Nekromanti RP & SLP

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
En sak som många inte verkar tänka på är att i DoD v6, liksom i många andra rollspel, så utgår reglerna i hög grad ifrån rollpersoner. I DoD ser jag det alltså som att olika begränsningar och kostnader främst gäller rollfigurer, och i synnerhet nyskapade sådana. Världens övriga invånare lär och bör ha helt eller delvis andra förutsättningar - annars faller spelsystemet på mängs fallgropar, vilket tydligt framgår av tidigare diskussioner här på forumet.

Detsamma gäller yrkesnivåerna. Jag tolkar spelet som att spelarna gestaltar "hjältar" och för att det ska bli så roligt som möjligt börjar man på den lägsta nivån. (Hur förklarar man annars att en gammal hantverkare inte ens är "lärling" inom sitt yrke, trots 30-års yrkeserfarenhet?) Nyskapade rollfigurer blir också ganska patetiska, tycker jag, men då har man destå mer utrymme för förbättring av rollfiguren. Min misstanke är att systemet är tänkt att först och främst vara roligt för spelaren, samtidigt som det skapar en stark motivator för denne att fortsätta kampanjen och övervinna de hinder som rollpersonen stöter på, liksom spelaren blir motiverad att fortsätta spela sin befintliga rollperson och hålla denne vid liv. (Vem vill frivilligt byta bort en figur på nivån "mästare" mot en nyskapad "amatör"?)

Sedan är det en annan sak att jag inte personligen gillar den typen av spelsystem, men det hör inte hit.

/Baldyr

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Förhoppningsvis spelar man för att ha roligt och om det inte är total realism betyder mindre.
 
Top