Nekromanti Rustningar ger INTE stridstärningar?

Dansun

Veteran
Joined
8 Jun 2018
Messages
6
Jafg har en kort regelfråga; rustningar står listade med en bonus (t.ex. +1, +2) och detta skulle kunna tolkas som att de ger extra stridstärningar precis som vapnen (som står listade på samma sätt), men då sköldarna är de enda som uttryckligen anges ge extra stridstärningar utgår jag från att min tolkning stämmer: rustningar ger bara skydd mot skada, inte extra stridstärningar - sköldar ger extra stridstärningar, men inget skydd mot skada?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Min tolkning är att både rustning och sköld ger tärningar vid försvar men inte vid anfall.
 

Dansun

Veteran
Joined
8 Jun 2018
Messages
6
Jag har kollat regelboken lite extra sedan ditt svar och ju mer jag läser, desto mindre är jag benägen att hålla med dig. Det finns ingenting i texten som uttryckligen säger att rustningar ger extra stridstärningar - som det gör med sköldarna - och i avsnittet där striderna gås igenom står det inte heller något om att rustningsvärdet skall adderas med egenskapen, vapnet, förmågan stridsvana och skölden.

Min tolkning är därför att rustningar BARA ger skydd mot skada. Detta är dessutom mer logiskt med tanke på att ingen någonsin blivit bättre på att strida bara för att de tagit på sig en rustning, snarare tvärtom, att de blivit mindre mobila och mindre smidiga.

Så, rustningar ger skydd mot skada men inga stridstärningar och sköldar ger stridstärningar men inget smydd mot skada.

Dessutom; enligt reglerna ger sköldar stridstärningar, det vill säga tärningar som får läggas på både anfall och försvar. Detta kan man tycka vad man vill om; det logiska här är att sköldar ger endast extra försvarstärningar eftersom den används som skydd. Men å andra sidan går det att attackera och göra skada med en sköld på riktigt, så helt gripet ur luften är det ändå kanske inte.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Jag minns inte hur det står i regelböckerna. Tror faktiskt att det skiljer mellan utgåvorna. Hur som har jag kört att rustningar ger abs men inga stridstärningar. Sköldar ger istället stridstärningar men inte abs. Sedan öronmärker jag inte tärningar för anfall eller försvar utan allt är stridstärningar. Det är måhända inte logiskt i alla lägen, men det förenklar spelet.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Min fanfiction bygger ju på att alltihop ger stridstärningar så att någon kunde få en awesome rustning i loot och sedan mörda sig tvärs över världen. Men det vet jag inte är ett plus eller minus :p
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Jag tycker det känns tuffare om allt ger stridstärningar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,383
Jocke;n285646 said:
Jag tycker det känns tuffare om allt ger stridstärningar.
Det gör saker mycket blodigare när alla är lite fulla och ute efter blod i alla fall! :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Nackdelen med att allt ger stridstärningar är enligt min mening att pölarna blir sjukt stora och segar ner spelet.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
5 år senare har jag också läst Fantasy (3.0) och det är fortfarande inte helt tydligt. Tolkar det som att rustning ger abs men ej tärningar, och omvänt rörande sköld.

Överlag är 3.0, som lagt till en femte egenskap i form av smidighet, endast uppdaterad bitvis med denna förändring. I stridskapitlet omnämns ex bara Fysik (närstrid) och Motorik (armborst, båge och slunga) som egenskaper man slår med. Samtidigt står det i förklaring av egenskaper att Smi används för kastvapen (som, om det stämmer, borde ge potentiell Smi-bonus. Vilket inte återfinns på rollformulär för 3.0/3.1).

En del förmågor, som Akrobatik, bör väl rimligtvis lägga till tärning för Smi och inte Fys i 3.0? Osv.

Känns som spelet är regellätt och kul, men att man på prick 50 sidor regler ändå skapat otydligheter, som blivit ännu rörigare i 3.0 med bland annat exemplet jag gav ovan.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Känns som spelet är regellätt och kul, men att man på prick 50 sidor regler ändå skapat otydligheter, som blivit ännu rörigare i 3.0 med bland annat exemplet jag gav ovan.
Så är det. 3.0 blev i mitt tycke halvlyckat. Det löste några problem men skapade lika många nya. Och att lägga till en femte egenskap kändes enligt min mening bara onödigt. Det funkade finfint med fyra. Hur som, ett kul spel. Synd att utgivningen dog ut.
 
Top