Nekromanti Rymden...

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Sitter och funderar med en cigarett i mungipan...undrar hur man skall kunna göra rymdstrid rolig trots att den är realistisk, och göra den begriplig.

Vi kan börja med begripligheten.
I rymden finns det som ni vet inget "upp" eller "ner", vilket ställer till det när SL försöker förklara. När RP går på marken kan man måla upp en "karta" över vart alla är, men det blir otrligt krångligt att försöka måla 3D, så hur gör man? "Si och så många grader uppåt och si och så många grader åt höger sett från er synvinkel finns ett rymdskepp"? Blir väldigt oklart... Hur gör man för att göra det begripligt? Rymdskepp är ju inte som i många serier, filmer, serietidningar, osv. Artificiell gravitation uppstår genom rotation, vilket gör att rymdskepp borde vara byggda så att allting i kan rotera, och i strid/avancerade manövrar stänger man av rotationen för att underlätta datainhämtningen och beräkningen av kurs, mötande objekt, osv. Alltså kan man inte säga "upp", "ner", och liknande som man kunde ha gjort om det var som i Star Wars. Luke kan ju få följande kommentar från SL: "Rakt ovanför ditt huvud ser du en TIE Fighter." Eftersom han sitter i ett rymdskepp som ser ut som det gör, så kan man säga uppåt, och relatera till skeppet. Det funkar inte i den typ av rymdskeppsdesign som jag tänker mig när någon säger "rymdskepp". Om någon har läst Stephen Donaldsons The Gap Series så förstår denne nog lättare vad jag menar...

Det andra problemet är, hur gör man detta roligt? Det händer väldigt lätt att det inte känns som action, att det bara är en massa mumbojumbo pga av att det är svårt att skapa sig en klar bild av vad som händer, pga av det jag tog upp i första punkten. Så vilka tips har ni för att göra en sådan strid spännande? Man har ju inte direkt fönster som man tittar genom, så hur skall man fånga spänningen i ögonblicket? Jag har inte gett mig på att pröva att spela en rymdstrid ännu, hel enkelt därför att jag inte vet hur jag skulle gå till väga...min pedagogiska kapacitet tror jag inte räcker för att förklara läget tillräckligt bra utan någon bra idé från er, och utan att förklaringarna blir bra tror jag inte att jag kan göra det spännande...

So help me out here...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Blir väldigt oklart... Hur gör man för att göra det begripligt?"

Man gör som alla stridspiloter sedan 1914 - viftar med händerna.

"Så vilka tips har ni för att göra en sådan strid spännande? Man har ju inte direkt fönster som man tittar genom, så hur skall man fånga spänningen i ögonblicket?"

Kasta Star Wars och ID4 i soptunnan, leta upp Röd Oktober, Crimson Tide och Das Boot och drägla. Sedan tar man upp svenska försvarets bokstaveringsalfabete och sätter igång att spåna.

Idag råkade mina spelare ut för rymdstrid à la mer realistisk variant (heh). Större delen av "rymdstriden" var på avstånd över 1000 km. Ett skepp lade sig i svallet bakom ett annat skepp, så nära som under 100 meter. De övriga kom inte närmare fiendeskeppen än 4000 km (och det var en piss i Mississippi vad gäller avstånd).

Sen var det väldigt mycket sensorer, plottande och taktik: "Nytt mål, relativt noll-sex-noll-streck-noll-två-fem, avstånd åtta-sex, fart trettisex, benämnes Ivar 1 och Ivar 2."

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Stämmningstrix!

Ja! SL säger kordinaterna, och så får spelarna flytta 3D-modeller. (Som rollpersonernas sensor i skeppet.)

Krille är smart.. Eftersom sensorer är begränsade så kan man ju beskriva utifrån dom. Begränsningen passar in naturligt.. (Antog att det var detta som Krille menade, men skrev detta iallafall för att kolla..)




/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
i rymden kan ingen höra dig skrika..

jag har utvecklat ett relativt tufft regelsystem för rymdstrider till mitt rollspel.. om du gillar det kan du juh säga till så att jag vet om jag ska köra på det eller inte!

---
EXEMPEL:

jack är ute med sitt sternkreuzer och kryssar i världsrymden när han får syn på en plupp på sin 3D-radar.
"ARGH! objekt-bäring [(0,3,12)-(0,1,4)] KOLLISION om T minus tre tick!!" vrålar AI'n..
jack sätter sig snabbt rill rätta och slår över all energi från neonreaktorn till sköldarna och ett dovt surr snurrar igång..
"T minus EN sekund!"
"T minus NOLL seBLAM!!"
"Ge mig status.."
"Sköldarna nere på 5 poäng men återhämtar sig"
"Sänk sköldarna till EN poäng energi och sök efter jonspår.."
"...fientligt objekt bäring [(0,12,50)-(0,0,-1)]"
Jack stirrade på sin 3D-radar och såg hur allt blev mindre och hur en plupp tillslut kom fram från sidan på bilden.
"All energi till motorerna."
"...MAX ACC, lås söklasern på målet och mosa rakt på det!"
Jack kände hur han trycktes in i sin vattenfotölj.. djup in.
"bäring [(0,0,40)-(0,0,-20)]"
"Stäng av motorerna! All energi till sveplasern.."
"Nu jävlar" tänkte Jack.. Ingen leker med Jack!!
"...Bäring [(0,0,20)-(0,0,-20)]"
"Avfyra lasern och försök snitta över hela buken på aset!"
Ett litet surr hördes när sveplasern värmdes upp och började skära i skrovet på det andra skeppet.
"All Energi till sköldarna!"
"All energi?"
"JA!!"
plöttsligt blev det helt svart, det enda som syntes var dioderna från kontrollpanelen.. de enda ljusen på flera tusen kilometers avstånd. När Jack lade allt på sköldarna hade verkligen allt lagts där, inte ens det livsuppehållande systemet var igång.. långsamt började det bli varmara i skeppet Jack satt i..
Tillslut knäppte han upp en plipp och cockpitten lystes upp.. "Ge mig skaderaport på objektet vi precis passerade"
"Uppsprättat från köl till akter Sir!" sa AI'n glatt.
"Bra.. Då kan jag ta en titt på vår last då!" Sa Jack och knäppte loss sig från sin vattenstol och började gå iväg mot lastutrymmet.
när han kom fram till tryckdörren drog han på sig sina magnetstövlar (hitta ett tuffare ord?) och tryckte på den stora röda knappen. Dörren öppnade sig genast med ett litet Zip. bakom tryckdörren låg det en lång korridor med massor av olika luckor längs med väggarna. Tre golv löpte längsmed korridoren, ett neråt, ett snett upp och åt höger och ett snett upp och vänster. Jack tog ett litet skutt och magnetskorna sög fast sig på golvet uppe till höger. Långsamt började han gå ut mot sitt lilla cargo-bay..

---

energi:
varje rymdskepp har någon/några sorts generatorer som skapar energi på nått sätt (fission, fussion, antimateria). ur dem får man ett visst antal poäng energi (EP - energipoäng).

sedan ska man köpa upp energin man får på olika system som finns på rymdskeppet. dvs: livsuppehållande (luft, tryck, ljus), värmeelement (sänker värmen på rymdskeppet), vapen (kostar att skjuta), sköldar (om sånnt finns..), blaha.
det kan nog bli rätt kul att köpa delar till ett sånnt rymdskepp.. man kan juh göra egna modeller =o)

---

navigering:
allt är relativt, naturligtvis. en liten superdator tar hand om navigeringen och har ett par fixstjärnor och ett atomur att navigera med.
alla positioner i rymden ges med tre variabler x,y och z. varje ökat snäpp är en ljussekund stor (i mitt rollspel).
altså, om något är precis femton ljussekunder framför dig blir dess kordinat (0,0,15). x är höger-vänster, y är upp-ner och z är fram-bak. varje objekt i rymden har en velocitet som anges i hur många ljussekunder den åker med (relativt till det egna rymdskeppet). altså, om fieendeskeppet är 15 ljussekunder framför dig och åker åt 3 ljussekunder åt "höger" varje runda (ur din synvinkel) så får den kordinaten [(0,0,15) - (3,0,0)]

enkelt och lätt. lite svårare blir det om man vill räkna ut avståndet till ett objekt.. då måste man använda massa sin, cos och tan.. eller ha nån tabell.. (jag tror på tabell)

---
DELAR:
för att göra det enklare att förstå skriver jag ner ungefär hur jag tänker mig att alltihop funkar..
alla makapärer har ett par olika egenskaper.. saker som borde finnas är väll - motorer, värmeelement, sköldar, vapensystem, sökare (söklaser, radar, passiv IR, magnetometer, grevimeter, fotometer.. alltihop), livsuppehållande system och generatorer. det som drar mest energi är nog motorerna och vapnen, samt sköldarna när man tar skada (säg att man tar emot 5 poäng skada, men att man bara har 4 poäng energi på sköldarna, då går ett poäng över till skada på skeppet..).. sen kan man dumpa över energi som man vill, i ena stunden har man alla poäng på motorerna och nästa hälften på sköldar och hälften på livsuppenhållande system, värmeelementen (eller ska man kalla det kylagregator?) och vapnen..

---

rymdstationer:
vanliga rymdskepp behöver inte nån artificiell gravitation (tycker jag), men jag kan förklara hur jag tänker göra med de lite större (och mindre) rymdstationerna.. (dethär är helt kopierat från en kompis som hittade det på en websida)

rymdstationerna ser nästan alltid ut som munkar (bakelserna), altså, en stor cirkel som snurrar. man går omkring innuti cirkeln och eftersom det snurrar så blir det oxå centrufugalkragt. desto större rymdstation och snurr man har desto normalare och mer tyngdkraft får man.

En mycket liten snurrande munk behöver snurra mer för att få fram den artificiella tyndkraften. i mitten av munken är det juh alltid noll G (därför att det inte snurrar där). det betyder att om man släpper något högt upp så kommer den saken inte att falla lika snabbt i början som den borde göra, dessutom roterar hela skiten, så effekten blir att saker faller snett!
i små munkar kommer det altså att kännas som om allt är helt snett. det kommer alltid att vara uppförsbacke åt ena hållet, och nerförsbacke åt andra hållet. resultatet är grav sjösjuka.

det blir man däremot kvitt i större rymdstationer. eftersom de är så stora märker man knappt att saker inte faller lika snabbt högre upp och därför känns det inte som om allt lutar.

det andra sättet jag tänker använda i mitt rollspel är just magnetskor som man kan magneta sig fast på olika saker med. i exemplet ovan fanns det flera olika golv i en korridor.. det kan göra det ganska kul tror jag!!

snälla.. säg vad du tycker.. och om jag har glömmt nått.. jag har mer i skallen än vad jag skriver!!

[VARNING!! tänk inte! låt någon annan tänka åt er! VARNING!!]
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmningstrix!

"Krille är smart.. Eftersom sensorer är begränsade så kan man ju beskriva utifrån dom. Begränsningen passar in naturligt.."

Självklart.

"Sensorer till bryggan, Ivar 1 gjorde brännstöt femton sekunder. Beräknar acceleration 1,4G, vektorförändring... skärande kurs två-sju-noll-streck-noll-sex-tre, fart 78, avstånd 34. Beräknar genskjutande för om bogen sexton kilometer om T minus trettifyra sekunder."
"Bryggan till sensor, identifikation?"
"Bryggan, omöjligt att säga i nuläget. Ingen IK. Kan vara allt från en amerikan till en kines. Definitivt inte en ryss."
"Sensor, vad om Ivar 2?"
"Ingen förändring på Ivar 2. Något suddigare IR-signatur."
"Helvete! Klart skepp! Alle man till stridsstationerna! Ta ner spinnet! Sensorer, gå aktivt."
"Aktiverar lidar nu, sir."
"Det här är fartygschefen! Däcket släpps om tio sekunder! Skarpt läge, repeterar skarpt läge!"
"Sensorer till bryggan, nytt mål benämnes Ludvig Ett, genskjutande kurs två-sju-sex-streck-noll-sex-åtta, fart 106 och ökande, acceleration 5,5G och ökande! Identifierad som vampyr! Plottar för närförsvar nu!"
"Försvarsnätet, fri eldgivning, repeterar fri eldgivning!"
"Sensorer till bryggan, nytt mål benämnes Ludvig Två! Vampyr! Plottar för närförsvar! Identifikation på Ivar 1, amerikansk MOV typ Steven Clarke, lidar bekräftar mass- och formkorrelation. Ludvig 1 anslag om tolv sekunder!"
"Jävlar vad nära! Måste vara en konventionell stridsspets! Var i helvete är mitt försvarsnät?!"
"Ludvig 1 förstörd! Ludvig 1 förstörd! Ludvig 2 detonerar! Atomlaser!"
"Skaderapport!"
"Mindre skador i aktra bränsletanken! Ingen annan skada, sir!"
"Försvarsnät!"
"Sir?!"
"Dräp amerikanen för om bogen! Fri eld!"
"Aye, sir! Batteri 1 och 2 låsta på Ivar 1 och ger eld!"

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Stämmningstrix!

Huh, du gillar att skrika ubåts/rymdskepps-kommandon va? /images/icons/wink.gif Verkar som man behöver plugga en fasligt många regler och termer dock.. Nåja, det kommer säkert naturligt!

Lite synd att du postade tre olika trådar, Renfield.. Lite svårare att få en överblick nu.. Det populäraste verkar dock vara att ge kordinaterna a la ubåt..

Fast jag håller fortfarande på min 3D-modell om det ska vara mer hi-tech-skepp! /images/icons/smile.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmningstrix!

"Huh, du gillar att skrika ubåts/rymdskepps-kommandon va?"

Jupp. Använder en hel del av dem både i Evangelium och i SF-kampanjen jag och en kompis kör.

"Fast jag håller fortfarande på min 3D-modell om det ska vara mer hi-tech-skepp!"

Sen kan man skaffa spelet Full Thrust och skippa en tredje dimension. Bara det faktum att spelet kör med tröghet ger det en extra dimension (eller... öh, ni vet vad jag menar).

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Måste erkänna..

..rymdspel har aldrig rört mig.. Men nu blev jag sugen! /images/icons/laugh.gif



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Stämmningstrix!

Borde nog kanske kunna funka ganska hyfsat, om man lägger ner lite energi på att göra upp någon form av standard...

Men vad ligger ett rymdskepps hastighet på? Om vi nu inte ser alltför långt in i framtiden... Vad ligger våra rymdfärjor på nu? När de cruisar i rymden?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: i rymden kan ingen höra dig skrika..

Låter rätt hyfsat, men är inte en ljussekund lite väl stort avstånd? 300 000km? Borde man inte köra på kanske någon mindre del? Fast i och för sig, det beror på hur snabbt rymdskeppen går i ert system...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Stämmningstrix!

"Men vad ligger ett rymdskepps hastighet på? Om vi nu inte ser alltför långt in i framtiden... Vad ligger våra rymdfärjor på nu? När de cruisar i rymden?"

Ca 26 km/s. Fast det har bara mening om man har en jordyta att jämföra med, och man behöver inte färdas så mycket fortare. Lite snabbare än så så lämnar man jordens omloppsbana. Lite långsammare än så så faller man ner.

Desto viktigare är faktiskt acceleration. Hur många G kan man bränna och hur länge? En rymdfärja har ca 3,5G under uppstigningen. Efter två minuter släpper man boosterraketerna och fortsätter med huvudmotorn och extern bränsletank i ytterligare fem minuter under 2,5G. Sedan har man släppt tanken, nått omloppsbana och behöver bara manövrera.

Om vi inte gör något drastiskt (som till exempel någon form av atommotor) så lär det vara ungefär de accelerationerna i ungefär de tiderna som gäller. Skulle vi hitta på en atommotor av något slag så kanske vi kan tiodubbla bränntiden.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Stämmningstrix!

Det är sant att hur länge man kan bränna är viktigt, men hur gör man då för att avgöra hur mycket fart någon får ut av en viss G-kraft/vice versa? För det kan vara viktigt. Och hur avgör man hur mycket G ett rymdskepp kan lägga an? Ett stort, tungt rymdskepp som skall lyfta kanske inte kan komma upp i lika många G som ett litet, lätt, men väl uppe i rymden kanske det stora skeppet kan komma fram snabbar om det kan hålla accelerationen längre? Vad är rimligt? Vad är en rimlig storlek på ett skepp? Vad är en rimlig bränsleförbrukning? Vad är en rilig acceleration? Hur mycket G tål en normal människa innan denne svimmar? Frågorna är många, och jag har ingen aning om vart man får svar, så man letar upp en guru och hoppas på det bästa...
:)

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Hjälp på vägen

"Det är sant att hur länge man kan bränna är viktigt, men hur gör man då för att avgöra hur mycket fart någon får ut av en viss G-kraft/vice versa?"

v = a * t, där t är antalet sekunder som bränns och a är lika med antalet G som man bränner multiplicerat med 9,82.

"Och hur avgör man hur mycket G ett rymdskepp kan lägga an? Ett stort, tungt rymdskepp som skall lyfta kanske inte kan komma upp i lika många G som ett litet, lätt, men väl uppe i rymden kanske det stora skeppet kan komma fram snabbar om det kan hålla accelerationen längre? Vad är rimligt? Vad är en rimlig storlek på ett skepp? Vad är en rimlig bränsleförbrukning? Vad är en rilig acceleration?"

Om du tittar bland resurserna i Gränsvärldar så kan du faktiskt räkna ut det. Dragkraft (räknas ut) delat med massa (räknas också ut) ger accelerationen i meter per sekundtvå. Det går 9,82 m/s<sup>2</sup> på en G.

"Hur mycket G tål en normal människa innan denne svimmar?"

Ca 5 för en vältränad människa utan skyddsdräkt som vet hur man gör. Ca 8-9 för en vältränad människa med G-dräkt som vet hur man gör.

"Frågorna är många, och jag har ingen aning om vart man får svar, så man letar upp en guru och hoppas på det bästa..."

Som sagt var, titta bland resurserna i Gränsvärldar, så kan du nog få lite hjälp på vägen.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: i rymden kan ingen höra dig skrika..

det är ju skitfett ju... men när ska vi spela det ? nästa fredag ? snälla ? /images/icons/smile.gif

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 
G

Guest

Guest
Re: i rymden kan ingen höra dig skrika..

humpf. dåligt system. låt det vara så här isället:

jack är en rp. ain är en slp.

exempel:
jack är ute med sitt sternkreuzer och kryssar i världsrymden när han får syn på en plupp på sin 3D-radar.
"ARGH! objekt-bäring [(0,3,12)-(0,1,4)] KOLLISION om T minus tre tick!!" vrålar AI'n..
"ARGH!", vrålar jack, "skjut så mycket du kan för fan!!!"

sedan så springer jack iväg å sättter sitt feta arshel i en räddningskapsel å så behöver du inget system efter som ain ändå skötter allt! så finurlig jag kan va! :CÞ

mvh h[-å]
 
Top