Rymdskeppsmanualen

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Så efter att ha läst manualdiskussionen i den här tråden så såg jag första avsnittet av koreanska scifiserien Silent Sea, och så blev jag påmind om en idé jag haft ett tag men inte minns ifall jag pratat om här på forumet. Och eftersom jag inte hittar något vid en sökning så tänkte jag köra på.

(Nu när jag tänker efter vet jag inte ens om jag kommit på idén själv eller läst den nån annanstans. Påminn mig gärna!)

Så det här är huvudgrejen med idén: En ganska tjock och detaljerad "operations manual" för ett fiktivt rymdskepp eller kanske rymdstation. I manualen finns information om olika system, reservdelar, vilka värden olika mätare ska ha, hur subsystem interagerar med varandra. Det finns dessutom givetvis felsökningslistor och instruktioner för hur man installerar nya saker eller byter ut gamla.

Det här känns som en grej som redan borde finnas? För nog finns det en massa hard scifi-nördar därute som är kreativa?

Hur som helst tänker jag att den här manualen sedan används i spel. Man kan tänka sig ett oneshot: Rollpersonerna vaknar till liv med lite minnesförlust i ett trasigt skepp som driver i rymden. Nu måste de felsöka och få liv i skeppet innan syret tar slut, sedan räkna ut var de är någonstans och slutligen antingen få dit hjälp eller ta sig därifrån.

Jag tänker mig att om man applicerat tidspress så finns det flera saker som kan eller bör göras samtidigt. Varje spelare har en egen kopia av manualen, och använder SL som bollplank. "Okej, du tar och kollar varför vi inte har något syre, så kollar jag varför vi inte har nån ström. [läser] OK spelledarn, vad säger mätaren Q4?"

Tanken jag har här är ett ganska tekniskt problemlösande, ett slags rollspel som litegrann liknar The Martian men där manualen låter spelarna ha kompetens utan att behöva läsa in sig på allt. Miljön blir ett pussel som man kan lösa genom manual plus klurighet.

Vill man använda sig av det här i en större Traveller-kampanj så funkar såklart det också. Reparationer och mekande med skeppet blir plötsligt en spel-grej som spelarna faktiskt måste vara med och göra, och få känna sig lite kompetenta i. Inte bara betala kosing och tid och slå ett slag och så är det klart.

Jag tänker att man till den här manualen bör kunna ha ett gäng färdiga problem som SL kan använda sig av, av högre eller lägre komplexitet. I problembeskrivningarna står allt SL behöver veta om vad olika mätare etc säger, vad som händer när man prövar olika saker.


Jag förstår att det här verkligen inte är allas kopp te. Det saknas helt sociala aspekter och man bankar ingen i huvudet. Men jag som gillar mekanik och rymden och pussel och grejer känner att det finns ett hål här. Som jag inte hittills tror att jag sett något spel fylla.


Jag vet inte om jag är rätt person att skriva den här manualen. Men nu har jag åtminstone delat med mig av idén.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Jag har skrivit största delen av ett sånt projekt, om jag tolkar dig rätt, men det är en sån sak som ligger på is sedan åratal tillbaka. Baserade upplägget på en kombination av SoldF-manualen (Soldaten i Fält), kombinerat med Haynes-manualer för ubåtar och fartygskonstruktion, samt böcker om rymd- och sjöfart för att få terminologin så korrekt som möjligt. Det som skulle behövas för att göra det faktiskt användbart är nog illustrationer och diagram.

Exempelvis har varje operatör i Stjärnmakten (den settingens rymdpersonal) vissa sysslor som de måste göra ombord, när tid finns. Här stycket om själavård:

"Vi skall frukta och älska Gud, så att vi bättre kan tjäna Riket både i jordelivet och efterlivet. Under pågående mission är det var operatörs ansvar att ombesörja personlig själavård. Ibland görs avkall på de rutiner som civila rättar sig efter på grund av de rådande omständigheterna och den ständiga beredskapen. När en sådan period är över är botgöring av yttersta vikt.
"Botgöring och självspäkelse är centrala metoder för att rena sin själ inför Gud. Särskilt efter missioner där den enskilde operatören tvingats till insats som kostat människoliv. För ändamålet finns alltid ett hopfällbart altare ombord, samt ris för självspäkelse."


Det jag tycker är intressant och vad som fortfarande gör mig nyfiken på ett dylikt upplägg är att du kan förmedla mycket "setting" genom hur saker är formulerade. Exemplet med själavård är lite extremt såklart, men idén var att ha någon sorts scifi-Svea rike i en osannolik kombination av stormaktstidens 1600-tal och framtiden. Hur förmedlas det utan att ha en detaljerad historia? Jo, såklart lite snack om vem som är kung och vilka fienden är.

Tror också det kan kännas rätt coolt att använda manualen "in-game". Den effekt som bra props ofta har. :)

Skillnaden på detta projektet och det du föreslår är dock att detta var mer en operatörsmanual i mer generell bemärkelse - hur du är en god rymdoperatör. Inte lika mycket för ett specifikt skepp.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Om jag som rent tankeexperiment skulle göra en sådan här manual så skulle jag nog behöva börja med att bestämma mig för ganska mycket om den här världen. Spontant känner jag att det som ligger nära till hands för mig är något slags "nasa-möter-aliens"-tänk. Inte så mycket strålvapen och hyperrymd, utan mer en massa knappar, mätare och datorer som inte tänker så mycket själva. Om en hyperdrive är inblandad så är den isåfall det enda som känns riktigt "out there"; en svart låda som kan ursäkta varför skeppet är där det är när rollpersonerna vaknar. Men spontant är jag mer inne på inom-solsystemet-resor av mer traditionellt snitt. Kanske ett mer bebott solsystem än idag, med kolonier och stationer och så vidare.

Ingen gravitationskontroll. Ingen magisk "fixa luft"-grej, utan något som bygger på tech vi tror vi kan ordna. Ingen kallfusion.

Jag tror att jag skulle behöva läsa på lite om NASA och andras rymdskyttlar. Spendera tid med att läsa på om olika system och sådär. Får en känsla för åtminstone det övergripande.

Sedan arbeta ganska mycket uppifrån och ner, i första ledet. Designa skeppets övergripande form och moduler. In- och utgångar. Bränsletankar. Etc. Göra typ en innehållsförteckning till manualen. Sedan gräva mig ner fraktalt i varje system, vad det kan tänkas bestå av. Det skulle behöva bli ett rätt omfattande jobb; jag skulle ju helst vilja ha åtminstone några hundra småsystem som det kan bli fel på i slutänden.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Vet ni vad jag gillar? Jag gillar NASA. Kolla in den här:


"Each fuel tank’s temperature and gaseous nitrogen pressure are monitored by the APU controller and transmitted to the GPC, where quantity is calculated and transmitted to the APU FUEL/H2O QTY meters on the dedicated MEDS display. The fuel quantity of 100 percent on the meter is equivalent to 350 pounds. Fuel pressure (psia) is shown on the FUEL PRESS meter on the dedicated MEDS display. Fuel quantity in percent is also displayed on the BFS SM SYS SUMM 2 display (FUEL QTY)."

Precis sånt här alltså, fast kanske liiiite snyggare layoutat, något fler diagram, och för ett hittepå-rymdskepp. Det är vad jag skulle vilja ha.

Även om jag också ska erkänna att jag inte skulle tacka nej till ett konventsäventyr där man spelar astronauter på en IRL-rymdfärja där man har vältummade exemplar av den här manualen tillgängliga, och där färjan råkar ut för något och så måste man felsöka samtidigt som man undersöker det som hänt…

"Men alltså, spelledarn, visst visade APU FUEL-mätaren på MEDS-displayen för åtminstone två av de tre tankarna att vi har fullt? Men samtidigt kan vi ju inte få igång motorerna? Jag knackar lite på MEDS:en."

"Det enda som händer är att FUEL PRESS"-mätaren wobblar lite."

"…wobblar lite? Det ska den väl inte göra? Den borde ju vara ganska stabil. Vänta… bränslet mäts alltså av APU-controllern och beräknas i GPCn, kan vi kolla om GPCn outputtar något vettigt? Var sitter den egentligen?

(bläddrar)

"GPCs 1 and 4 are located in forward middeck avionics bay 1, GPCs 2 and 5 are located in forward middeck avionics bay 2, and GPC 3 is located in aft middeck avionics bay 3. The GPCs receive forced-air cooling from an avionics bay fan. (There are two fans in each avionics bay, but only one is powered at a time.)"


De här är guld, alltså. Synd att det är 1000 jäkla sidor, inget man skriver ut i en handvändning. Jag undrar om det finns nån firma nånstans som säljer fysiska böcker av såna här manualet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
En till bra länk:


Jag älskar NASA.
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Det skulle också vara en jättebra grund för ett äventyr av typen "det ligger ett strömlöst skepp i omloppsbana, ta reda på vad som hänt".

Då skulle man kunna ha flera, kortare manualer för att sätta igång olika system, med anteckningar i marginalen från tidigare besättning som gör att man gradvis kan pussla ihop vad som hänt, plus vanlig utforskning och resurshantering.

Så jag tycker det låter som en jättebra idé.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
De här är guld, alltså. Synd att det är 1000 jäkla sidor, inget man skriver ut i en handvändning. Jag undrar om det finns nån firma nånstans som säljer fysiska böcker av såna här manualet?
Hur är det med print on demand-tjänster? Tillåter de att man skriver ut offentligt material?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Hur är det med print on demand-tjänster? Tillåter de att man skriver ut offentligt material?
Jag har ingen aning, faktisk. Nasa-grejer är ju (väl?) public domain, så det borde inte finnas några juridiska hinder. Men t.ex. Publit kan ju ha någon policy o att man bara får ladda upp grejer man har upphovsrätten till eller så.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Det finns ju någon cool schematic bok för skepp till Alien-filmerna. Minns inte vad den heter tyvärr.
Mjao, den har jag ju. Men den är inte till någon vidare hjälp just här; den är oerhört snygg men skulle behöva kompletteras med rätt mycket teknisk information…
 
Top