som såldes i samband med SRs radioteater? Har för mig att man fick ett fint litet häfte till också.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tusan jag tror jag vet precis vilken du menar men kan inte hitta den heller!

Visst hade den en ryttare i ringbrynja (rohirrim) med baner också?
Kan ha haft en ryttare av rohan med på postern men kommer tyvärr inte ihåg det .

Det jag minns specifikt är Gandalf nere i hörnet så tillvida att mitt minne inte spelar mig ett spratt.
 
Top