Sälja och köpa lägenhet - fråga

Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Utifrån Efficient Market Hypothesis borde det vara ungefär lika lönsamt som annan investering med samma risknivå, och intuitivt känns det som mer jobb än att köpa aktier i fastighetsbolag?
För att ta ett konkret exempel: den som kan köpa en bostadsrätt i Vasastan i Stockholm gör nästan alltid en bra affär om han eller hon har tid och råd att vänta ett par år med att sälja.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Vad som har hänt i just din förening har jag ingen aning om. Det jag pratar om är det generella.
Jag pratar också generellt.

Även om räntorna just nu är höga, så är de ändå i kontakten med banken alltid förhandlingsbara. Inte till vilka nivåer som helst, men till viss del. Många inser inte att de är kunder utan går bara till en bank och tar det bud de får där. Det är fullt möjligt att förhandla med flera banker samtidigt. Jag har sett många exempel på föreningar som har tagit onödigt dyra lån. Det var min empiriskt välbelagda poäng.
Självklart kan man förhandla med flera banker samtidigt, det torde väl vara standard. Men faktum kvarstår, om du hade en väldigt låg ränta innan och måste förhandla om nu så är risken överhängande för en rejäl ökning. Det handlar alltså inte om att man är dålig på att förhandla, man kan ju ha förhandlat sig till något som jämfört med lån på andra ställen är väldigt fördelaktigt men som ändå är såpass högre än vad man hade innan att konsekvensen blir en avgiftshöjning.

För de föreningar som behöver omförhandla sina lån nu kan det självklart bli dyrt. Men det är ju också en del av den information man behöver vara uppmärksam på när man köper bostadsrätt - när behöver lånen omförhandlas? Och naturligtvis: hur stora är lånen? Det finns skuldfria föreningar helt utan månadsavgift (och då får man förstås betala för det vid köp)
Jag förstår inte riktigt vad du tror att du argumenterar emot här? Jag har aldrig påstått att man inte ska vara uppmärksam på föreningens ekonomi när man köper bostad eller att det inte finns helt skuldfria föreningar.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag pratar också generellt.


Självklart kan man förhandla med flera banker samtidigt, det torde väl vara standard. Men faktum kvarstår, om du hade en väldigt låg ränta innan och måste förhandla om nu så är risken överhängande för en rejäl ökning. Det handlar alltså inte om att man är dålig på att förhandla, man kan ju ha förhandlat sig till något som jämfört med lån på andra ställen är väldigt fördelaktigt men som ändå är såpass högre än vad man hade innan att konsekvensen blir en avgiftshöjning.


Jag förstår inte riktigt vad du tror att du argumenterar emot här? Jag har aldrig påstått att man inte ska vara uppmärksam på föreningens ekonomi när man köper bostad eller att det inte finns helt skuldfria föreningar.
Det är ju du som påstår ”att de feta åren är förbi för bostadsrätter”. Jag påstår att du har rejält fel. Bostadsrätter är fortfarande bra investeringar om man väljer att köpa i rätt förening. Vad som är rätt har delvis med lånen att göra. Om du tittar på föreningarnas årsredovisningar så ser du att det är ganska vanligt med dåliga (dyra) lån som har förhandlats fram vid tidpunkter då räntan varit låg.

Att en del föreningar nu tvingas omförhandla sina lån till hög ränta beror förstås på att de inte tidigare har bundit sina lån till en lägre ränta. Man kan med facit i hand konstatera att deras styrelser fattade dåliga ekonomiska beslut. Alla har inte gjort det. Det finns således fortfarande massor av pengar att tjäna på att sälja bostadsrätter.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det är ju du som påstår ”att de feta åren är förbi för bostadsrätter”. Jag påstår att du har rejält fel. Bostadsrätter är fortfarande bra investeringar om man väljer att köpa i rätt förening. Vad som är rätt har delvis med lånen att göra. Om du tittar på föreningarnas årsredovisningar så ser du att det är ganska vanligt med dåliga (dyra) lån som har förhandlats fram vid tidpunkter då räntan varit låg.

Att en del föreningar nu tvingas omförhandla sina lån till hög ränta beror förstås på att de inte tidigare har bundit sina lån till en lägre ränta.
Jag tror att vi kanske talar förbi varandra. Jag har aldrig argumenterat emot att du inte håller med om att de feta åren är förbi. Du får tro vad du vill i den frågan, jag har inget intresse av en diskussion om det.

Det jag reagerade på vad att du i ett tidigare inlägg antydde att anledningen till att månadsavgiften höjs för föreningar är för att de har varit dåliga på att förhandla fram en bra ränta. Jag menar att även om man är bra på att förhandla fram en ränta så är en höjning ändå oundviklig för många föreningar då den nu bra framförhandlade räntan ändå är högre än den förut bra framförhandlade räntan då den förra räntan framförhandlades när räntorna generellt sett var lägre.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,417
Location
Nirvana
Jag tror att vi kanske talar förbi varandra. Jag har aldrig argumenterat emot att du inte håller med om att de feta åren är förbi. Du får tro vad du vill i den frågan, jag har inget intresse av en diskussion om det.

Det jag reagerade på vad att du i ett tidigare inlägg antydde att anledningen till att månadsavgiften höjs för föreningar är för att de har varit dåliga på att förhandla fram en bra ränta. Jag menar att även om man är bra på att förhandla fram en ränta så är en höjning ändå oundviklig för många föreningar då den nu bra framförhandlade räntan ändå är högre än den förut bra framförhandlade räntan då den förra räntan framförhandlades när räntorna generellt sett var lägre.
Det är riktigt att jag påstår att många har varit dåliga på att förhandla till sig bra bra lån. Titta i årsredovisningarna!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Det är riktigt att jag påstår att många har varit dåliga på att förhandla till sig bra bra lån. Titta i årsredovisningarna!
Jag tror du missuppfattar med flit. Jag lämnar diskussionen nu, vi kommer ingen vart. Frid!
 

harrison

Veteran
Joined
14 Dec 2023
Messages
2
Hej hej! Åh vad kul att du köpt en ny lägenhet, hoppas den blir fin tillslut! Låter som grejer man borde få lära sig i skolan, men det kommer ju såklart aldrig att ske. Men men… Byråkrati brukar ju funka rätt smidigt i Sverige, om man jämför med andra länder, så du bör ej vara orolig. Jag gjorde en liknande grej för några år sedan, men jag blev dock inte godkänd av föreningen förens dagen efter jag hade flyttat ut, så jag bodde en natt på billigt hotell stockholm specialpris med flyttbilen fullproppad av grejer, och flyttade in i nya lägenheten dagen efter haha!
 
Top