Nekromanti runsvärd

tordzek

Veteran
En av mina spelar som spelar thul, vill väldigt hjärna sida in sina runor i vapen, han har FV 10 eller något i Hantverk (smide). Men jag kan inte hitta några regler för det i regelboken, och det måste ju gå på något sätt efter som det finns "runsvärd", hur gör ni?

Krille

Lord
"En av mina spelar som spelar thul, vill väldigt hjärna sida in sina runor i vapen, han har FV 10 eller något i Hantverk (smide). Men jag kan inte hitta några regler för det i regelboken, och det måste ju gå på något sätt efter som det finns "runsvärd", hur gör ni?"

Menar du runsvärd som i svärd dekorerade med runor, visst. Låt honom göra det. Han har numera ett svärd dekorerat med runor. Han kan till och med få tro att det gör svärdet bättre.

Menar du runsvärd som i förtrollat svärd så krävs magi för det. Eller krävdes i alla fall i tidigare utgåvor. Så är han magiker och kan rätt besvärjelser att binda i runorna, och rätt besvärjelser att binda med? I så fall borde det gå. Annars kan han bara roa sig med alternativ ett.

Eksem

Champion
I modulen Bronze Grimoire till rollspelet Elric! (som påminner en del om Drakar och Demoner, i alla fall innan version 6) finns bra regler för runmagi. Har för mig att det finns i dvärgboken till Chronopia/DoD5 också, även om det enda jag vet om de reglerna är att en av mina spelare missbrukade dem hårt.

Jag kanske kan sammanfatta en Drakar och Demoner-anpassning av Bronze Grimoire-reglerna när jag kommer hem. Ni som är rika kan springa iväg och köpa boken direkt istället. (och upptäcka hur ett fantasy-BRP-spel EGENTLIGEN ska se ut ;))

Krille

Lord
Enligt de gamla reglerna så användes SIGILL för att binda en besvärjelse till ett föremål, PERMANENS för att sigillet inte skulle försvinna efter en användning och NEXUS för att användaren inte skulle behöva bidra med PSY till en besvärjelse i ett permanentat sigill. Enbart sigill gjorde att besvärjelsen försvann efter en användning. Enbart permanens gjorde ingen glad, eftersom allt permanens gjorde var att göra så att ett sigillet och besvärjelsen inte försvann efter en användning.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
En idé på en färdighet och dess tillämpningar...

Runsmide
Kostnad: 5/3
Grundegenskap: INT
Denna färdighet kräver att man är Thul av nivå "Utövare" eller högre. Man måste ha lika högt i "Hantverk; smide" som man har i denna. Med hjälp av den kan man smida in runor i vapen. Enbart de runor vilkas krafter man besitter kan smidas in, och vissa av dem blir oanvändbara på ett vapen. Då man ska smida in runan slår man ett slag för denna färdighet, modifierat av runans CL-modifikation. Om man lyckas kan runans krafter 1) vara påkopplade permanent, eller 2) aktiveras på ett visst villkor (väljs vid tillverkningen).