Nekromanti Särdrag

Ruskendrul

Veteran
Hej. Har en fråga angående förmågor och särdrag i Symbaroum

Robust, som Rese. Kan man öka den med erfarenhet?

Den går ju inte att skaffa i spel då det är ett särdrag, vilket jag gillar. Eller är enda sättet att skaffa över nivå ett i robust att använda sig av sin gesäll förmåga så man startar med robust gesäll och tre förmågor på noviså man startar med robust gesäll och tre förmågor på novis?

Paal

Imaginär fantast
Är ganska säker på att man kan öka sina särdrag med Erfarenhet. Skaffa nya särdrag är nog oklart, upp till SL. :)

Ruskendrul

Veteran
Så exceptionellt OP.

Min spelares nyskapade karaktär absorberar i grund 2T6...

Han gör dessutom redan nu 1T10+2T6 i skada (bärsärk)

CapnZapp

Myrmidon
Det är väl fräckt?

Resar har låg social ställning. Om Bärsärken är lättlurad kommer din omgivning använda dig för sina egna syften. Om - eller när - en fientlig svartkonstnär tar kontrollen över honom är dina kumpaner illa ute. Iallafall tills de med blir stridsmonster. Det finns det mer än ett sätt att bli. Du är mycket större än dina kumpaner, så bli inte förvånad om alla fiendens förgiftade pilar skjuts mot dig.

Men visst, om du och din grupp inte är redo för en 2,5 meters bärsärkrese föreslår jag du slår fram en ny karaktär.

Ruskendrul

Veteran
Jag är SL så jag "bryr mig inte" vad mina spelare vill spela. Det är deras karaktärer och dom väljer själva vad dom vill spela. Att som vissa SL gå in och bestämma vad folk ska få spela är bara tarvligt. Däremot är jag rent spelmekaniskt orolig.

En Rese med Robust + Bärsärk + Järnnäve + Sköldstöt har så mycket skada i omlopp att den slår ihjäl allt "normalt" motstånd på ett slag och knappt själv kan bli skadad över huvud taget. Robust + Lätt rustning ger Abs 2T6.

Argumentet "ahmen då kan man ju bara slänga in en roflkopter magiker med miljarder i spells". Om man tvingas använda sig av något som "kan döda resen" så innebär bara det att sagda rese-mördare även kommer kunna våldsmörda alla andra karaktärer också. Motståndet man tvingas använda mot en rese står inte i proportion till resten av spelgruppen.

En sådan mördarmaskin behöver inte bry sig om den låga sociala ställningen. En karaktär är aldrig mer lättlurad än vad spelaren tillåter ändå. Spelaren har givetvis bunkrat upp med Viljestark. Alla fiender har inte förgiftade pilar. Man möter inte "resemördarmagiker" runt varje hörn.

Det är inte den robusta Resen som helhet det är fel på. Det är summan av alla bonustärningar. Efter en bra sving kan han göra 22 i skada. Efter rustning på ett ganska tufft monster (rustning 7) så återstår 15 poäng som går rakt in vilket one-shottar i stort sett alla varelser i hela världen.

Robust borde egentligen bara öka Tålighet (+2, +3, +4) och Smärttröskel. Bärsärk borde ignorera smärttröskel och enbart uppgradera tärningen i skada.

CapnZapp

Myrmidon
Ruskendrul;n105125 said:
Robust borde egentligen bara öka Tålighet (+2, +3, +4) och Smärttröskel. Bärsärk borde ignorera smärttröskel och enbart uppgradera tärningen i skada.
Det låter som en bra husregel. Kanske rentav nödvändig i din kampanj, men tanke på vad du tycker.

I korthet: Symbaroum är inte spelet för dig som förväntar dig att 10 XP ger ungefär lika mycket "utility" oavsett val.

Rent allmänt är Symbaroum fyllt av "OP" förmågor, den ena mer "övermäktig" än den andra. Det exempel kanske fler uppmärksammat är "följeslagarritualerna" (främst Bjära och Skyddshelgon) som ger dig en helt ny karaktär. För 10 XP får du alltså nästan helt utan begränsningar styra två karaktärer! Få andra val i spelet kan mäta sig med att få dubbelt så många handlingar per runda.

Men tanken är att alla ska kunna bli "övermäktiga" inom sitt valda område.

För att kunna njuta av spelet behöver du se på det på ett annat vis, där dina spelare är införstådda med att om alla ska dela strålkastarljuset lika måste de frivilligt begränsa sig till att lägga sig på samma "nivå" (vare sig detta gäller kapacitet i strid, i sociala situationer eller när det gäller att utforska skogens djup).

PS. Jag har inget med Järnringen AB att göra.

CapnZapp

Myrmidon
Ruskendrul;n105177 said:
Min husregel är enkel - alla "extra" tärningar är bara att man uppgraderar tärningar. Min spelares rese gör 1T12+4 i skada istället vilket han tycker är helt rimligt så slipper man scenarion där han automatiskt slår ihjäl Ärketroll på träff.
Så länge du och dina spelare är nöjda... Annars tror jag en alternativ lösning är att helt enkelt belägga bärsärken med olika begränsningar: dels kanske Bärsärken måste slå Viljestark för att avsluta strid medan det finns motståndare kvar, dels kanske Bärsärkare isoleras ännu mer socialt än vad som redan gäller Resar.

För övrigt ska det mycket till att "automatiskt" slå ihjäl Ärketroll med attacker som inte ignorerar rustning. 28 skador närmare bestämt.

En nykläckt rese (Robust II, Bärsärk I, Järnnäve I) gör 1T10+2T6 skador med ett tvåhandsvapen. Det räcker för att nå trollets Smärttröskel (maximal skada > 19) vilket mycket riktigt ger ett frislag som teoretiskt tillåter resen att döda trollet på en enda handling.

Maximala 22 + 16 skador ger efter rustningsavdrag precis de 18 skador som krävs för att sänka trollet. Men jag skulle mer karaktärisera den chansen som "astronomisk" än "automatisk"... ;-)

Men överlever trollet din handling innebär resens rustning på 1T6+1T4 långt ifrån något säkert skydd mot Ärketrollets attack Klor 16. I bästa fall tar du 6 skador och slipper därmed ta ett frislag (eftersom jag antar du har Stark 13 eller bättre).

Ärketrollet har mycket större chans oneshotta dig än du det. Men visst, som nykläckt hjälte är det onekligen lovande oavsett.

Viktigare är dock att ett ensamt Ärketroll långt ifrån ska ses som ett episkt "oövervinneligt" motstånd.

Samt att ditt obefintliga Försvar ger dig långt sämre överlevnadschanser än exempelvis en liten Svartalf (med 2T4 i rustning).

Visst är en Rese med Bärsärk ett stridsmonster.

Men det är också det enda han är, eller bör tillåtas vara. Kretsar din kampanj enbart kring strid kanske din husregel är en bra idé, men tänk på att när du väl påbörjat husreglandets bana är det svårt att sluta (fråga mig, jag vet :) - och det finns många fler kombinationer av förmågor som är "OP"...

I en genomsnittslig kampanj såsom Järnringen tänkt sig det förstår jag om vare sig Rese, Robust eller Bärsärk var för sig är i ett särskilt stort behov av att husreglas. Många spelare skulle aldrig finns kpmbinationen attraktiv, eftersom den i deras ögon renodlar karaktären till enbart strid.

CapnZapp

Myrmidon
Ruskendrul;n105125 said:
En sådan mördarmaskin behöver inte bry sig om den låga sociala ställningen. En karaktär är aldrig mer lättlurad än vad spelaren tillåter ändå. Spelaren har givetvis bunkrat upp med Viljestark.
Detta säger mig att din spelare betraktar Symbaroum ungefär som många betraktar D&D - som en minmaximeringsutmaning. Det klarar det inte av att hantera. Det är Järnringen ointresserade av att ta hänsyn till.

Intressantare vore att spela "mördarmaskinen" som någon med ett förflutet som tvingar dig gå den smala vägen; där varje våldsdåd leder till en häxjägares undersökningar. Eller att resen är pacifist. Eller initiativlös som Lenny i Mice and Men. Eller att spela honom som Mickey Rourkes karaktär i Sin City; plågad och korkad och lättledd samtidigt som han bokstavligen är en mördarmaskin som är nästintill omöjlig att slå ihjäl.

Att spela en bärsärk-rese som en smart charmig krigare med stort socialt nätverk och stark vilja och mannamod, dvs en karaktär designad för att sakna brister, är att bryta systemet. Det är ju trivialt och därför inte särskilt intressant.

Jag tror balanserings-husregler av enskilda förmågor är en tröstlös väg att gå. Bättre då be din spelare göra något intressant. Att börja husregla som reaktion på upplevda obalanser är ju bara att uppmuntra vidare minmaxande, och då föreslår jag ärligt och utan sarkasm att ni byter till D&D.

Ruskendrul

Veteran
Jag håller med. När jag själv spelar så är det mer med djup.

Men.

Nu spelleder jag och mina spelare bestämmer själv över sina karaktärer. En spelledare ska inte mixtra med spelarens vision av vad denne vill hur karaktären ska vara, då kan man ju lika gärna spelleda för sig själv. Rese-spelaren i fråga är inte så intresserad av bakgrund/socialt spel och satsar helhjärtat på att bli den perfekta bultarmaskinen.

Att det bara tog honom runt fem min att hitta kombinationer som gjorde honom till ett "döda allting på ett slag monster" är mer en fråga om dåligt konstruerade regler där konstruktörerna helt enkelt inte tänkt till helt vad som egentligen är passande. I ett system där max tålighet är runt 15 (även för monster med ytters liten variation) så bryter man helt enkelt sönder hela spänningen i en strid om man kan slå ihjäl i stort sett 90% av alla monster på första träffen.

Som du själv skrivit i tidigare inlägg om "problemet med statiska värden på SLP". Detta är bara en förlängning av detta. Nu improviserar jag visserligen en hel del, något som är enklare i och med Symbaroum's simpla regler. Men man ska inte behöva sätta sig ner och dra i husregel-nödbromsen det första man gör bara för att en spelare hittar optimeringsförmågorna till strid.

Ärligt så har D&D betydligt bättre ram- och regelverk men det är ett levelspel, något jag aldrig spelleder. Och det är inte att vi husreglar på upplevd obalans. Kan man inte se obalans i systemet saknar man matematisk förmåga.

Jag betackar mig för fler fluff-svar som inhyser noll konstruktiv kritik eller förslag på hur man kan styra upp ett dåligt genomarbetat regelverk. Helt utan sarkasm, och helt ärligt. :)