Nekromanti Rymden...

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Sitter och funderar med en cigarett i mungipan...undrar hur man skall kunna göra rymdstrid rolig trots att den är realistisk, och göra den begriplig.

Vi kan börja med begripligheten.
I rymden finns det som ni vet inget "upp" eller "ner", vilket ställer till det när SL försöker förklara. När RP går på marken kan man måla upp en "karta" över vart alla är, men det blir otrligt krångligt att försöka måla 3D, så hur gör man? "Si och så många grader uppåt och si och så många grader åt höger sett från er synvinkel finns ett rymdskepp"? Blir väldigt oklart... Hur gör man för att göra det begripligt? Rymdskepp är ju inte som i många serier, filmer, serietidningar, osv. Artificiell gravitation uppstår genom rotation, vilket gör att rymdskepp borde vara byggda så att allting i kan rotera, och i strid/avancerade manövrar stänger man av rotationen för att underlätta datainhämtningen och beräkningen av kurs, mötande objekt, osv. Alltså kan man inte säga "upp", "ner", och liknande som man kunde ha gjort om det var som i Star Wars. Luke kan ju få följande kommentar från SL: "Rakt ovanför ditt huvud ser du en TIE Fighter." Eftersom han sitter i ett rymdskepp som ser ut som det gör, så kan man säga uppåt, och relatera till skeppet. Det funkar inte i den typ av rymdskeppsdesign som jag tänker mig när någon säger "rymdskepp". Om någon har läst Stephen Donaldsons The Gap Series så förstår denne nog lättare vad jag menar...

Det andra problemet är, hur gör man detta roligt? Det händer väldigt lätt att det inte känns som action, att det bara är en massa mumbojumbo pga av att det är svårt att skapa sig en klar bild av vad som händer, pga av det jag tog upp i första punkten. Så vilka tips har ni för att göra en sådan strid spännande? Man har ju inte direkt fönster som man tittar genom, så hur skall man fånga spänningen i ögonblicket? Jag har inte gett mig på att pröva att spela en rymdstrid ännu, hel enkelt därför att jag inte vet hur jag skulle gå till väga...min pedagogiska kapacitet tror jag inte räcker för att förklara läget tillräckligt bra utan någon bra idé från er, och utan att förklaringarna blir bra tror jag inte att jag kan göra det spännande...

So help me out here...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Om du vill göra det spännande och action fyllt: spela star wars eller något som inte är så realistiskt. :gremwink: Skämt å sido så tycker jag det låter väldigt svårt att få rymdstrider realistiska och spännande samtidigt, man kanske får göra ett litet avkall på realismen... För att göra överskådligt kan man (om det inte är för stora höjdskillnader) kanske använda figurer med olika höga baser? GWs standard flygbaser med olika långa pinnar t.ex.

/Suhrim
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Saken är den att jag inte vill göra avkall på realismen i just detta fall...själva grejen med kampanjen jag eventuellt skall spela där ett rymdstridsmoment kanske kommer ingå är att allting skall vara fullkomligt realistiskt, RP bara vara normala människor, osv...
De skall vara rädda för att dö, och det skall vara realistiskt...

Jag är en sådan där människa som vill att det skall vara rätt och riktigt ur vetenskaplig synvinkel också...
:)

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vad sägs om att använda sådana där pinnar, fast bara för att åskådliggöra? Alltså, du har på siffror EXAKT var skeppen befinner sig, men modellerna åskådliggör UNGEFÄR var skeppen är, för spelarna. Det tycker jag verkar funka bra iallafall.. Då får du ett "officiellt" upp och ner förstås, fast.. jaja.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
realistiskt

hur gör man nåt realistiskt som inte finns??

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Och hur skulle jag bära mig åt för at justera dessa? Sitta och göra nya modeller för varje "stridsrunda"?

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Trixelimix

Vad sägs om att stapla dom på byggklossar (eller liknande) som du tar bort/lägger till varje runda..
Eller hänga dom i snören som du justerar..
Eller använda linjaler, som du sätter fast i bordet med play-doh, och sedan sätta fast skeppen på linjalerna, i rätt höjd, med hjälp av pålimmade klädnypor..

Möjligheterna är ändlösa! /images/icons/wink.gif (Är detta rymdstridsregler för Mutant Chronicles möjligtvis?)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Re: Trixelimix

Hmm...hoppades på någon mer enkel lösning...lite jobbigt att sitta oh bygga om allting...jag är ganska så jävla klumpig... typ kanske SMI 6 eller 7...

Och ja, det har att göra med Mutant Chronicles...
Hur visste du det? :)
*ironi*

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: realistiskt

jo men finns rymd strider?
hur flyger man i nåt som är viktlöst?

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: realistiskt

hrm ja jo jag tänkte inte på rymdresor till månen när jag posta
skäms
typ

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: realistiskt

men det känns mer påtagligt än en rymd strid

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Finns rymdstrider

"jo men finns rymd strider?"

Såväl amerikaner som ryssar har experimenterat en tid med diverse rymdvapen. De projekt som är kända och som har nått längst är tre amerikanska. Det äldsta är ASAT-prorgammet från 1980-talet, då man medelst en maffejättetung robot som släpptes från en F-15 på jefligt hög höjd försökte döda ryska satelliter. Ingen sprängladdning behövdes, eftersom den relativa hastigheten på robot och satellit borde vara king 50000 km/h.

Amerikanerna har också provat en mördarsatellit, som placeras i omloppsbana i händelse av en konflikt, och själv letar upp en genskjutande bana mot målet. Satellitens motorer är så kraftiga att den faktiskt kan sväva i över två minuter nere vid jordytan (dvs minst 1G acceleration i två minuter), och precisionen är sådan att den kan byta riktning, hoppa, rolla och gud vet vad. Huruvida den testats i omloppsbana kan jag inte få reda på.

Slutligen har vi ju det mycket omstridda robotförsvarssystemet som Bush vill få igenom nu. Om man bortser från alla politiska implikationer så har man i dagarna lyckats träffa en interkontinental robotattrapp som färdades ovanför atmosfären men inte i omloppsbana.

USA har dessutom instiftat en särskild battaljon, 1st Space Battalion, med syfte att ta fram olika rymdstridsscenarier. Syftet är att skydda egna GPS- och underrättelsesatelliter samt plocka bort fiendens.

Så jo, rymdstrider finns. I alla fall på experimentstadiet.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Finns rymdstrider

jo men hur lång tid kommer det ta innan det blir som SW eller ST???
först då kan man kalla det "realistiskt" och det är ljusår bort innan vi kommer dit

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Finns rymdstrider

"jo men hur lång tid kommer det ta innan det blir som SW eller ST??? först då kan man kalla det "realistiskt" och det är ljusår bort innan vi kommer dit"

Realistisk rymdstrid är inte sådan som förekommer i Star Wars eller Star Trek. Det närmaste som har förekommit på film är rymdstriderna i Babylon 5 - där har de i alla fall tröghet, även om det är en massa annan knas.

Realistisk rymdstrid inom de närmaste femtio åren kommer att röra sig om kontroll av omloppsbana, det vill säga att säkra sina egna satelliter och förstöra fiendens. Till en början kommer detta att ske med robotvapen och så småningom även laservapen avlossade från flygplan eller marken. Senare kan det vara aktuellt med mördarsatelliter, och om kanske fyrtio år kommer vi att kunna se "rymdstridsplattformar" i form av en farkost från vilken rymdstriden leds. Kanske vi kan komma att få se rymdplan, det vill säga plan som tar sig upp till omloppsbana för att avlossa en viss vapenlast och sedan gå ner igen.

Rymdstriden kommer huvudsakligen att vara lika intressant som en ubåtsstrid. Folk i uniform framför datakonsoller kommer att analysera sensordata för att försöka urskilja mål från attrapper. Vapen avfyras genom att man vrider om en nyckel och trycker på en knapp. En bunker är en trolig plats för striden att ledas på. Även i rymdplanen kommer rymdstriden att se ungefär likadan ut - det är viktigare att finna fienden först och skjuta än att ducka. Man kan liksom ändå inte ducka en projektil som far 50 ggr snabbare än du.

Om kanske 100 år kan vi tala om rymdkrigsskepp. Dessa är förmodligen någon form av rymdburen kommandocentral, en portabel robotbunker - eller motsvarande bryggan på en ubåt. Om inte något drastiskt har hänt inom fysiken så kommer vapnen att vara desamma. Den rymd man krigar om kommer förmodligen att sträcka sig till månarnas omloppsbana vid de planeter i solsystemet som vi har parkerat oss på, samt asteroidbältet. Allt där emellan är ointressant eftersom det är så enormt mycket tomrum.

Den realistiska rymdstriden hittar du inte i Star Wars eller Star Trek. Titta hellre på filmer som War Games, Röd Oktober, Crimson Tide, och kanske Apollo 13. Där har du nog den bästa beskrivningen av rymdstrid inom förutsägbar framtid.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Netfeed

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2001
Messages
2,273
Location
Göteborg
Re: Finns rymdstrider

"jo men hur lång tid kommer det ta innan det blir som SW eller ST??? först då kan man kalla det "realistiskt" och det är ljusår bort innan vi kommer dit"

okej nu tog jag bara dem två som exempel inte för att de verkar "rätt när man snackar realistiskt"

men visst Babylon 5 har nog bättre rymdstrider det kan jag nog hålla med om

---------
-Netfeed-
---------
I scream, you scream, all scream for Ice-cream
 
Top