Rytm, förutsägbarhet och dramaturgi

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag gillar populärvetenskapliga videor på YouTube, och tittade på nedanstående video idag (den är på franska, men det finns undertexter på engelska). Du behöver absolut inte titta på den för att förstå tråden, men den är i alla fall intressant!


Grejen i videon är att vi dansar eller rör oss rytmiskt när musik är nästan en enhetlig rytm, men det finns lite element som inte följer rytmen för att hjärnan vill använda något för att liksom förstärka och hålla koll på rytmen. Typ. En enhetlig och konstant rytm eller en alltför orytmisk låt gör inte att vi vill dansa. Hon avslutar videon med att tala om hur hon använder samma princip i sina egna videor: Försöker att bryta enhetligheten lite för att hålla hjärnan igång och intresserad. Kolla från tiominutersstrecket för att höra tre exempel som illustrerar fenomenet.

Jag tänker att det här är kanske samma fenomen som gör bra berättelser. vi gillar mönster och förutsägbarhet, men det får inte vara helt förutsägbart. Det ska finnas tillräckligt med saker som bryter "rytmen" för att hjärnan ska engagera sig och identifiera mönstren, men om det är alltför mycket oförutsägbart så tappar man intresset istället. Och om det inte är samma fenomen så är det i alla fall en bra metafor.

Detta kommer säkert inte att bli en lång diskussionstråd, för jag vet inte om det finns så mycket att säga om det, men det var en intressant tanke för mig. Vet inte om man kan översätta detta i praktiska tekniker. Typ "För varje oväntad grej, gör X väntade grejer". Bakers beskrivningsteknik "Beskriv en stereotyp person och lägg sedan till en grej som bryter mönstret" kan vara lite samma tema.

Jag tror att det här kanske gjorde att något klickade lite för mig. Det blev en mental modell som jag kan applicera på många saker. Kanske ska köra det som tema i Hantverksklubben någon dag!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Nu kan jag ju se videon själv istället för att fråga, men jag frågar i alla fall: gws något förslag på frekvens/ratio/vanlighet av det där som bryter av? Som du säger blir det förvirrande och det är mycket som är avvikande (eller att det avvikande blir vanligt, typ Sea Dracula apropå dans ;) ) så det kanske finns någon sweet spot?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Nu kan jag ju se videon själv istället för att fråga, men jag frågar i alla fall: gws något förslag på frekvens/ratio/vanlighet av det där som bryter av? Som du säger blir det förvirrande och det är mycket som är avvikande (eller att det avvikande blir vanligt, typ Sea Dracula apropå dans ;) ) så det kanske finns någon sweet spot?
Som sagt, efter tio minuter finns tre exempel, men de är ju bara exempel. Forskarna har uppenbarligen ett mått på det (syncope/synkop). Det finns en länk till en längre video med hela intervjun (en dryg timme). Jag kanske lyssnar igenom den och ser om det sägs något direkt där. De visar en förenklad graf, men inga värden. Så nej, jag vet inte hur man mäter det och jag vet inte var sötpunkten ligger. Men även om man visste det i musik är jag inte säker på att det kan översättas så lätt till rollspel/berättelser, där det inte finns en tydlig "rytm" på samma sätt. Men det kanske kan ge indicier!
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,935
Location
Ereb Altor
Det här vågar jag påstå är en allmängiltig modell som kan appliceras på nästan allt. Det gäller att hitta de där små stickorna som är vassa och sticker ut. Annars blir det slätstruket och fyller då en helt annan funktion. Eller så är det bara stickor och då ryggar vi undan. Men är det iklätt en lagom bekant kostym så kan vi ta till oss det samtidigt som vi blir överraskade.

Jag skulle tro att det finns någon psykologisk teori som förklarar detta. Men på ett ytligt plan är det nog inte så svårt.

Enklast tycker jag att detta är att använda i tabeller och liknande listor. 9 väntade grejer, 1 som sticker ut.

Vi har f.ö pratat mycket om detta under skrivandet av Kopparhavet. Det bör finnas en twist nånståns. Annars blir det enbart immitation.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Rollspelet Trophy Dark har en inbyggd struktur där alla äventyr/scenarios har fem steg, och där stegen alltid har samma tempo och stuk. Först tyckte jag det kändes väldigt konstigt men nu uppskattar jag den strukturen väldigt mycket.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Tror det var manusförfattaren Aaron Sorkin som använde början på Beethovens femte symfoni (“da da da daaaa”) som exempel på rytm i dialog, och att han alltid brukade stå upp och säga/skrika saker för att känna på flödet i det. Att bygga upp leveransen av viktiga beats med ett närmast melodiskt sätt. Svårt att omsätta till improvisation rakt av, eftersom det är del av en "offline" skrivprocess, men det är en sån sak som jag kan tänka på ibland när jag spelar rollspel. Och det känns som att känslorna i en konversation - som upprördhet, uppgivenhet, frustration, etc - kan göra att åtminstone vissa rör sig på ungefär samma sätt som en tuff beat. :D
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,380
Location
Helsingborg
Keith "Impro" Johnstone brukar snacka om att vi bygger upp ritualer och att man ska bryta dessa ritualer för att väcka intresse. Jag använder det väldigt mycket i mitt miljöbeskrivande, där varje ny mening är en ny företeelse, ett ny infallsvinkel, nya ordval eller helt enkelt en variation mellan långa och korta meningar.

Han pratar dock också om att återinföra element, särskilt mot slutet av en berättelse för att binda ihop saker.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,619
Location
Göteborg
Jag använder det väldigt mycket i mitt miljöbeskrivande, där varje ny mening är en ny företeelse, ett ny infallsvinkel, nya ordval eller helt enkelt en variation mellan långa och korta meningar.
Jag tänker att om man ska följa tankegången i den här teorin så handlar det helt enkelt om att ha lagom mycket som är nytt och sticker ut. Att man ska ha en grundläggande "rytm" som man följer, men att man hela tiden bryter av lite med saker som inte passar in. Och att det är den här "nästan-rytmen" som gör det engagerande.

Motsvarigheten i miljöbeskrivningar till att få en rytm som gör att folk vill dansa är nog att ha en beskrivning som får folk att vilja fylla i detaljer. Tilltäckligt bekant och förutsägbart för att folk ska kunna grokka estetiken och kärnan, men tillräckligt mycket saker som sticker ut för att det ska hållas intressant. Jag tänker att det i fallet miljöbeskrivningar inte behöver vara så mycket utstickande grejer eftersom det är ett så kaotiskt medium från början. Att svårigheten där kanske är mer att skapa rytmen (alltså den tydliga estetiken) än att skapa synkopen (saker som bryter av).

Jag vet inte, jag bara sandlådar lite tankar. Inte som en motsägelse av din post, utan bara att den fick mig att tänka.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Skulle vara kul att testa det hårt styrt, typ lugn scen, lugn scen, uppbyggnad, action, men annat mönster från teori-forskningssidan!
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Eller kanske till och med på nivån repliker eller beskrivningar, typ en rytm i temat per mening eller så :)
 
Top