Nekromanti Rymden...

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Sitter och funderar med en cigarett i mungipan...undrar hur man skall kunna göra rymdstrid rolig trots att den är realistisk, och göra den begriplig.

Vi kan börja med begripligheten.
I rymden finns det som ni vet inget "upp" eller "ner", vilket ställer till det när SL försöker förklara. När RP går på marken kan man måla upp en "karta" över vart alla är, men det blir otrligt krångligt att försöka måla 3D, så hur gör man? "Si och så många grader uppåt och si och så många grader åt höger sett från er synvinkel finns ett rymdskepp"? Blir väldigt oklart... Hur gör man för att göra det begripligt? Rymdskepp är ju inte som i många serier, filmer, serietidningar, osv. Artificiell gravitation uppstår genom rotation, vilket gör att rymdskepp borde vara byggda så att allting i kan rotera, och i strid/avancerade manövrar stänger man av rotationen för att underlätta datainhämtningen och beräkningen av kurs, mötande objekt, osv. Alltså kan man inte säga "upp", "ner", och liknande som man kunde ha gjort om det var som i Star Wars. Luke kan ju få följande kommentar från SL: "Rakt ovanför ditt huvud ser du en TIE Fighter." Eftersom han sitter i ett rymdskepp som ser ut som det gör, så kan man säga uppåt, och relatera till skeppet. Det funkar inte i den typ av rymdskeppsdesign som jag tänker mig när någon säger "rymdskepp". Om någon har läst Stephen Donaldsons The Gap Series så förstår denne nog lättare vad jag menar...

Det andra problemet är, hur gör man detta roligt? Det händer väldigt lätt att det inte känns som action, att det bara är en massa mumbojumbo pga av att det är svårt att skapa sig en klar bild av vad som händer, pga av det jag tog upp i första punkten. Så vilka tips har ni för att göra en sådan strid spännande? Man har ju inte direkt fönster som man tittar genom, så hur skall man fånga spänningen i ögonblicket? Jag har inte gett mig på att pröva att spela en rymdstrid ännu, hel enkelt därför att jag inte vet hur jag skulle gå till väga...min pedagogiska kapacitet tror jag inte räcker för att förklara läget tillräckligt bra utan någon bra idé från er, och utan att förklaringarna blir bra tror jag inte att jag kan göra det spännande...

So help me out here...

"My power is everything, defeat is absurd!"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Í de spel som jag stött på rymdstrider har detta förlupit på olika sätt. I SW gick det snabbt, och var enkelt. Bara slå ett gäng med d6:or. I Buck Rogers och i Fading Suns (där jag använder mig av brädspelet Noble Armada för rymdstrider), så blir det brädspelsstrider som drar ut på tiden. I Buck Rogers var reglerna dåliga, men till Noble Armada tas det (i alla fall lite) hänsyn till rymdens rum. Dock tar striderna där väldigt lång tid. Vilken kan avbryta rollspelandet för att spela ett brädspel en kväll! Har sina nackdelar.

Själv föredrar jag dock brädspelsvarianten, eftersom som den känns mer detaljerad. Dock drar dessa ut på tiden, och spänningen kan försvinna helt.
Vill man dock ha snabba små explosiva strider som dog-fights. Tycker jag att SW passar ypperligt. Det systemet fungerar bättre för att hålla spänningen uppe, och tempot i spelet.

"When the DM laughs it is already to late"
"Never say Hi priest to a High priest"
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Du kan ju göra som riktiga astronauter kör med, ett grepp norpat från piloter: istället för "upp" eller "ner" kör man med riktningar efter klockan. Så "rakt ovanför dig" är alltid "klockan tolv", vilket håll ditt skepp än är riktat mot, rakt till vänster är "klockan nio", och så vidare.

Sen är det ju som så att om man designar strider efter för mycket realism brukar det bli rätt tråkigt, om man inte kör det som om man är i en ubåt...men det blir ändå en jäkla massa undanmanövreringar och kalkylering och fintande. Om man nu har ett sätt att lösa tröghetslagarna (konstgjord gravitation t.ex.) så inte spelarna blir utsmetade på skeppsdäcket vid en häftig sväng...

Personligen gillar jag cinematiskt, med explosioner i rymden och synliga laserstrålar. Visst, det är inte verkligt, men det är kul.

Fridens!

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top