Nekromanti Ryktesområden

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Bara en liten undran. I regelboken ger ni ett utmärkt exempel på hur mycket i rykte barnamördaren har i countyt respektive delstaten. Men för min del är det lite mer komplicerat än så, ehuru mina spelare har besökt tre delstater och i snitt två countys inom varje delstat, så för min del får jag skriva upp countyt/delstaten på ett lösblad, och räkna ut deras respektive rykte inom området.

Nu kommer själva frågan. Är det inte mer troligt att hela ryktet går upp på alla platser efter att de varit inblandade i en skottstrid t.ex. än att de slagit någon på käften i "Losertown" i Tjottaheti? I så fall borde ryktet för t.ex. slagsmålet gå upp i Tjottaheti county, men INTE på de andra platserna där de vistats. Min åsikt är att ryktet bara går upp i området för småsaker (mina RP har åkt fast för fylleri på allmän plats och störande av ordning i samma veva), men för större saker så som rån, mord, välgörenhet etc. går den upp överallt.

Vad tycker ni?

M.v.h.

Red Dust.
 

Mmm

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
623
Location
Månen
Ditt resonemang verkar rimligt.

Jag skulle nog göra så att om spelarna utför grova brott eller stordåd som uppmärksammas i tidningar etc så går ryktet upp i alla områden, men inte lika mycket. Hur mycket det stiger i de olika områdena är aningen subjektivt från fall till fall, men man kan ju tänka sig att om två områden trafikeras livligt av diligenser, järnväg etc så går de andra området upp lika mycket eller nästan lika mycket, iaf efter en tid. Är områdena mycket avlägsna så går inte ryktet upp nämnvärt eller ens alls. Allt mitt emellan får man bedöma fall för fall.

//Mmm
-Allt brunt är inte choklad
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
I princip håller vi med dig - det är de stora sakerna som gör en riktigt känd i hela västern. Samtidigt blir det bra mycket jobbigare för spelledaren att hålla reda på. En annan skillnad är väl också om de varit inblandade i ett saloonslagsmål en gång, eller glatt kastar sig in i nya fajter varje helg. De upprepade slagsmålen gör just att man kan bli känd över ett större område som en flåbuse andra gör bäst i att undvika. Å andra sidan så gör de småsaker på en plats och folk får höra deras namn lär ryktet om de större sakerna dyka upp som ett brev på posten (var det inte han som? Åh, fan!)...

Bara liten praktisk grej - du vet att den enda distinktionen som görs mellan olika counties i en delstat är om rollpersonerna gjort något som ökat deras Rykte där (då har de sitt fulla värde på Berömmelse), eller inte (-50 på Berömmelse)?

En sak som är väldigt viktig för Rykte är om det finns folk som sett vad de gjort och spridit det vidare (eller om de gör det själva). Vad ingen sett vet ingen om...

/a&t
 
Top